اضطراب امتحان و علت آن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
بسیاری از افراد ، قبل از امتحان استرس و اضطراب را تجربه می کنند که در حقیقت کمی اضطراب به بهبود عملکرد در امتحان کمک می کند . با این حال ، زمانی که این استرس آنقدر شدید شود که بر عملکرد فرد تاثیر منفی بگذارد می توان به این شرایط نام اضطراب امتحان را نسبت داد .

اضطراب امتحان چه احساسی برای شما به همراه دارد ؟ شما تمام تلاش خود را برای بهترین نمره در امتحان انجام می دهید اما روز موعود که می رسد به شدت مضطرب و عصبی می شوید ؟ اگر این تجربه برای شما آشناست احتمالا به اضطراب امتحان دچار هستید که در ادامه با این مسئله بیشتر آشنا می شوید .




اضطراب امتحان چیست ؟
اضطراب امتحان ، مجموعه ای از پاسخ های پدیدار شناختی ، فیزیولوژیکی و رفتاری است که با نگرانی نسبت به پیامدهای محتمل یا ناموفق در امتحان یا موقعیت های ارزیابی کننده مشابه همراه است . به عبارت ساده تر فردی که به دلیل نزدیک بودن یک امتحان دچار اضطراب می شود و این اضطراب حالت های جسمی و روانی او را تغییر می دهد دچار اضطراب امتحان است .

دانشجویان مضطرب موقعیت آزمون را به خودی خود تهدید کننده می دانند و زمانی که نخستین نشانه های شکست اشکار می شود مثلا وقتی جواب یک سوال را نمی دانند برانگیخته شده و واکنش های هیجانی شدید نشان می دهند . این افراد در هر موقعیتی که قرار باشد ارزیابی شوند مضطرب می شوند . 
تحقیقات نشان داده اند که تمرکز روی خود ، فکر کردن زیاد به ناکامی ، عدم اطمینان به خود و احساس بی کفایتی در امتحان ، انتظار عملکرد ضعیف داشتن و نشخوار فکری درباره شکست در آزمون از بارزترین ویژگی های افراد مبتلا به اضطراب امتحان است . 
دانشجویانی که اضطراب امتحان دارند اغلب در مهارت های آموزشی مشکل دارند : از زمان کلاس درست استفاده نمی کنند ، درست یادداشت برداری نمی کنند ، در آماده سازی خود و مطالب برای امتحان مشکل دارند و در طول یادگیری اولیه و مرور کردن بیشتر از دانشجویان دیگر به مشکل برمی خورند . تکالیف آموزشی را به تاخیر می اندازند و از انجام دادن آنها طفره می روند و این افراد گرایش زیادی به اجتناب از امتحان دارند .



حتما بخوانید: انواع اضطراب در زنان و مردان


نشانه های اضطراب امتحان
علائم اضطراب امتحان می تواند بسیار متفاوت بوده و از خفیف تا شدید متغیر باشد . برخی از دانش آموزان یا دانشجویان فقط علائم خفیف اضطراب امتحان را تجربه می کنند و هنوز هم می توانند در امتحانات نسبتاً خوب عمل کنند . در حالیکه ، برخی دیگر ، به دلیل استرس خود ناتوان شده و در زمان آزمون ، دچار حمله های اضطرابی می شوند . در ادامه با نشانه های اضطراب امتحان و استرس آزمون بیشتر آشنا می شوید .

احساس تهدید آمیز بودن یا چالش برانگیز بودن شرایط و سوال های امتحان 

نگرانی و داشتن افکار منفی و خطاهای شناختی در مورد امکان عملکرد ضعیف در امتحان 

وجود واکنش های بدنی مانند : تپش قلب ، عرق کردن کف دست ها ، دل پیچه ، حالت تهوع و سردرد درست قبل از امتحان و هم چنین وجود نشانه هایی مانند : فقدان اشتها ، خشکی ماهیچه ها و عضلات ، مشکلات خواب و ...

مشکل در تمرکز حواس و یادآوری پاسخ ها 

نگرانی در مورد کسب نمره کمتر از سایر همکلاسی ها

خوشبختانه ، اقداماتی برای رفع این علائم ناخوشایند و غالباً مضر وجود دارد که دانش آموزان و دانشجویان با کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل احتمالی اضطراب امتحان خود می توانند به دنبال راه حل های مفید برای درمان اضطراب امتحان خود باشند که در ادامه با علل اضطراب امتحان آشنا می شوید .



حتما بخوانید: علائم و نشانه های جسمی استرس


علل اضطراب امتحان
در حالی که نگرانی در مورد آزمون می تواند برای دانش آموزانی که آن را تجربه می کنند بسیار استرس زا باشد ، بسیاری از مردم درک نمی کنند که این مسئله کاملا رایج است . استرس و نگرانی واکنش های کاملاً طبیعی در برابر مشکلات هستند . با این حال ، برای برخی از افراد ، این ترس می تواند چنان شدید شود که در واقع در توانایی آن ها در عملکرد خوب اختلال ایجاد کند .

بنابراین چه عواملی باعث اضطراب امتحان می شود ؟ علل اضطراب امتحان ، برای بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان می تواند ترکیبی از دلایل مختلف باشد . عادت های ضعیف مطالعه ، عملکرد ضعیف در آزمون گذشته و یک مشکل اضطراب اساسی می تواند در اضطراب امتحان نقش داشته باشد که برخی از علل اضطراب امتحان شامل موارد زیر است.



 ترس از شکست : اگر عزت نفس خود را به نمرات امتحانی خود وابسته می دانید ، فشارهایی که به خودتان وارد می کنید می تواند باعث اضطراب امتحان شدید در شما شود .







 سابقه امتحانی ضعیف : اگر قبلاً در امتحان ها ضعیف عمل کرده باشید یا به دلیل اینکه به اندازه کافی درس نخوانده اید یا به دلیل اینکه خیلی مضطرب بودید ، نمی توانید جواب ها را به خاطر بسپارید ، این ممکن است هر بار باعث اضطراب و نگرش منفی در شما شود .



 عدم آمادگی: اگر شما به اندازه کافی درس نخوانده یا مطالعه نکرده اید ، این مسئله می تواند به احساس اضطراب شما بیفزاید .



حتما بخوانید: راه های افزایش عزت نفس


 جمع بندی

در نهایت ، لازم است بدانید افرادی که معمولا اضطراب زیادی دارند یا کمال گرا هستند احتمالا بیشتر دچار اضطراب امتحان می شوند زیرا برای این افراد قبول شکست یا گرفتن نمره ای کمتر از عالی بسیار دشوار است . به همین دلیل آن ها به شدت برای رسیدن به نمرات بالا به خودشان فشار می آورند که چنین شرایطی می تواند منجر به اضطراب امتحان در این افراد شود .

اگرچه اضطراب امتحان می تواند بسیار ناخوشایند و استرس زا باشد اما قابل درمان است . اگر فکر می کنید اضطراب آزمون در توانایی شما در عملکرد خوب مشکل ایجاد می کند ، سعی کنید از برخی راهکارهای خودیاری به این منظور استفاده کنید تا فکرهای منفی و در نتیجه اضطراب خود را کاهش دهید .

همچنین ، کمک گرفتن از روانشناس در این زمینه به شما کمک می کند علل اصلی اضطراب امتحان خود را پیدا کرده ، احساسات و افکار خود را بروز داده و به تدریج و پس از مدتی بتوانید بر این اضطراب خود غلبه کنید . همچنین می توانید با کلیک بر روی مقاله ای که در ادامه آمده است با روش های مدیریت اضطراب امتحان آشنا شده و در نتیجه بتوانید عملکرد بهتری در آزمون ها داشته باشید .





منبع : مهارت های مطالعه در دانشگاه ؛ دکتر مسعود جان بزرگی و دکتر فرهاد شقاقی




سوالات متداول


1-  اضطراب امتحان چه نشانه هایی دارد ؟
 احساس تهدید آمیز بودن شرایط و سوال های امتحان و داشتن افکار منفی در مورد امکان عملکرد ضعیف در امتحان برخی از نشانه های این مسئله است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  چه عواملی باعث اضطراب امتحان می شود ؟
 مسائلی مثل ترس از شکست ، سابقه امتحانی ضعیف و عدم آمادگی باعث اضطراب امتحان در افراد می شوند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  اضطراب امتحان به چه معناست ؟
 اضطراب امتحان ، شامل تجربه نشانه های جسمی ، روانی و رفتاری در مورد شرکت در یک امتحان یا ارزیابی است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : اضطراب امتحان و علت آن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9WY3
نظرتان را بنویسید