بیماری پارکینسون چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
حتما شما هم در اطرافتان فردی را دیده اید که سنش بالا باشد و دچار لرزش دست یا بدن باشد ، این لرزش ها ممکن است نشان دهنده بیماری پارکینسون ( Parkinson’s Disease ) باشد . بیماری پارکینسون یکی اختلال پیشرونده و تحلیل برنده مغزی است که در طی آن دوپامین جسم سیاه مغز به شدت کم شده و بیمار دچار لرزش غیرارادی بدن حتی در حالت بی حرکت می شود .

بیماری پارکینسون در افراد بالای 50 سال اغلب رخ می دهد و به عنوان دومین بیماری تخریب کننده عصبی بعد از آلزایمر شناخته شده است و شیوع نسبتا بالایی دارد . گزارشات مربوط به نشانه های این بیماری به 5000 سال قبل در هندوستان برمی گردد تا اینکه دکتر جیمز پارکینسون در سال 1817 اولین گزارشان مربوط به بیماری پارکینسون را ارائه داد . در ادامه این مقاله به بیان تعریف ، علت و علائم بیماری پارکینسون می پردازیم . 




پارکینسون چیست
پارکینسون یکی از اختلالات پیشرونده مغزی است و مخرب اعصاب است که موجب لرزش دست و بدن ، سخت راه رفتن و موجب اشکال در هماهنگی مغز و عضلات می شود ، این بیماری بعد از آلزایمر مخرب ترین بیماری اعصاب بوده و این بیماری موجب لرزش در حالت استراحت نیز می شود .

پارکینسون ، بیشتر در میانسالی دیده می شود و 5 % از مردم به آن مبتلا می شوند هم چنین شیوع آن در مردان 2/5 برابر زنان است . بیماری پارکینسون نوعی اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بر حرکت تأثیر می گذارد که در این بیماری ، علائم به تدریج شروع شده و گاهی اوقات در آغاز لرزش غیر قابل توجهی در دست وجود دارد . لرزش ها رایج هستند اما این اختلال معمولاً باعث سفتی یا کند شدن حرکت نیز می شود .



حتما بخوانید: انواع اختلالات عصبی شناختی


علائم بیماری پارکینسون
علائم و نشانه های بیماری پارکینسون برای هر کسی می تواند متفاوت باشد . علائم اولیه ممکن است خفیف و غیر قابل توجه باشد و علائم بیماری معمولا از یک طرف بدن شروع شده و وقتی نشانه ها بدتر می شوند در همان طرف ، این علائم بدترند . در ادامه با علائم رایج بیماری پارکینسون آشنا می شوید .



 لرزش : لرزش یا لرزیدن معمولا از دست و انگشتان شروع می شود .  ممکن است فرد انگشت شست و اشاره را به جلو و عقب مالیده و ممکن است فرد در هنگام استراحت نیز دستش بلرزد .



 کند شدن حرکات :  با گذشت زمان ، بیماری پارکینسون ممکن است حرکت را کند کرده و کارهای ساده را دشوار و وقت گیر کند . ممکن است مراحل قدم زدن کوتاه تر شود و شاید خارج شدن از صندلی کاری دشوار باشد . همچنین ممکن است فرد هنگام راه رفتن پاهای خود را بکشد .



 سفت شدن عضلات : سفتی عضلات ممکن است در هر قسمت از بدن رخ دهد . عضلات سفت می تواند دردناک بوده و دامنه حرکت فرد را محدود کند .



حتما بخوانید: سن پیر شدن حس ها ، اندام ها یا سیستم های مختلف بدن


 اختلال در تعادل : ممکن است وضعیت بدنی فرد به صورت خم شده شود و همچنین تعادلش را از دست بدهد .



 از دست دادن حرکات خودکار : ممکن است فرد توانایی انجام حرکات ناخودآگاه از جمله چشمک زدن ، لبخند زدن یا نوسان دادن بازوهای خود هنگام راه رفتن را از دست بدهد .



 تغییرات گفتاری : ممکن است فرد هنگام صحبت کردن دچار لکنت ، آرام یا سریع حرف زدن شده و گفتار یکنواخت پیدا کند .



 تغییرات نوشتن : ممکن است نوشتن دشوار شده یا نوشته ها کوچک به نظر برسند .









علت بیماری پارکینسون
بیماری پارکینسون نیز مانند صرع ، بی علت به نظر می رسد ، ژن های معیوب ، عفونت های مغزی ، سکته مغزی ، تومورها ، جراحت مغز در اثر ضربه و سموم عصبی در آن دخالت دارند و همچنین ، بیماری پارکینسون با از بین رفتن جسم سیاه رابطه دارد . جسم سیاه ، هسته میان مغز است که سلول های عصبی آن از طریق گذرگاه سیاه مخطط به جسم مخطط عقده های پایه می روند . مطالعات نشان می دهند دوپامین که انتقال دهنده سلول های عصبی جسم سیاه مغز است در این بیماران کاهش پیدا می کند . 

در افراد طبیعی با افزایش سن میزان دوپامین و تعداد گیرنده های آن به طور دائم کاهش پیدا کرده و موجب بروز بیماری پارکینسون می شود . علاوه بر موارد عنوان شده حدود 10 نوع جهش ژنی متفاوت نیز در افراد مبتلا به پارکینسون دیده شده است ولی این جهش های ژنی همه گیر نیستد و در هر فردی پارکینسون به علت جداگانه ای بروز می کند .



حتما بخوانید: تغییرات بینایی در میانسالی


درمان بیماری پارکینسون
داروهایی که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شوند داروهایی هستند که دوپامین را در مغز بیماران افزایش می دهند . این افزایش دوپامین بسیاری از نشانه های بیماری را کنترل می کند و توانایی فرد تا حد زیادی بر می گردد . در اسکیزوفرنی میزان دوپامین مغز افزایش می یابد اما در پارکینسون ، کاهش این انتقال دهنده عصبی مشاهده می شود .

البته در این میان نقش کاردرمانی و فیزیوتراپی نیز بسیار مهم است زیرا این درمان ها کمک می کنند که از پیشرفت بیماری و محدودیت عملکرد افراد مبتلا به پارکینسون جلوگیری شود . از سوی دیگر ، برخی از مطالعات نشان می دهند مصرف فلفل و گوجه فرنگی می تواند در کاهش علائم پارکینسون کمک کننده باشد .




نتیجه گیری

علت پارکینسون ناشناخته بوده و راه های اثبات شده ای برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد . برخی تحقیقات نشان داده اند که ورزش منظم هوازی ، ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش دهد . برخی دیگر از تحقیقات نشان می دهند افرادی که کافئین می نوشند در مقایسه با افرادی که کافئین نمی خورند کمتر احتمال دارد که به پارکینسون دچار شوند .

هنوز مشخص نیست که آیا کافئین در واقع از ابتلا به پارکینسون محافظت می کند یا به این مسئله به موضوعی دیگر مرتبط است . در حال حاضر شواهد و مدارک کافی برای تاثیر نوشیدنی های کافئین دار برای محافظت در برابر پارکینسون وجود ندارد . چای سبز همچنین با کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط است .

یکی دیگر از موضوعات مهم در ارتباط با بالا رفتن سن و میانسالی ، سلامت روان است که اگر می خواهید در مورد عوامل موثر بر آن اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



در ادامه بخوانید: عوامل موثر بر سلامت روانی میانسالی


منابع : بیماری پارکینسون: از پاتوفیزیولوژی تا مدل های حیوانی ؛ سمیه وظیفه خواه ، فریبا کریم زاده
فیزیولوژی اعصاب و غدد ؛ تالیف جان پینل ، ترجمه مهرداد فیروزبخت



سوالات متداول


1-  بیماری پارکینسون چه علائمی دارد ؟
 لرزش ، کند شدن حرکات و سفتی عضلات برخی از علائم بیماری پارکینسون هستند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  چه عواملی باعث اتبلا به بیماری پارکینسون می شوند ؟
 ژن های معیوب ، عفونت ها مغزی و سکته مغزی برخی از این عوامل هستند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  بیماری پارکینسون چگونه به وجود می آید ؟
 بیماری پارکینسون با از بین رفتن جسم سیاه رابطه دارد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : بیماری پارکینسون چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/8VKo
نظرتان را بنویسید