نقش والدین در رشد عزت نفس

نقش والدین در رشد عزت نفس
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

عزت نفس یکی از ویژگی های شخصیتی مهم و تاثیر گذار است که همه ما دوست داریم آن را داشته باشیم . عزت نفس میزان ارزشی است که ما فکر می کنیم دیگران برایمان قائل هستند . عزت نفس را تصویر ذهنی شما مشخص می کند ، این همان تصویری است که خودتان را می بیند و به خود فکر می کنید . عزت نفس یکی از پایه های اساسی شخصیت انسان بوده و باعث رسیدن به افتخار و سربلندی است . همه افراد نیازمندو  عزت نفس هستند و عزت نفس بر همه سطوح زندگی اثر می گذارد زیرا کسی که احساس خوبی به خود دارند به زندگی نیز احساس بهتری دارد و می تواند با اطمینان با مشکلات و مسولیت های زندگی مواجه شود و از عهده آنها برآید . در ادامه این مقاله به بیان تعریف عزت نفس می پردازیم .



 

عزت نفس چیست

عزت نفس در کل ثابت است ولی بر حسب الگوهای تفکر که تحت تاثیر سلامت جسمانی ، وضعیت شیمیایی بدن ، ظاهر و ارتباطات قرار دارد می تواند حتی از روزی به روز دیگر نوسان داشته باشد . این حقیقت که عزت نفس می تواند نوسان داشته باشد باعث خوشبینی و خوشحالی است زیرا به این موضوع اشاره دارد که عزت نفس می تواند تغییر کند و نقش والدین در رشد عزت نفس کودکان بسیار زیاد است.
عزت نفس اعتقادی واقع بینانه و تحسین آمیز نسبت به خود است . واقع بینانه به معنای صحیح و صادق بودن است و تحسین آمیز دلالت بر احساسات و علاقه مثبت دارد . به عبارتی کسانی که دید واقع بینانه و تحسین آمیز به خود دارند دارای عزت نفس هستند , عزت نفس دقیقا بین خجالت و غرور بیهوده قرار دارد . افراد دارای غرور بیهوده سعی می کنند چیزی بیش از انسان های دیگر باشند و مغرور و خودشیفته هستند و فکر می کنند مهم تر و بهتر از دیگران هستند .

افراد خجالتی نیز اعتقاد دارند که کمتر از انسان های دیگر هستند و عقیده نا معقول و غیر تحسین آمیز به خود دارند . بر خلاف این دو دیدگاه افراد دارای عزت نفس فکر می کنند که نه بالاتر و نه پایین تر از افراد دیگر می باشند . آنها نقاط ضعف  کاستی های خودشان را می دانند ولی با این وجود کاملا از چیزی که هستند رضایت دارند و خوشحالند .  عزت نفس ، اعتماد به توانایی خود در اندیشیدن و کنار آمدن با چالش ها ، اعتماد به حق خود برای موفقیت و شاد زیستن ، احساس ارزشمندی و شایسته بودن ، داشتن حق ابراز نیازها و خواسته ها و برخوردار شدن از ثمره تلاش های خویشتن است .

حتما بخوانید: بالا بردن اعتماد به نفس

 

 

 

 

 

نقش والدین در رشد عزت نفس

نقش والدین در افزایش عزت نفس غیر قابل چشم پوشی است ، کودکان دارای عزت نفس والدینی دارند که در این مورد سرمشق و الگوی آنها هستند ، این والدین همیشه به فرزندان خود عشق می ورزند ، به زندگی و دوستان فرزندانشان علاقه نشان می دهند و برای آنها زمان صرف می کنند . پدر و مادر کودکان با عزت نفس معیارها و انتظارات بالایی دارند ولی انتظاراتشان واضح ، منطقی و با ثبات است و با حمایت و تشویق ارائه می شوند . سبک تربیتی آنها آزادمنشانه و دموکراتیک است چون می گویند عقاید و فردیت کودک مورد احترام است ولی در مورد موضوعات مهم تصمیم نهایی با والدین است . والدین پیام هایی می دهند به این معنا که من به تو اعتماد دارد و قبول دارم که کامل و بی عیب و نقص نیستی ، من با وجود این تو را دوست دارم و برای راهنمایی تو زمان صرف می کنم ، محدودیت های می گذارم و تو را تربیت می کنم و بهترین ها را از تو انتظار دارم زیرا به تو و ارزش تو باور و اعتقاد دارم . 

منابع : عزت نفس ؛ دکتر گلن آر ، اسکیر الدی ، ترجمه اصغر فروغ الدین عدل و نوشین شاکری
تأثیر میزان عزت نفس بر بهداشت روان زنان شاغل در کارخانه زیمنس شیراز و زنان غیرشاغل ؛ لیلا رضایی
رابطه عزت نفس و خودکارآمدی با متقاعدسازی در مدیران آموزشی ؛ مژگان سپاه منصور ، المیرا معمار ، معصومه آزموده

حتما بخوانید: افزایش عزت نفس کودکان

 

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ عزت نفس چیست؟

✔️​ عزت نفس اعتقادی واقع بینانه و تحسین آمیز نسبت به خود است که در متن مقاله تاثیر والدین بر آن شرح داده شده است.



 

2- ✔️ نقش والدین در رشد عزت نفس چیست؟

✔️ نقش والدین در کاهش و افزایش عزت نفس غیر قابل چشم پوشی است که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.



 

3- ✔️ سبک تریبتی موثر در عزت نفس کودکان چیست؟

✔️ سبک تربیتی آزادمنشانه پدر و مادر کودک بر روی عزت نفس آن ها تاثیر بسیار خوبی داشته که در متن مقاله مطرح شده است.

منبع : نقش والدین در رشد عزت نفس

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Ljwr
نظرتان را بنویسید