حضانت فرزند پسر

حضانت فرزند پسر
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

حضانت فرزند پسر، مسئله مهمی است که قانونگذار ما به طور دقیق آن را در قانون جدید بیان کرده است. به موجب قانون جدید، در مورد اینکه حضانت بچه پسر با کیست باید گفت، تا سن 7 سالگی، اولویت حضانت به مادر داده شده و پس از آن، تا سن بلوغ، این مسئولیت به عهده پدر است و پس از سن بلوغ، خودش انتخاب می کند که نزد کدام یک از والدین زندگی کند. در صورت بروز اختلاف در خصوص حضانت، دادگاه با رعایت مصلحت طفل، تصمیم خواهد گرفت.

 

 

حضانت فرزندان مساله ای است که از دیر باز، گریبانگیر والدینی بوده که به هر علت جدا از یکدیگر زندگی می نمایند. پس از جدا زندگی کردن والدین به علت اختلافات خانوادگی یا طلاق، باید در خصوص اینکه فرزندان حاصل از ازدواج با کدام یک از والدین زندگی نمایند تصمیم گیری نمود. از این رو قانون گذار توجه ویژه ای به مساله حضانت فرزندان داشته است.

از اختلافات رایج میان والدین، سن حضانت فرزندان است. اینکه پس از جدایی، فرزندان تا چه سنی باید با مادر خود باشند و تا چه سنی با پدر خود. آنچه مساله سن حضانت را بیشتر محل اختلاف و در گیری می نماید، تفاوتی است که به موجب قانون جدید حضانت در خصوص سن حضانت فرزند پسر اتفاق افتاده است .

به همین مناسبت، قصد داریم در این مقاله، به بررسی سن حضانت فرزند پسر و قانون جدید حضانت فرزند پسر بپردازیم و در پاسخ به این پرسش که حضانت بچه پسر با کیست، این موضوع را در سه مرحله زمانی، یعنی حضانت فرزند پسر تا سن هفت سالگی، حضانت فرزند پسر تا سن پانزده سالگی و حضانت فرزند پسر بعد از سن پانزده سالگی مورد بررسی قرار دهیم.



 

حضانت فرزند پسر تا سن هفت سالگی

همانگونه که می دانیم، بازه زمانی نوزادی تا 7 سالگی فرد، یکی از مهم ترین دوران ها در شکل گیری شخصیت روانی او است. از این رو، ضرورت حضور مادر که به نحو احسن، نیازهای جسمانی و روانی کودک را مرتفع سازد، بیش از پیش در این دوره احساس می شود. در گذشته تصور بر این بود صرفا فرزند دختر نیاز به حضور مادر تا سن 7 سالگی را دارد و فرزند پسر باید با پدرش باشد که امروزه این تفکر به هیچ وجه مورد پذیرش نیست.

بنا بر مقدمه بالا، قانون گذار نیز به مساله حضانت فرزندان، به ویژه حضانت بچه پسر و سن حضانت فرزند پسر، توجه داشته و قوانینی را به این موضوع اختصاص داده است. بنا بر ماده 1169 اصلاحی قانون مدنی، که اشعار می دارد: "برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی‌ می‌کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است." در پاسخ به پرسش اینکه حضانت بچه پسر با کیست باید گفت: حضانت فرزند پسر تا سن 7 سالگی با مادر می باشد مگر در مواردی که از مادر سلب حضانت شود.

حتما بخوانید: مفهوم و ماهیت حضانت فرزندان و اشخاص عهده دار آن

 

حضانت فرزند پسر تا سن پانزده سالگی

بر اساس قانون مدنی، پس از اینکه فرزند پسر به سن هفت سالگی رسید، حضانت وی از مادر گرفته شده و به پدر وی سپرده می شود. اما باید دانست مطابق آنچه در ماده 1169 قانون مدنی آمده، در خصوص حضانت بچه پسر پس از 7 سالگی، چنانچه میان والدین اختلافی رخ دهد دادگاه با رعایت مصلحت طفل اقدام به تصمیم گیری و صدور رای می نماید.

اما به طور کلی و در صورت عدم بروز اختلاف، پس از پایان 7 سالگی شمسی، حضانت به پدر وی سپرده می شود و مسئولیت حضانت پدر بر فرزند پسر تا سن پانزده سالگی او ادامه پیدا می کند. بنابراین، فرزند پسر تا سن پانزده سالگی که سن بلوغ او است نزد پدرش می ماند. البته مادر وی همچنان از حق ملاقات با فرزند برخوردار خواهد بود و کسی نمی تواند جلوگیری از ملاقات با فرزند نماید. لازم به ذکر است که پرداخت نفقه فرزند پسری که تا سن هفت سالگی نزد مادرش زندگی می کند، به عهده پدر می باشد و پدر باید مخارج حضانت وی را تامین کند.

بیشتر بخوانید: نفقه فرزند پسر تا چند سالگی است

 

 

 

حضانت فرزند پسر بعد از سن پانزده سالگی

بر اساس مقررات قانون مدنی، در خصوص اینکه حضانت بچه پسر با کیست، باید گفت: تا سن هفت سالگی با مادر و تا 15 سالگی با پدر است مگر اینکه هریک از والدین صلاحیت نگهداری وی را نداشته باشند. اما بعد از اینکه فرزند پسر به سن پانزده سال تمام قمری رسید، از سن حضانت خارج می شود و بر اساس قانون، خود وی می تواند انتخاب کند که می خواهد نزد کدام یک از والدینش زندگی کند. بنابراین، حضانت فرزند پسر بعد از سن پانزده سالگی، نیازمند اقدام قانونی نیست؛ چرا که خودش مختار است که با پدرش زندگی کند، یا با مادرش. البته در این بازه زمانی نیز، چنانچه بچه پسر با مادرش زندگی کند، نفقه او همچنان با پدرش می باشد.

بیشتر بخوانید: سن قانونی پسر برای تصمیم گیری

 

قانون جدید حضانت فرزند پسر

در قانون، سابقا پیش بینی شده بود که حضانت بچه پسر تا سن دو سالگی با مادر است. یعنی پس از اینکه فرزند پسر به سن دو سالگی رسید، بایستی نزد پدرش فرستاده می شد. از این جهت که در این سن بسیاری از نیازهای فرزندان توسط مادر تامین می شود، بهتر آن بود که فرزند پسر نیز همانند فرزند دختر تا چند سال اول زندگی خود نزد مادر باشد. به همین دلیل قانون اصلاح شد و بر اساس این اصلاحیه و قانون جدید حضانت فرزند پسر، اکنون حضانت فرزند پسر تا سن هفت سالگی به مادر سپرده شده است.

در ادامه بخوانید: شرایط سلب حضانت فرزند از مادر

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزند پسر در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت فرزند پسر پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- حضانت پسر تا چه سنی با مادر است ؟

حضانت پسر در سنین حساس اولیه و تا 7 سالگی  با مادر است و پس از آن در صورت عدم اختلاف تا 15 سالگی با پدر است که توضیحات آن در متن مقاله به صورت کامل ارائه شده است .

 

2- در خصوص حضانت فرزند پسر آیا خود او حق انتخاب هریک از والدین را دارد؟

 پس از رسیدن به سن بلوغ می تواند انتخاب کند که با کدام یک از والدین زندگی خواهد کرد که توضیحات آن در متن مقاله به صورت کامل ارائه شده است.

 

3- حضانت فرزند پسر بعد از 15 سالگی چگونه خواهد بود؟

بعد از بلوغ خود او می تواند انتخاب کند که با کدام یک از والدین زندگی کند که توضیحات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : حضانت فرزند پسر

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lZOr
نظرتان را بنویسید