نمره مصاحبه دکتری

نمره مصاحبه دکتری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

برای پذیرش دکتری ۱۴۰۱ داوطلبان پس از قبولی در آزمون کتبی باید در مصاحبه علمی شرکت نمایند. در مصاحبه دکتری 1401 موارد مختلفی مانند داشتن مقاله و کتاب، داشتن مدرک زبان، داشتن سابقه تدریس و رزومه کاری مناسب در نحوه نمره دهی اساتید موثر است.

 

 

داوطلبانی که در آزمون دکتری ۱۴۰۱ حد نصاب نمره را کسب کرده و پذیرش شوند، برای انجام مصاحبه دکتری 1401 دعوت می شوند. پس از شرکت در جلسه مصاحبه دکتری، داوطلبانی که عملکرد قابل قبولی داشته و بتوانند امتیازات لازم را از نظر اساتید مصاحبه کننده کسب نمایند، نمره قبولی را در مصاحبه دکتری 1401 اخذ کرده و در دانشگاه مورد نظر در مقطع دکتری پذیرش می شوند.

از آنجا که داوطلبانی که در مصاحبه دکتری شرکت نموده اند باید از نحوه محاسبه نمره دکتری 1401 اطلاع داشته باشند، در این مقاله به نحوه محاسبه نمره مصاحبه دکتری ۱۴۰۱، نحوه نمره دهی کتاب و مقاله در مصاحبه دکتری، نحوه نمره دهی مدرک زبان در مصاحبه دکتری، نحوه نمره دهی به مصاحبه علمی دکتری و مشاوره نحوه نمره دهی مصاحبه دکتری 1401 پرداخته شده است.

 

نحوه محاسبه نمره مصاحبه دکتری ۱۴۰۱

داوطلبان پس از پذیرش در آزمون دکتری و کسب حد نصاب نمره جهت شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه های انتخابی خود، به جلسه مصاحبه دکتری دانشگاه های پذیرش شده دعوت می شوند. در سال 1401 نیز مصاحبه دکتری برگزار شده و داوطلبان پس از انتخاب رشته دکتری، در صورت پذیرش در دانشگاه های انتخابی به مصاحبه دکتری ۱۴۰۱ دعوت شده و می توانند در تمام جلسات مصاحبه دانشگاه هایی که دعوت شده اند، شرکت نمایند.

 

برای شرکت در مصاحبه دکتری، داوطلبان باید در زمان تعیین شده توسط دانشگاه ها، هزینه مصاحبه دکتری را پرداخت نموده و مدارک لازم برای ارائه در مصاحبه دکتری را آماده نمایند. در صورت حضوری برگزار شدن جلسه مصاحبه، داوطلبان باید در زمان مقرر در جلسه مصاحبه هر یک از دانشگاه ها شرکت نمایند. در صورت مجازی بودن مصاحبه دکتری، متقاضیان باید در زمان مقرر لپ تاپ خود را آماده نموده و به صورت آنلاین در مصاحبه شرکت نمایند.

 

برای پذیرش داوطلبان در مصاحبه دکتری ۱۴۰۱، فاکتورهایی مد نظر می باشد. از جمله فاکتورهای موثر در محاسبه نمره مصاحبه دکتری، انتشار کتاب، انتشار مقاله، مدرک زبان، مصاحبه انگلیسی، پایان نامه، معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و رزومه کاری می باشد. هر یک از این فاکتورهای موثر بر نحوه محاسبه نمره مصاحبه دکتری 1401، امتیاز مشخصی داشته که این جزئیات در ادامه مقاله برای هر یک از عوامل توضیح داده شده است.

 

گروهی از اساتید که در دانشگاه های مختلف با داوطلبان مصاحبه می کنند، عوامل مختلفی را برای امتیاز دهی و پذیرش داوطلبان مد نظر دارند. برخی از این عوامل مانند انتشار کتاب، مقاله و ... که در بالا بیان شد، مشترک هستند. داوطلبان برای داشتن تجربه مناسب در جلسه مصاحبه دکتری ۱۴۰۱ باید با نمونه تجربیات داوطلبان دیگر آشنا باشند. مطالعه مقاله زیر به متقاضیان کمک کرده تا با نمونه تجربیات و مباحث مطرح شده در جلسه مصاحبه دکتری آشنا شوند.

 

در صورت ایجاد هر گونه تغییر در نحوه محاسبه نمره دکتری 1401، این مقاله به روزرسانی شده و همچنین در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا اطلاع رسانی می شود.

 

بیشتر بخوانید: تجربه مصاحبه دکتری

 

 

نحوه نمره دهی کتاب و مقاله در مصاحبه دکتری ۱۴۰۱

در مصاحبه دکتری 1401 مانند سال های گذشته، اساتید برای پذیرش داوطلبان، فاکتورهایی را در نظر گرفته که یکی از این فاکتورها، کتاب و مقاله و همچنین پایان نامه داوطلبان می باشد. هر یک از اساتید ممکن است نمره متفاوتی را برای مقالات و کتاب ها در نظر بگیرند، اما حداکثر نمره برای فاکتورها، میان تمام اساتید مشترک می باشد.

 

مقالات علمی-پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی، مقالات علمی-ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی، مقالات چاپ‎شده در کنفرانس ‎های معتبر (داخلی یا خارجی) و تألیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی از جمله فاکتورهایی هستند که در نمره دهی به داوطلبان موثر هستند. در جدول زیر جزئیات نمره دهی کتاب و مقاله در مصاحبه دکتری و حداکثر نمره برای هر یک از موارد توضیح داده شده است.

 

نوع فعالیتحداکثر نمرهنحوه ارزیابی
مقالات علمی- پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی، گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش‌‌های علمی و صنعتی ایران، برگزیدگی در جشنواره‌های علمی معتبر4هر مقاله تا 4 امتیاز مطابق آئین نامه ارتقاء، گواهی ثبت اختراع بین المللی و داخلی تا 2 امتیاز، برگزیدگی داخلی خارجی تا 2 امتیاز
مقالات علمی- ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی1هر مقاله تا 1 امتیاز مطابق آئین نامه ارتقاء
مقالات چاپ شده در کنفرانس‌های معتبر (داخلی یا خارجی)2خارجی تا 2 امتیاز و داخلی 1 امتیاز
تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی1-
کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد2عالی تا 2 و بسیار خوب تا 1 امتیاز

 

در صورت ایجاد هر گونه تغییر در نحوه نمره دهی کتاب و مقاله در مصاحبه دکتری ۱۴۰۱، این مقاله به روزرسانی شده و همچنین در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا اطلاع رسانی می شود.

 

بیشتر بخوانید: تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری

 

 

 

 

 

نحوه نمره دهی مدرک زبان در مصاحبه دکتری ۱۴۰۱

برای شرکت در مصاحبه دکتری ۱۴۰۱ دانشگاه های تحت نظر وزارت علوم، داشتن مدرک زبان الزامی نبوده و داوطلبانی که مدرک زبان ندارند نیز می توانند در مصاحبه دکتری شرکت نمایند. اما تجربه مصاحبه شوندگان حاکی از این بوده که در زمان مصاحبه دکتری، داشتن مدرک زبان بر نحوه مصاحبه و ارزیابی اساتید کاملا موثر است.

 

مدارک مختلف زبان امتیازهای متفاوتی از نظر اساتید داشته و بسته به آیین نامه های دانشگاه های مختلف و همچنین سلیقه اساتید، نمرات متفاوتی به مدارک داده می شود. اما یک چارچوب کلی نمره دهی به مدارک زبان در مصاحبه دکتری در اختیار دانشگاه ها قرار گرفته که در جدول زیر توضیح داده شده است.

 

MSRT (MCHE)IELTS EquivalentTOEFL IBTTOEFL ComputerTOEFL PAPER+ TOLIMOحداکثر نمره
100-900/9-7120-96300-250680-6008
89-859/6-5/695-86249-232599-5757
84-804/6-6/085-76231-213574-5506
79-759/5-5/575-66212-196549-5255
74-704/5-5/065-56195-173524-5004
69-659/4-5/455-46172-152499-4753
64-604/4-4/045-36151-133474-4502
59-509/3-5/335-29132-113449-4251

 

داشتن مدارک بین المللی زبان می تواند امتیازات خوبی را برای مصاحبه شوندگان در جلسه مصاحبه دکتری 1401 به همراه داشته باشد.

 

در صورت ایجاد هر گونه تغییر در نحوه نمره دهی مدرک زبان در مصاحبه دکتری 1401، این مقاله به روزرسانی شده و همچنین در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا اطلاع رسانی می شود.

 

بیشتر بخوانید: مصاحبه دکتری

 

 

 

 

نحوه نمره دهی به مصاحبه علمی دکتری ۱۴۰۱

 

طبق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، پذیرش دانشجویان در دوره دکتری ۱۴۰۱ بر اساس نمره اکتسابی در آزمون کتبی و امتیاز کسب شده در مصاحبه علمی دکتری 1401 می باشد.

 

در مرحله مصاحبه دکتری، دانشگاه ها می توانند از پذیرفته شدگان کنکور دکتری، آزمون کتبی و شفاهی جداگانه به عمل آورده و نمره کسب شده را به عنوان نمره مصاحبه و سنجش عملی محسوب نمایند. در جدول زیر درصد تاثیرگذاری مراحل مختلف آزمون دکتری توضیح داده شده است.

 

شیوه پذیرش داوطلبان در دوره های “آموزشی – پژوهشی” و “پژوهش محور”
مواد موثر آموزشی – پژوهشیپژوهش محور
نمره آزمون کتبی50 درصد نمره کل30 درصد نمره کل
مصاحبه و سنجش علمی30 درصد نمره کل30 درصد نمره کل
سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری20 درصد نمره کل20 درصد نمره کل
تهیه طرحواره-20 درصد نمره کل

 

همان طور که در جدول بالا توضیح داده شده، نحوه نمره دهی به مصاحبه علمی دکتری به میزان 30 درصد از کل نمره دکتری بوده و در شیوه آموزشی-پژوهشی تاثیر کمتری نسبت به آزمون کتبی دکتری دارد. اما در شیوه پژوهش محور، میزان تاثیر مصاحبه علمی دکتری در نتایج دکتری با میزان تاثیر آزمون کتبی برابر است.

 

در صورت ایجاد هر گونه تغییر در نحوه نمره دهی به مصاحبه علمی دکتری 1401، این مقاله به روزرسانی شده و همچنین در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا اطلاع رسانی می شود.

 

بیشتر بخوانید: اعلام نتایج مصاحبه دکتری

 

مشاوره نحوه نمره دهی مصاحبه دکتری ۱۴۰۱

 

برای پذیرش در زمان اعلام نتایج دکتری، داوطلبان در مراحل مختلفی ارزیابی می شوند. این ارزیابی بر اساس ملاک هایی صورت گرفته و به هر یک از آیتم ها نمره خاصی تعلق می گیرد. مجموع این نمرات، نمره کل داوطلبان از 20 نمره را شکل می دهد. در جدول زیر، تمامی مواردی که داوطلبان واجد شرایط شرکت در مصاحبه دکتری بر اساس آنها ارزیابی شده و همچنین حداکثر نمره تخصیص داده شده به هر مورد توضیح داده شده است.

 

نوع فعالیتحداکثر نمره
مقالات علمی- پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی-گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش‌‌های علمی و صنعتی ایران-برگزیدگی در جشنواره‌های علمی معتبر4
مقالات علمی- ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی1
مقالات چاپ شده در کنفرانس‌های معتبر (داخلی یا خارجی)2
تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی1
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته1.5
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی1.5
برگزیدگان المپیادهای علمی- دانشجویی1
مدرک زبان معتبر6
کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد2
جمع20

 

علاوه بر مواردی که توضیح داده شد، داوطلبان باید بر زبان انگلیسی تسلط کافی داشته و نحوه معرفی خود در مصاحبه دکتری به زبان انگلیسی را بدانند. معرفی خود و ارائه توضیحات درباره فعالیت های علمی خود به زبان انگلیسی در جلسه مصاحبه دکتری 1401، تاثیر زیادی بر قبولی داوطلبان خواهد داشت.

 

داشتن تدریس در بخش ها و حوزه های مختلف آموزشی و همچنین ارائه یک رزومه کاری مناسب می تواند در نمره مصاحبه دکتری ۱۴۰۱ داوطلبان تاثیر داشته باشد.

 

کیفیت دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی ارشد، پذیرش با کنکور یا بدون کنکور در آن مقطع، تناسب و کیفیت رشته تحصیلی و همچنین معدل فارغ التحصیلی مقاطع تحصیلی قبلی، در نتایج مصاحبه دکتری بسیار موثر خواهد بود.

 

در ادامه بخوانید: تجربه مصاحبه دکتری

 

برای اطلاع از نمره مصاحبه دکتری 1401 و نحوه نمره دهی و همچنین در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام درباره آن، با سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا تماس بگیرید. کارشناسان سامانه مشاوره هیوا اطلاعات کامل در این زمینه را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین می توانید با عضویت در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا از آخرین اخبار این حوزه مطلع شوید.



 

سوالات متداول

 

1- ✔️نحوه نمره دهی مصاحبه دکتری چگونه است؟

✔️برای پذیرش داوطلبان در مصاحبه دکتری فاکتورهایی از جمله کتاب، مقاله، مدرک زبان و ... مد نظر بوده که در این مقاله این فاکتورها توضیح داده شده است.



 

2- ✔️نحوه نمره دهی به مدرک زبان چگونه است؟

✔️داشتن مدرک زبان داخلی و بین المللی در مصاحبه دکتری الزامی نبوده، اما امتیازاتی داشته که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.



 

3- ✔️نحوه نمره دهی به مصاحبه علمی دکتری چگونه است؟

✔️نمره مصاحبه دکتری بین 30 تا 50 درصد از نمره کل آزمون دکتری را تشکیل داده و نحوه نمره دهی در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

منبع : نمره مصاحبه دکتری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/YzrO
نظرتان را بنویسید