نحوه برخورد با تهدید به خودکشی نوجوان

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
شنیدن جمله " می خوام خودم رو بکشم " از طرف یک نوجوان می تواند یک علامت هشدار برای والدین نوجوان باشد زیرا خودکشی دومین عامل مرگ و میر در نوجوانان است که نشان دهنده شیوع بالای این مسئله و لزوم توجه والدین و جامعه به آن است .

اگر فرزند نوجوان شما نیز موضوع خودکشی را مطرح کرده است و حتی اگر فکر می کنید که برای جلب توجه این کار را می کند، لازم است فوراً به آن رسیدگی کنید . متاسفانه هر سال، نوجوانان بسیار زیادی خودکشی می کنند که در بسیاری از این موارد ، خانواده و دوستان فرد به شدت از آن شوکه شده اند . در ادامه به تهدید به خودکشی در نوجوانان و نحوه برخورد و حمایت عاطفی در این موقعیت بیشتر پرداخته شده است .




تهدید به خودکشی نوجوان
اگر نوجوان شما در مورد خودکشی صحبت می کند یا تهدید می کند خودش را می کشد ، مواردی وجود دارد که باید از آن ها مطلع شوید . در درون نوجوان شما بخشی وجود دارد که نمی خواهد بمیرد و نوجوانانی که تهدید به خودکشی می کنند احتمالاً احساس ناامیدی کرده ، اوضاع را غیر قابل کنترل دانسته و توانایی مقابله با شرایط را ندارند .

نوجوانانی که تهدید به خودکشی می کنند ، دردی قابل توجه و شدید را تجربه می کنند که به نظر می رسد از نظر آن ها تنها راه برای برون رفت از این شرایط ، خودکشی است . نوجوانان با خودکشی به دنبال راهی برای متوقف کردن درد عاطفی خود هستند و از اینکه احساس می کنند کسی آن ها درک نکرده و همچنین از آسیب دیدن خسته اند .

برخی از علائم هشدار دهنده بالقوه مبنی بر اینکه ممکن است یک نوجوان خودکشی کند شامل صحبت در مورد خودکشی یا تهدید به خودکشی است . نوسانات روحی ، تغییر روال ، کنار کشیدن از خانواده و دوستان ، رفتارهای خودتخریبی خطرناک و دادن اموال خود به دیگران ، نشانه هایی از فکر کردن نوجوان به خودکشی است .



حتما بخوانید: علل خودکشی در نوجوانان


نحوه برخورد با تهدید به خودکشی نوجوان
اگر گمان می کنید نوجوان شما قصد خودکشی دارد ، فوراً در مورد آن صحبت کنید و همچنین این مسئله را جدی گرفته و فکر نکنید که فرزندتان برای جلب توجه این کار را انجام داده است . بر خلاف تصور عامه ، صحبت کردن در مورد خودکشی باعث کاشتن فکر خودکشی در افراد نمی شود . در حقیقت پرداختن به موضوع افکار خودکشی در فرزندتان به شما کمک می کند که در تصمیم گیری برای اقدام بعدی بهتر عمل کرده و بدانید انجام دادن چه کاری مناسب تر است .

همچنین ، در ارتباط با نحوه برخورد با تهدید به خودکشی نوجوان ، صحبت کردن در مورد مسئله به نوجوان کمک می کند مشکل را تشخیص داده و یاد بگیرد چگونه درخواست کمک کند . اگر نوجوان شما می گوید می خواهد بمیرد یا آرزوی مردن می کند از او بخواهید که در مورد به هم ریختگی اش با شما صحبت کند . همچنین راهکارهای زیر نیز می تواند در این زمینه برای شما کمک کننده باشد .



 نوجوان خود را تشویق کنید که احساساتش را توصیف کند . برای مثال به فرزندتان بگویید : " من فکر نمی کردم در وضعیت بدی باشی ، در مورد اینکه اوضاع چطوره باهام حرف بزن " و  برای پذیرا بودن هرچه بیشتر نسبت به نوجوان ، بدون هرگونه قضاوت کلامی یا مخالفت با او ، به حرف هایش گوش دهید .



 از نوجوان خود بپرسید از چه زمانی و به خاطر چه اتفاقی ، افکار خودکشی را تجربه می کند و اهداف خودکشی او چیست . برای مثال می توانید از این جمله استفاده کنید : " چه اتفاقی افتاد ؟ می خوام بیشتر بدونم ، ممکنه صحبت کردن در این مورد کمک کننده باشه " .



 احساسات فرزندتان را زیر سوال نبرید . از گفتن حرف هایی که ممکن است بیهوده یا غیر مفید تلقی شوند خودداری کنید . برای مثال نگویید : " باید قدر تمام چیزهایی که توی زندگی داری رو بدونی " یا " فکر می کنم داری بیش از اندازه واکنش نشون میدی " . این حرف ها باعث بی ارزش کردن درد نوجوان می شود .



حتما بخوانید: علائم هشداردهنده خودکشی در نوجوانان


نحوه حمایت عاطفی از نوجوان در مقابل تهدید به خودکشی
پس از درک بهتر نوجوان ، لازم است که از او حمایت عاطفی کنید . در گام اول لازم است به فرزند خود نشان دهید که متوجه درد و رنج او هستید . از جملاتی شبیه به این جمله می توانید استفاده کنید : " به نظر می رسه تسلیم شدی " یا " من فکر می کنم که احساس می کنی راه دیگه ای وجود نداره " . همچنین لازم است به فرزندتان بگویید که او را بی قید و شرط دوست داشته و به شدت نگران سلامتی او هستید .







صادقانه به فرزندتان بگویید : " من نمی خوام تو به خودت صدمه بزنی و همه تلاشم رو انجام می دم تا تو این کار رو نکنی " . علاوه بر این ، بگویید که خودکشی راه حل مناسبی نیست و از جملاتی مشابه این جمله استفاده کنید : " من می دونم که راه حل هایی هست که می تونه بهت کمک کنه ، دوست دارم اونا رو هم امتحان کنی " . همچنین ، به فرزند خود قول دهید که همیشه در کنارش هستید و هر کاری لازم است برای کمک به او انجام می دهید .



حتما بخوانید: عوامل خطرساز خودکشی


حفظ امنیت نوجوان در هنگام تهدید او به خودکشی
نوجوانی که در مورد خودکشی صحبت می کند می تواند خود را در معرض خطر قرار دهد بنابراین ، برای حفظ امنیت نوجوان در هنگام تهدید به خودکشی نظرات نوجوان خود را جدی بگیرید و به همین منظور لازم است چند نکته را برای حفظ امنیت نوجوان در هنگام تهدید او به خودکشی رعایت کنید . در ابتدا مواد و وسایل خطرناک را از دسترس فرزندتان دور کرده و در کنار نوجوان بمانید تا اطمینان حاصل کنید که فرزند شما در این بحران تنها نمانده است .

پس از اینکه خطرات فوری را برطرف کردید برای کمک گرفتن اقدام کنید . روان درمانی می تواند مشکلات اساسی روحی را برطرف کرده و اضطراب نوجوانتان را به شدت کاهش دهد . عوامل خطری که باعث خودکشی در نوجوان می شوند عبارت اند از : مشکلات روانشناختی ( مانند افسردگی یا اضطراب ) ، مسائل مرتبط با قلدری ، مشکلات بین فردی و مصرف مواد که لازم است برای حفظ امنیت نوجوان ، مراقب این مسائل بوده و از خودکشی فرزندتان پیشگیری کنید .



نکته نهایی

در نهایت همانطور که مطرح شد ، لازم است تهدید نوجوان به خودکشی را جدی گرفته و برای کمک به فرزندتان راهکارهای مناسب در این زمینه را انجام دهید . در این صورت می توانید برای عبور نوجوان از این مرحله بحرانی کمک کننده بوده و از امنیت و سلامت او در مقابل انواع خودکشی مراقبت کنید .

همچنین اگر می خواهید برای ارتباط با فرزند نوجوان خود وقت گذاشته و از او حمایت بیشتری داشته باشید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید و در مورد رابطه مثبت والدین با نوجوان اطلاعات کسب کنید . با یادگیری راهکارهای این مقاله می توانید برای فرزندتان یک عامل محافظتی در برابر خودکشی باشید .



در ادامه بخوانید: رابطه مثبت والدین با نوجوان


سوالات متداول


1-  آیا نوجوان برای جلب توجه تهدید به خودکشی می کند ؟
 خیر ، معمولاً این نوجوانان درد و رنجی شدید را تجربه می کنند که خودکشی راهی برای فرار محسوب می شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  لازم است با نوجوانی که تهدید به خودکشی می کند چگونه برخورد شود ؟
 بهتر است از نوجوان بخواهید که در مورد احساسات خود صحبت کرده و نسبت به او پذیرا باشید که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  چگونه می توان از امنیت نوجوان در هنگام تهدید به خودکشی اطمینان حاصل کرد ؟
 برای این کار لازم است اشیاء خطرناک از دسترس نوجوان خارج شده و برای حل مسئله از روانشناس کمک گرفته شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : نحوه برخورد با تهدید به خودکشی نوجوان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/j165
نظرتان را بنویسید