کارکرد حس در نظریه یونگ

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
یکی از نظریه های شخصیت نظریه یونگ است . یونگ چهار کارکرد حس کردن ، تفکر ، احساس ، شهود را بیان کرد . یکی از این کارکردها ، حس کردن است . حس کردن کارکردی است که محرک های مادی را دریافت نموده و آن ها را به هشیاری ادراکی تبدیل می کند . حس کردن کاملاً شبیه محرک مادی نیست ، حس کردن به افراد می گوید چیزی وجود دارد . بلکه صرفاً ادراک فرد از تکانه های حسی است . این ادراک ها به تفکر منطقی یا احساس وابسته نیستند ، بلکه به صورت واقعیت های مطلق و اولیه در درون هر فرد وجود دارد . 
در این نظریه به کارکرد حس در نظریه یونگ می پردازیم . 




افراد برون گرای حسی
افراد با نگرش برون گرای حسی محرک های بیرونی را به صورت عینی درک می کند ، خیلی شبیه به حالتی که این محرک ها واقعاً وجود دارد . حس کردن آنها چندان تحت تاثیر نگرش های ذهنی آنها قرار ندارد . این توانایی برای مشاغلی چون نمونه خوانی ، نقاشی ساختمان ، چشیدن شراب ، یا شغل های دیگر که به تشخیص های حسی نیاز دارند که باید یا تشخیص های اغلب افراد هماهنگ باشد ضروری است .

حتما بخوانید: کارکرد احساس در نظریه یونگ


افراد درون گرای حسی
افراد با نگرش درون گرای حسی عمدتاً تحت تاثیر حس کردن های ذهنی دیدنی ، شنیدنی ، چشیدنی ، لامسه ای و غیره قرار دارند . آن ها به جای خود محرک ها ، به وسیله تعبیرشان  از محرک های حسی هدایت می شوند . نگرش درون گرای حسی را می توان به این صورت معلوم کرد که از چند نفر خواسته شود تصویری را که برای مدت کوتاهی به آن ها نشان داده شده است ، به دقت باز آفرینی کنند . افراد برون گرای حسی در بازآفرینی هایشان تفاوت خیلی کمی خواهند داشت . در حالی که تعبیرهای افراد درون گرای حسی بسیار متفاوت خواهد بود . چهره نگاران ، مخصوصاً آن هایی که نقاشی هایشان بسیار شخصی است . به نگرش درون گرای حسی متکی هستند . آن ها به پدیده های عینی ، تعبیر ذهنی می دهند و با این حال ، قادرند به دیگران معنی انتقال دهند ، اما در صورتی که نگرش حس کردن ذهنی به افراط کشیده شود ، ممکن است به توهمات یا گفتار پیچیده و غیر قابل درک منجر شود . 

در ادامه بخوانید: کارکرد تفکر در نظریه یونگ





سوالات متداول


1- کارکرد حس در نظریه یونگ چیست؟
حس کردن کارکردی است که محرک های مادی را دریافت نموده و آن ها را به هشیاری ادراکی تبدیل می کند که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




2- افراد برون گرای حسی چگونه هستند؟
افراد با نگرش برون گرای حسی محرک های بیرونی را به صورت عینی درک می کند ، خیلی شبیه به حالتی که این محرک ها واقعاً وجود دارد که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




3- افراد درون گرای حسی چگونه هستند؟
افراد با نگرش درون گرای حسی عمدتاً تحت تاثیر حس کردن های ذهنی دیدنی ، شنیدنی ، چشیدنی ، لامسه ای و غیره قرار دارند که در متن مقاله شرح آن ارائه شده است.

منبع : کارکرد حس در نظریه یونگ
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qyp2
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر