نحوه محاسبه نمره امتحانات نهایی

نحوه محاسبه نمره امتحانات نهایی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

امتحان های نهایی پایه دوازدهم و نهم، یکی از مهم ترین امتحان ها در پایه های مختلف متوسطه دوم می باشد. نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی ۱۴۰۰ کمی با نحوه محاسبه نمره امتحان های دیگر متفاوت است و شرط قبولی در این امتحانات هم به نمره نهایی و هم به نمره سالانه دانش آموز و معدل کتبی بستگی دارد.

 

 

دانش آموزان پایه دوازدهم و پایه نهم 1400 - 1401 امتحانات نهایی سال دوازدهم و سال نهم مقطع متوسطه خود را به صورت حضوری شرکت می کنند. نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی و شرایط قبولی در امتحان های نهایی، کمی با شرایط قبولی در امتحانات عادی متفاوت می باشد.

به همین خاطر بسیار مهم است که دانش آموزان، از نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی خود مطلع بوده و بدانند که تحت چه شرایطی می توانند وارد پایه تحصیلی بعدی شده و یا فارغ التحصیل شوند که هر کدام از این ها با نتیجه قبولی در امتحانات نهایی اتفاق خواهد افتاد.

با توجه به اهمیت نمرات نهایی نهم و دوازدهم برای ورود به پایه دهم و همچنین دانشگاه های سراسر کشور، در این مقاله قصد داریم دانش آموزان را با نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی و معدل کتبی آشنا کرده و علاوه بر ارائه توضیحاتی در خصوص بارم بندی سوالات امتحان نهایی به توضیح تک ماده برای دانش آموزان تجدید شده امتحانات نهایی ۱۴۰۰ نیز بپردازیم.

 

نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی ۱۴۰۰

به طور کلی در امتحانات نهایی شروط خاصی برای قبولی دانش آموزان وجود دارد. دو معیاری که برای قبولی دانش آموزان در امتحان نهایی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ وجود دارد مربوط به نمره امتحان نهایی و نمره سالانه دانش آموزان است. طبق آخرین قانون، دانش آموزان برای قبولی در امتحانات نهایی باید نمره سالانه بالای 10 و نمره امتحان نهایی بالای 7 داشته باشند، تا در یک امتحان نهایی قبول محسوب شوند.

 

بنابراین، نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی و نمره معدل کتبی بسیار مهم است. نحوه محاسبه نمره امتحان نهایی، به این گونه است که نمره برگه دانش آموز چقدر باشد. در واقع، نمره برگه دانش آموزان در امتحان نهایی بدون هیچ ارفاقی برای امتحان های نهایی آن ها ثبت می شود.

 

اما نحوه محاسبه نمره سالانه دانش آموزان کمی پیچیده است و حاصل میانگین گیری بین چند نمره مختلف می باشد. فرمول محاسبه نمره سالانه دانش آموزان به شرح زیر می باشند. دقت داشته باشید که اگر نمره دانش آموز طبق فرمول زیر بالای 10 شود، دانش آموز دارای شرط قبولی نمره سالانه را دارد. البته، اگر دانش آموز نمره امتحان نهایی بالای 7 هم کسب کرده باشد و نمره سالانه وی بالای 10 باشد، به طور حتم در امتحان نهایی قبول می شود. در غیر اینصورت جزو تجدید شده امتحان نهایی به شمار می رود.

 

(نمره مستمر نوبت اول ₊ نمره پایانی نوبت اول ضربدر 2 ₊ نمره مستمر نوبت دوم ضربدر 1 ₊ نمره پایانی نوبت دوم ضربدر 4) ÷ 8

 

فرمول ذکر شده برای محاسبه نمره سالانه دانش آموزان در امتحان های نهایی می باشد. دقت داشته باشید که برای هر درس نهایی باید به همین روش، نمره سالانه دانش آموز را حساب کرد. در صورتی که نمره سالانه دانش آموز از طریق فرمول بالا، بالای 10 محاسبه شد دانش آموز، یکی از شروط قبولی را دارد. اما در صورتی که نمره سالانه دانش آموز، زیر 10 باشد، فرد دارای شرط قبولی برای ورود به دانشگاه و یا مقطع بعدی را ندارد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره حداقل نمره قبولی در امتحان نهایی، توصیه می شود مقاله زیر را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: حداقل نمره قبولی امتحان نهایی

 

 

بارم بندی امتحان نهایی ۱۴۰۰

یکی از روش هایی که دانش آموزان می توانند با بهره گیری از آن، نمره خوبی در امتحان های نهایی 1400 خود کسب کنند، اطلاع از بارم بندی امتحان نهایی نهم و یا دوازدهم می باشد. در واقع، در هر سال بارم بندی مشخصی برای امتحانات نهایی دانش آموزان منتشر شده و گاهی اوقات نیز بعضی از دروس امتحان های نهایی حذف می شوند.

 

بنابراین، بسیار مهم است که، دانش آموزانی که دارای امتحان های نهایی هستند، بارم بندی مشخصی که آموزش و پرورش برای امتحان های نهایی در نظر گرفته است را مطالعه نمایند و طبق بارم بندی، وقت خود را برای کسب نمره قبولی در امتحان های نهایی و نمره سالانه تقسیم بندی کنند و برنامه ریزی مناسبی نیز برای دریافت نمره خوب از امتحان های نهایی داشته باشند.

 

لازم به ذکر است که بارم بندی امتحانات نهایی در هر یک از رشته های تحصیلی پایه دوازدهم متوسطه دوم، متفاوت می باشد. در واقع، دانش آموزان پایه دوازدهم رشته ریاضی فیزیک، دانش آموزان پایه دوازدهم رشته تجربی، دانش آموزان پایه دوازدهم رشته علوم انسانی، دانش آموزان پایه دوازدهم ادبیات و ... دارای بارم بندی مشخصی در امتحان های نهایی خود می باشند.

 

بارم بندی امتحانات نهایی دوازدهم
بارم بندی امتحان نهایی دوازدهم ریاضی فیزیک
بارم بندی امتحان نهایی دوازدهم علوم تجربی
بارم بندی امتحان نهایی دوازدهم علوم انسانی

 

بارم بندی امتحان های نهایی همزمان با آغاز فرآیند طراحی سوال و امتحان های نهایی، در سایت آموزش و پرورش قابل دریافت می باشد. دانش آموزان می توانند با مطالعه بارم بندی این امتحانات، برنامه ریزی مناسبی برای مطالعه داشته باشند.

 

برای دریافت اطلاعات در مورد سایت سنجش امتحانات نهایی آموزش و پرورش، می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید

بیشتر بخوانید: سایت سنجش امتحانات نهایی آموزش و پرورش

 

 

 

 

 

شرایط استفاده از تک ماده نهایی ۱۴۰۰

طبق تسهیلاتی که آموزش و پرورش برای دانش آموزان قرار داده است، دانش آموزان می توانند در صورت دارا بودن شرایط لازم، دروسی که موفق به کسب نمره قبولی در آن ها نشده اند را تک ماده نمایند. در واقع، دو شرط زیر برای قبولی در امتحان های نهایی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ وجود دارد و در صورتی که افراد دارای شروط زیر نباشند، در امتحان نهایی قبول نشده اند و می توانند با شرایط استفاده از تک ماده نهایی، در امتحان نهایی خود قبول شوند.

 

اولین شرط قبولی در امتحان های نهایی، کسب نمره 7 به بالا در امتحان نهایی می باشد.

دومین شرط قبولی در امتحان هایی نهایی، کسب نمره سالانه 10 به بالا می باشد.

 

بنابراین، داوطلبانی که قصد استفاده از شرایط تک ماده پایه نهم و یا دوازدهم را داشته باشند، می توانند در دو درس نهایی خود قبول شوند. در واقع، بهتر است بگوییم که یکی از شرایط استفاده از تک ماده نهایی این است که، دانش آموزان نمره کمتر از 7 در امتحان نهایی کسب کرده باشند و یا نمره سالانه آن ها بین 7 تا 10 باشد.

 

در جدول زیر می توانید به طور دقیق شرط استفاده از تک ماده نهایی را مشاهده کنید. دقت داشته باشید که طبق قانون تک ماده، تنها می توان دو درس نهایی را که دارای شرایط زیر می باشد، تک ماده کرد. همچنین، به غیر از دو درس نهایی، می توان دو درس غیر نهایی را نیز در صورتی که دانش آموزان نمره سالانه 7 تا 10 کسب کرده باشند، با شرایط تک ماده قبول شد.

 

دقت داشته باشید که برای استفاده از تبصره تک ماده امتحان های نهایی، لازم است که معدل کل دانش آموزان نیز بالای 10 باشد. بدیهی است که پس از محاسبه معدل کل دیپلم، اگر نمره سالانه و نمره برگه دانش آموزان هر دو زیر 7 باشد، امکان استفاده از تبصره امتحان نهایی وجود ندارد و دانش آموز مردود خواهد شد.

 

شرایط استفاده از تک ماده نهایی
نمره سالانهنمره برگه امتحان نهاییشرط استفاده از تک ماده
بالای 10زیر 7دارد
بین 7 تا 10هر نمره ایدارد

 

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص نحوه محاسبه نمرات امتحانات نهایی را به داوطلبان داده و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. همچنین با عضویت در کانال تلگرامی و اینستاگرامی هیوا می توانید آخرین اخبار این حوزه را دریافت نمایید.

 

در ادامه بخوانید: شرایط تک ماده پایه دوازدهم

 

 

 




 

سوالات متداول

 

1- ✔️ نحوه محاسبه نمرات امتحان نهایی چگونه است؟

✔️ دانش آموزان دوازدهم و نهم نباید نمره کمتر از 7 در امتحانات نهایی کسب کنند. برای مطالعه جزئیات به متن مقاله مراجعه شود.



 

2- ✔️ بارم بندی امتحانات نهای دوازدهم و نهم چگونه است؟

✔️ بارم بندی امتحان نهایی نهم برای هر درس و دوازدهم برای هر رشته متفاوت است که در متن مقاله ارائه شده است.



 

3- ✔️ نحوه کسب حداقل نمره قبولی در امتحان نهایی چگونه است؟

✔️ دانش آموزان در صورت تجدید شدن می توانند از تک ماده و تبصره استفاده نمایند که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

منبع : نحوه محاسبه نمره امتحانات نهایی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Yz9M
نظرتان را بنویسید