اشتباهات والدین در تغذیه کودکان

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
تغذیه کودکان نقش بزرگی در رشد کودکان دارد و به همین دلیل است که اغلب والدین اهمیت زیادی به آن می دهند ، از زمان تولد نوزاد که از شیر مادر تغذیه می کند تا 6 ماهگی که غذای کمکی دریافت می کند تا دو سالگی که زمان از شیر گرفتن و غذا خوردن کودکان است هر کدام دغدغه های خاصی را برای والدین به همراه دارد .

به طور کلی اگر کودک کمی بد غذا باشد یا لجباز باشد غذا دادن به او قطعا یکی از دشواری های والدین است ولی گاهی اوقات والدین نیز اشتباهاتی را مرتکب می شوند که باعث می شود کودکان در غذا خوردن دچار مشکل شوند . در ادامه این مقاله به بیان اشتباهات والدین در تغذیه کودکان می پردازیم . 




اشتباه استفاده از غذا به عنوان جایزه در تغذیه کودکان
یکی از اشتباهات بزرگ والدین در تغذیه کودکان استفاده کردن از غذا به عنوان ابزار انواع پاداش به کودکان یا تنبیه آن ها است . استفاده از غذا به عنوان جایزه در دراز مدت تاثیری روی سلامتی کودک ندارد و پاداش فقط کودکان را مجبور می کند برای دریافت تنها یک شکلات بعد از غذا کمی بیشتر غذا بخورند ولی بسیاری از والدین این کار را در پیش گرفته اند و بازگشت از آن نیز بسیار سخت خواهد بود .

شما نباید کودک را مجبور کنید غذا بخورد و باید اجازه بدهید تا زمانی که احساس سیری کرد غذا بخورد و یک یا چند ساعت بعد زمانی را برای خوردن یک خوراکی سالم اختصاص بدهید اگر کودک سیر باشد آن خوراکی را نمی خورد ودر غیر این صورت با خوردن آن خوراکی شما دیگر می توانید نگران نباشید .



اشتباه فست فود دادن به کودکان در تعذیه آن ها
بسیاری از والدین پرمشغله بین کارهایشان به فست فود می روند اما زمانی که شما فکر می کنید از هدر رفتن ان جلوگیری می کنید در واقع از ارزش غذایی که می خورید به شدت کم می کند ، بسیاری از والدین با وجود آنکه از زیان فست فودها آگاه هستند باز هم سهل انگاری کرده و به کودک فست فود می دهند .

بهترین کار این است که محدودیت های سختی را برای رفتن به فست فود وضع کنید اما اگر قصد دارید به رستوران های فست فود بروید حتما باید تلاش کنید تا حد امکان سالم ترین غذاها را برای کودک انتخاب کنید و باید رفتن به فست فود را به ماهی یک الی دو بار محدود کنید به علاوه قبل از رفتن برای خرید سعی کنید برای برنامه غذایی تان برنامه ریزی کنید و از ساندویچ ها و سالادهایی استفاده کنید که هم برای کودکان جذاب است و هم منبع غنی مواد غذایی برای کودک است و از خریدن غذاهای منجمدی که سریع آماده می شوند ولی لزوما سالم نیستند خودداری کنید .



حتما بخوانید: تغذیه سالم برای کودکان


اشتباه دادن نوشابه های پر کالری کودکان در هنگام غذا خوردن آن ها
یکی دیگر از اشتباهات بزرگ والدین در تغذیه کودکان و عادت های بد غذایی پدر و مادر ، دادن نوشابه های پر کالری به کودکان است ، همانطور که می دانید کودکان علاقه زیادی به خوردن نوشابه و نوشیدنی های پرکالری دارند ولی این نوشیدنی ها هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان ضرر دارند و باعث چاقی می شوند .

آب میوه های غیر طبیعی ، شیرکاکائو های آماده ، نوشیدنی های انژی زا و نوشابه های مقدار زیادی قند و کالری دارند . برای جایگزین کردن این نوشیدنی ها به کودک آب بدهید ، به جای اب میوه از خود میوه استفاده کنید یا اینکه اب میوه کودک را با نصف لیوان آب رقیق کنید .



اشتباه گفتن مداوم " غذایت را تمام کن " هنگام غذا خوردن کودکان
در دوران کودکی پدر و مادرتان چند بار به شما گفته اند غذایت را تمام کن ؟ سخت است قانونی را که والدینمان برایمان گذاشته اند را نقض کنیم . اگر کودکتان سیر شده است به حرف او گوش کنید و او را مجبور به غذا خوردن نکنید و اگر فکر می کنید گفتن " سیرم " یک نقشه تهاجمی است به او یاداوری کنید سیرم یعنی اینکه دیگری جایی برای خوردن چیز دیگری ندارید .

یکی از عادت های بد غذایی پدر و مادر این است که وقتی اصرار می کنید که فرزندتان غذایش را تمام کند در واقع سعی در کنترل او دارید که این مسئله باعث لجبازی کودک و مقابله او با شما می شود . کودکان دوست دارند کنترل را به دست گرفته و احساس قدرت کنند اما وقتی شما او را کنترل می کنید این رفتار او را عصبانی می کند .



حتما بخوانید: پیشگیری از بد غذایی کودکان


وجود هله هوله زیاد در خانه ، اشتباهی دیگر در تغذیه کودکان
خریدن و انبار کردن انواع خوراکی های شیرین و شور در خانه وسوسه خوردن هله هوله را افزایش می دهد . حتما چند باری اتفاق افتاده است که وقتی در کابینت را باز کرده اید و کودکتان خوراکی ها را دید به اوکلوچه داده اید یا بسته سیب زمینی آماده که در فریزر بود را گرم کرده اید . 
این خوراکی ها را نخرید یا حداقل خریدتان راکم کنید در صورت وجود این خوراکی ها در خانه وسوسه خوردن آن نیز به وجود می آید اما اگر این خوراکی ها را در خانه نداشته باشید مجبور می شوند غذای سالم بخورند . هیچ غذایی را نباید از کودکان دریغ کرد زیرا با این کار گرایش بیشتری به آن پیدا می کنند در عوض این خوراکی ها را کمتر تهیه کنید .







اشتباه الگوی نامناسب والدین در غذا خوردن برای کودک
مهم ترین کاری که می توانید برای خوب غذا خوردن فرزندتان انجام بدهید چیست ؟ خودتان در جلوی چشم کودک ، سبک زندگی سالم و تغذیه مناسب داشته باشید . بزرگسالانی که همه انواع غذاها را می خورند و شرایط مطلوبی را در هنگام غذا خوردن فراهم می کنند فرزندانی دارند که بهتر غذا خورده و کمتر دچار بد غذایی می شوند .

اگر والدین مرتبا رژیم غذایی بگیرند ، پرخوری کنند یا از خوردن سبزیجات امتناع کنند به احتمال زیاد فرزندشان هم دچار همین عادت های بد غذایی پدر و مادر خواهد شد . بنابراین یکی از اشتباهات والدین در تغذیه کودکان این است که خود آن ها از تغذیه مناسبی برخوردار نیستند .



حتما بخوانید: غذا نخوردن کودکان


 نکته نهایی

انتخاب های تغذیه ای والدین برای فرزندان ، یکی از مهم ترین نقش های آن ها در پرورش کودکان است اما وقتی تغذیه به مسئله ای بزرگ تبدیل شود ، می تواند تاثیر معکوس گذاشته و اتفاقا باعث مشکلات تغذیه ای در فرزندان شود . برای مثال وقتی والدین اصرار کنند که فرزندشان حتما باید غذای خاصی را بخورد باعث می شوند غذا خوردن به کاری دشوار و نامطلوب برای فرزندشان تبدیل شود .

همچنین ، اشتباهات والدین در تغذیه کودکان و کنترل والدین در مورد تغذیه کودکان ، باعث می شود کودکان غذاها را به دو نوع خوب و بد تقسیم کرده و نوعی تفکر دوگانه در مورد غذا پیدا کنند . در عوض ، سعی کنید از فرزندتان سوال کنید تا به او کمک کنید که در مورد انتخاب غذا تصمیم های بهتری بگیرد . برای مثال : " به نظرت به عنوان دسر چند تا شیرینی باید بخوری ؟ " ، " آیا الان واقعا گرسنه ای یا فقط دنبال کاری برای انجام دادن هستی ؟ " .

از سوی دیگر ، اگر فرزندتان در حال حاضر با مشکلاتی در تغذیه خود روبرو شده و به اصطلاح بد غذا شده است راه حل هایی برای این مسئله وجود دارد که برای آگاهی از آن ها می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



در ادامه بخوانید: حل مشکل بد غذایی کودکان



سوالات متداول


1-  چه اشتباهاتی از طرف والدین می تواند باعث تغذیه نامناسب فرزندان شود ؟
 اگر والدین کنترل گر بوده و همچنین الگوی مناسبی برای فرزندشان در تغذیه سالم نباشند می توانند باعث عادات غذایی نامناسب در کودکان شوند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  به جای نوشابه می توان از چه نوشیدنی هایی برای کودکان استفاده کرد ؟
 بهتر است به جای نوشابه ، از آبمیوه های طبیعی و شیر کاکائو برای کودکان استفاده کرد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  کنترل کردن غذای کودک توسط والدین چه پیامدهایی دارد ؟
 این کار منجر به لجبازی کودک و تلاش او برای بدست آوردن کنترل شده و علاوه بر این منجر به بد غذایی کودک می شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : اشتباهات والدین در تغذیه کودکان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/7RVA
نظرتان را بنویسید