چاقی کودکان و دلایل آن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
تعداد کودکان چاق و دارای اضافه وزن رو به افزایش است و دلایل آن به مسائلی از جمله تغذیه نامناسب ، عدم فعالیت بدنی و عادت های غذایی خانواده ارتباط دارد . این افزایش تعداد کودکان دارای اضافه وزن نگران کننده است ، زیرا باعث ایجاد مشکلات سلامتی شده و همچنین ، می تواند منجر به مشکلات اجتماعی شود.

كودكان مبتلا به چاقی احتمالا توسط همسالان خود اذیت شده یا به خودكفایی كم یا مشكلات تصویر بدن دچار می شوند . به دلیل همین خطرات کوتاه مدت و بلندمدت چاقی کودکان ، لازم است والدین به این موضوع توجه زیادی داشته و در صورتی که تشخیص دادند فرزندشان چاق است برای درمان آن اقدام کنند .




چاقی کودکان چیست
کودکانی که دارای شاخص توده بدنی ( BMI ) در همان سطح یا بالاتر از 95 درصد از همسالان خود هستند ، چاق محسوب می شوند . BMI ابزاری است که برای تعیین وضعیت وزن شما استفاده شده و با استفاده از قد و وزن فرد محاسبه می شود و صدک BMI ( جایی که مقدار BMI شما نسبت به سایر افراد کاهش می یابد ) با استفاده از جنسیت و سن تعیین می شود .

چاقی کودکان تهدیدی جدی برای سلامتی کودکان است و کودکان چاقی که از اضافه وزن خود فراتر رفته اند در خطر ابتلا به بیماری های مزمن قرار دارند . از سوی دیگر ، سلامت ضعیف ناشی از چاقی کودکان می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد . همچنین ، چاقی کودکان فقط بر سلامت جسمی تأثیر نمی گذارد . کودکان و نوجوانانی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند می توانند دچار افسردگی شده و از خودپنداره و عزت نفس ضعیفی برخوردار باشند .



حتما بخوانید: راه های افزایش عزت نفس کودک
عوارض چاقی برای کودکان
اگر چه عوارض چاقی برای کودکان ترسناک به نظر می رسد اما اگر فرزندی دارید که دچار اضافه وزن بوده یا دچار چاقی است می توانید کارهای زیادی برای کمک به او انجام دهید . اولین قدم در این مسیر آگاهی از عوارض چاقی کودکان از جمله افسردگی در کودکان است که در ادامه با این عوارض آشنا می شوید .

عزت نفس پایین

افسردگی

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

مشکلات قلبی عروقی

افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا

مشکل در استخوان ها و مفاصل

مشکلات تنفسی مانند آسم

مشکلات خواب

از سوی دیگر ، کودکان چاق معمولا در مدرسه با آزار و اذیت همسالان خود روبرو شده که این مسئله می تواند به نوبه خود بر عملکرد تحصیلی آن ها نیز تاثیر بگذارد . از سوی دیگر ، وقتی کودکی دچار چاقی است احتمالا در بزرگسالی نیز با این مسئله دست و پنجه نرم خواهد کرد .



حتما بخوانید: پیشگیری از بد غذایی کودکان


علل چاقی کودکان
سابقه خانوادگی ، عوامل روانشناختی و سبک زندگی همه در چاقی کودک نقش دارند. کودکانی که والدین یا سایر اعضای خانواده آن ها دارای اضافه وزن یا چاقی هستند ، بیشتر احتمال دارد که دچار چاقی شوند اما علت اصلی چاقی کودکان ترکیبی از خوردن بیش از حد و فعالیت بدنی بسیار کم است . در ادامه با علل چاقی کودکان بیشتر آشنا می شوید .



 تغذیه کودک

یک رژیم غذایی ضعیف حاوی مقادیر زیاد چربی یا قند و مواد مغذی کم باعث می شود بچه ها به سرعت وزنشان افزایش پیدا کند . خوردن فست فود ، آب نبات و نوشابه عوامل رایج و اصلی در این زمینه هستند . غذاهای کنسروی مانند شام های یخ زده ، میان وعده های شور و کنسروها نیز می توانند در افزایش وزن کودکان نقش داشته باشند . برخی از کودکان به این دلیل چاق می شوند که والدین آن ها ، انتخاب های تغذیه ای مناسبی نداشته و برخی از آن ها نیز توان مالی تهیه میوه ، سبزیجات و گوشت تازه را ندارند .







 عدم فعالیت بدنی کودک

فعالیت بدنی ناکافی کودک ، یکی دیگر از علل چاقی کودکان است که ورزش کم می تواند باعث شود هر فردی در هر سنی دچار چاقی شود . یکی از فواید ورزش این است که کالری ها را سوزانده و به حفظ وزن سالم کودک کمک می کند . کودکانی که برای فعالیت بدنی ترغیب نمی شوند کالری های اضافه خود را نمی توانند در ورزش ، بازی کردن در زمین بازی یا سایر شکل های فعالیت بدنی از دست بدهند .



 مسائل روانشناختی

مشکلات روانشناختی نیز می توانند منجر به چاقی در کودکان شوند . این مسئله به نحوی اتفاق می افتد که کودکان و نوجوانانی که بی حوصله ، دچار استرس و افسرده هستند معمولا برای کنار آمدن با هیجانات منفی خود به خوردن زیاد خوراکی ها روی می آورند که این امر به نوبه خود باعث افزایش کالری های دریافتی کودک می گردد .



حتما بخوانید: تغذیه سالم برای کودکان


 جمع بندی

چاقی کودکان در جهان یک مسئله جدی است اما کودکان می توانند با دریافت آموزش مناسب ، راه های سالم تری برای مقابله با مشکلات خود آموخته ، غذاهای مناسب تری را انتخاب کرده و در نهایت فعال تر باشند . این حمایت و آموزش باید از طرف والدین ، معلمان و مراقبین دیگر به کودک داده شود و او ترغیب گردد غذاهای مغذی خورده و ورزش کند .

همیشه به یاد داشته باشید که چاقی قابل درمان است و با توجه به تعداد کودکانی که در سراسر کشور و در سراسر جهان  به اضافه وزن یا چاقی مبتلا شده اند ، مطمئنا شما در مبارزه با این مسئله تنها نیستید . اگرچه کمک به کودکان برای کاهش وزن نیاز به صبر و پشتکار بسیار زیادی دارد اما در نهایت پیامدهای بسیار مثبتی هم برای خانواده ها و هم برای کودکان خواهد داشت .

آنچه در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد ، الگو بودن والدین برای فرزندان است به این معنی که خود والدین چقدر سبک زندگی سالم داشته و علاوه بر تغذیه مناسب به فعالیت بدنی خود اهمیت می دهند که اگر می خواهید در مورد سبک زندگی سالم اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



در ادامه بخوانید: روش های سبک زندگی سالم در بزگسالی


سوالات متداول


1-  چاقی کودکان چه عوارضی دارد ؟
 این مسئله می تواند منجر به مشکلاتی چون افسردگی ، عزت نفس پایین ، دیابت 2 و فشار خون در این کودکان شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  چه عواملی باعث چاقی در کودکان می شود ؟
 سه عامل اصلی در این زمینه عبارت اند از : تغذیه ناسالم ، فعالیت بدنی کم و مسائل روانشناختی که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  مشکلات روانشناختی چگونه باعث چاقی در کودکان می شوند ؟
 برخی از کودکان برای مقابله با استرس و افسردگی ، به خوردن بیش از اندازه خوراکی ها روی می آورند که این مسئله باعث چاقی در آن ها می شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : چاقی کودکان و دلایل آن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/g0M6
نظرتان را بنویسید