روش های کاهش اضطراب کودکان

روش های کاهش اضطراب کودکان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
اضطراب کودکان روی بسیاری از رفتارهای آنها تاثیر می گذارد و ممکن است کنترل برخی از رفتارهای این کودکان را برای والدین دشوار کند و گاهی اوقات والدین رفتارهای اشتباهی با کودک می کنند که اضطراب کودک بیشتر می شود مثلا اطمینان دادن بیش از حد به کودک از جمله رفتارهای اشتباه والدین با کودکان مضطرب می باشد که اضطراب آنها را پایدار می کند . شما اگر کودک مضطربی دارید باید سعی کنید رفتار صحیحی داشته باشید که اضطرابش را کم کنید نه بیشتر . در ادامه مقاله روش های کاهش اضطراب کودکان را بیان می کنیم . 




پاداش دهی به رفتار شجاعانه و غیرمضطربانه
همه کودکان بدون توجه به نوع اضطراب شان کارهایی را انجام می دهند که برایشان ترسناک است ، این رفتارهای شجاعانه را پیدا کنید و به آنها پاداش بدهید ، مهم نیست که این رفتارها چقدر بزرگ یا کوچک است چون این کار احتمال تکرار شجاعت را بیشتر می کند . این رفتارهای شجاعانه کوچک را مانند ذغال های کوچک آتش در نظر بگیرید که با باد زدن گر می گیرند . 
در ابتدا به رفتارهای کوچک پاداش بدهید ، سپس کم کم که دیدید فرزندتان کمتر مضطرب می شود می توانید فقط نمونه های آشکار و واضح شجاعت را پاداش بدهید . یادتان باشد آنچه ممکن است در نظر شما یک کار کوچک جلوه کند برای یک کودک مضطرب که عصبی است کار بسیار بزرگی است ، استانداردها را براساس شخصیت کودکتان در نظر بگیرید . پاداش ها انواع مختلفی دارند و نحوه پاداش دادن به کودک مضطرب نیز مهم است بنابراین اینها را یاد بگیرید و انجام بدهید .

حتما بخوانید: انواع پاداش به کودکان











نادیده گرفتن رفتارهایی که شما نمی خواهید انجام شود
اگر کودک شما کاری می کند که می دانید به دلیل اضطراب کودک است و نباید آن کار را انجام دهد ( مثلا کودک قبل از مدرسه مرتبا می گوید دل درد دارد ) در مدت زمانی که کودک دارد این کار را انجام می دهد هر نوع تعاملی را با او قطع کنید و توجه نکنید . البته کودک باید بداند شما چرا او را  نادیده می گیرید و دوباره باید چه کار کند تا توجه شما را به دست بیاورد . بعد از این کار اگر کودک رفتار نادرستش را متوقف کرد سریع او را تحسین کنید و پاداش بدهید ، این کار یکی از  روش های کاهش اضطراب کودکان است . این راهبرد همیشه باید با دقت زیاد و فقط در مورد یک رفتار خاص انجام شود نه همه کارهای کودک و این مهم است که کودک بداند رفتار خاصی که او مشغول انجام آن است برای شما غیرقابل قبول است نه شخصیت خود کودک . 

حتما بخوانید: درمان اضطراب کودک


به فرزندتان اجازه مقابله کردن بدهید
وقتی شما درباره مواردی که فرزندتان را مضطرب می کند با او صحبت می کنید مهم است که همدلی و درک خود را با رفتاری آرام و راحت بیان کنید . کودکان احتیاج دارند که درک ، حمایت و شنیده شوند اما به همان میزان نیز مهم است که به جای تمرکز بر احساس بدی که دارند ترغیب شوند تا به طور موثر و سازنده ای مشکل اضطرابشان را حل کنند . شما باید اعتقاد داشته باشید که کودک توانایی غلبه بر مشکلات و چالش هایش را دارد . 

الگودهی رفتار شجاعانه و غیرمضطربانه
برای کنترل اضطراب کودکان الگودهی مناسب تاثیر زیادی دارد ، کودکان به ویژه هنگامی که کوچک تر هستند به وسیله مشاهده دیگران و مهم تر از همه والدینشان یاد می گیرند که چگونه رفتار کنند . پس به عنوان یک والد هر کاری که انجام می دهید و هر چیزی که می گویید اهمیت دارد ، چون شما الگوی فرزندتان هستید . زمانی که ترس ها و نگرانی های کودکان شروع می شوند آنها به والدی شبیه می شوند که ممکن است به نظر برسد مقداری از ترس های آنها را داراست پس پدر و مادر واقعا این قدرت را دارند که به فرزندشان کمک کنند تا با اضطراب مقابله کند . 
بهترین نوع الگو یک " الگوی مقابله ای " است یعنی الگویی که می تواند نشان دهد کودک چه ترس ها و نگرانی هایی را تجربه می کند و می تواند چگونگی مقابله سازنده و موثر با این مشکلات را ارائه بدهد . 
شما نباید سعی کنید ترس ها و نگرانی هایتان را از کودک مخفی کنید یا وانمود کنید که شما هر گز نترسیده اید ، این کارها به کودک شما نشان می دهد که ترسیدن شرم آور یا عجیب و غریب است . به جای آن شما باید مدیریت ترس ها را به عنوان یک فعالیت مشترک با کودکتان در نظر بگیرید . البته اگر مشکل اضطراب شما خیلی زیاد است برای کنترل آن حتما باید به روانشناس مراجعه کنید .

در ادامه بخوانید: نحوه تاثیر اضطراب بر کودکان












سوالات متداول


1- پاداش دهی به کودک چه تاثیری در اضطراب او دارد؟
همه کودکان بدون توجه به نوع اضطراب شان کارهایی را انجام می دهند که برایشان ترسناک است ، این رفتارهای شجاعانه را پیدا کنید و به آنها پاداش بدهید که در متن نوضیحات آن آمده است.




2- چگونه به فرزند اجازه مقابله با استرس بدهیم؟
کودکان احتیاج دارند که درک و حمایت و شنیده شوند تا به طور سازگار تر و بهتر با اضطراب خود مقابله کنند که در تن مقاله توضیحات آن آمده است.




3- الگودهی رفتار شجاعانه و غیرمضطربانه چگونه است؟
کودکان به ویژه هنگامی که کوچک تر هستند به وسیله مشاهده دیگران و مهم تر از همه والدینشان یاد می گیرند که در متن ارتباط آن با کنترل اضطراب شرح داده شده است.

منبع : روش های کاهش اضطراب کودکان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/K3gn
نظرتان را بنویسید