سن مشمولیت سربازی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
برای افراد مذکری که در ایران به سن خدمت سربازی می رسند ، شرایط اعزام به پادگان ها و مراکز انجام خدمت وظیفه مهیا می شود . این سن 18 سال تمام بوده اما با توجه به شرایطی مانند تحصیل و یا معافیت های پزشکی ، مراجعه و اعزام با مدت زمان کمتر یا بیشتر و یا بصورت معافیت دائم همراه خواهد بود .



با فرا رسیدن سن خدمت سربازی یکی از مهمترین مراحل زندگی در طول عمر هر پسر ایرانی آغاز می شود . با تمام سختگیری‌ ها و دوری از خانواده و مواجه شدن با یک محیط نظامی با اصول و قواعد خاص خودش ، اما این دوره هم می تواند شرایطی را برای فرد مهیا کند که در نهایت کسب تجارب بیشتری را به ارمغان بیاورد .
براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ، تمام مردان وقتی به سن خدمت سربازی می رسند باید برای طی دوره 2 ساله سربازی ، خود را به مراجع مربوطه معرفی کنند . گذراندن دوره سربازی به جز در موارد استثنا که در قانون ذکر شده است ، برای همه مشمولین اجباری بوده و بدون داشتن کارت پایان خدمت ، افراد نمی توانند از برخی خدمات دولتی و شهروندی برخوردار شوند . به همین دلیل در ادامه مقاله قصد داریم به بررسی سن مشمولیت سربازی و جزئیات آن بپردازیم .





سن مشمولیت چیست و سن خدمت سربازی چقدر است؟
یکی از نگرانی ها برای پسرانی که در انتظار ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل هستند و در حال حاضر پشت کنکوری خوانده می شوند، سن مشمولیت سربازی می باشد . طبق قانون هر فرد مذکر ایرانی بعد از رسیدن به 18 سال تمام ، که سن مشمولیت می باشد ، مشمول مقررات خدمت وظیفه می شود . ( مشمول کسی است که در شمول قوانین خدمت سربازی می باشند ) .
به طور کلی سن خدمت سربازی 18 سال تمام است اما اگر کسی علاقمند به ادامه تحصیل در دانشگاه می باشد ، می تواند از معافیت تحصیلی استفاده کرده و به مدت 1 سال برای شرکت در کنکور و تعیین تکلیف حضور یا عدم حضور در دانشگاه ، خدمت سربازی خود را به تعویق بیندازد .
البته در بعضی موارد افراد می توانند از معافیت های مختلفی برای تعویق خدمت وظیفه یا حتی معافیت دائم سربازی ، استفاده کنند . برای استفاده از معافیت تحصیلی باید گواهی اشتغال به تحصیل از طریق مراجع قانونی ، ارائه شود . میزان این معافیت برای دانش آموزان تا سن 20 سال تمام بوده و به ازای مقاطع تحصیلی کاردانی 2.5 سال ، کارشناسی پیوسته 5 سال ، کارشناس ارشد پیوسته 6 سال و دکترای تخصصی هم 6 سال می باشد . معافیت دکترای پزشکی 8 سال می باشد . در شرایط استثنا می توان 1 سال اضافه هم به موارد فوق اضافه کرد .

بیشتر بخوانید: پذیرش سربازی



شرایط ادامه تحصیل در سن مشمولیت سربازی
دانش آموزان مدارس و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و کلیه دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ( دولتی و غیر دولتی ) خارجی و داخلی ، و دانشگاه های زیرنظر وزارت بهداشت و علوم پزشکی ، تا زمانی که مشغول به تحصیل هستند و به سن خدمت وظیفه در ایران رسیده باشند ، یا برسند تا وقتی که به تحصیل خود می پردازند می توانند از قانون معافیت سربازی بهره مند شوند .
تحت هر شرایطی مثلا اخراج ، انصراف و یا اتمام تحصیلات ، اشخاص مشمول موظف هستند که خود را برای انجام خدمت سربازی به سازمان وظیفه معرفی کنند . حداکثر زمانی که به افراد برای معرفی به سازمان مربوطه در نظر گرفته می شود ، 1 سال بعد از اخراج ، انصراف و یا اتمام تحصیلات می باشد . در غیر اینصورت و عدم معرفی خود ، بار اول توبیخ کتبی و درج در پرونده ، بار دوم توبیخ کتبی و 1 ماه انفصال از خدمت و بار سوم به دو ماه انفصال خدمت محکوم می شوند .
برای افرادی که دیپلم خود را گرفته و شرایط سنی نظام وظیفه را هم دارا هستند ، برای یک سال معافیت در نظر گرفته شده است تا شاید در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پذیرفته و ادامه تحصیل دهند و از معافیت تحصیلی دانشگاهی بهره مند شوند . این معافیت برای هر مقطع فقط یک بار قابلیت اجرا دارد .
نکته بعدی در ارتباط با دانش آموزان می باشد . در صورتی که دانش آموز ، عادی محسوب شود ، تا پایان 20 سالگی فرصت دارد تا بدون توجه به رشته تحصیلی به تحصیل خود ادامه دهد . البته باید بدون وقفه تحصیل او ادامه داشته باشد .

بیشتر بخوانید: کسری خدمت
نکته بعدی در رابطه با سربازانی است که با رسیدن سن خدمت سربازی و در حین انجام خدمت وظیفه ، در دانشگاه ها پذیرفته می شوند . این افراد در صورتی که در مقاطع کارشناسی به بالا ، قبول شده باشند می توانند از شرایط ترخیص خدمت استفاده کنند . البته در صورتی که غیبت اولیه نداشته باشند و همینطور مقطع کاردانی شامل این شرایط نمی شود .
افرادی که از دانشگاه "اخراج" می شوند تا زمانی که دوره سربازی خود را به پایان نرسانده باشند و یا اگر معافیت دائم ندارند ، مجاز به ادامه تحصیل نیستند .
مشمولانی که در مقاطع کارشناسی و بالاتر در دانشگاه های داخل کشور فارغ التحصیل شده باشند و به دوران غیبت از سربازی وارد نشده باشند و بیشتر از یک سال از زمان تاریخ فراغت از تحصیل‌ شان نگذشته باشد ، می‌ توانند با ودیعه 20 میلیون تومانی از معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور استفاده کنند .

در صورت داشتن هر گونه سوال و ابهام درباره سن مشمولیت و خدمت نظام وظیفه می توانید از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با مشاوران مجموعه تماس گرفته تا پاسخ خود را دریافت نمایید .

در ادامه بخوانید: دریافت اینترنتی معافیت تحصیلی




سوالات متداول


1- سن مشمولیت سربازی برای پسران از چند سالگی می باشد ؟
سن مشمولیت خدمت سربازی از 18 سالگی آغاز شده ولی بر اساس شرایط داخل متن مقاله امکان استفاده از معافیت نیز وجود دارد .




2- شرایط سنی خدمت نظام وظیفه چیست ؟
بر اساس انواع معافیت ها ، شرایط سنی ورود برادران به خدمت سربازی متفاوت بوده که در متن مقاله به توضیح هر یک پرداخته شده است .




3- مشمولان خدمت سربازی در چه صورت امکان درخواست معافیت دارند ؟
بنا به نوع معافیتی که مشمولان قصد اخذ آن را دارند ، شرایط نیز متفاوت می باشد که در مقاله زیر به توضیح آن پرداخته شده است .

منبع : سن مشمولیت سربازی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/kqBX
نظرتان را بنویسید