توقیف ملک موجر بابت عدم استرداد ودیعه

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی توقیف ملک موجر بابت عدم استرداد ودیعه می پردازیم . 





قرارداد اجاره یک قرارداد تعهد آور است که در آن وظایف و حقوق موجر در مقابل تکالیف و حقوق مستاجر قرار دارد و بر عکس . از این رو برای حفظ قرارداد هر کدام از آنها باید تکالیف خود را انجام داده و به حقوق طرف مقابل نیز احترام بگذارند . یکی از حقوق موجر این است که مستاجر در موعد پایان قرارداد اجاره ، ملک را تخلیه کند و به او تحویل دهد و در مقابل این حق ، مکلف است که پول پیشی که مستاجر به او داده است را به او برگرداند . حال اگر موعد پایان قرارداد رسید و مستاجر ملک را تخلیه کرد اما موجر ودیعه را برنگرداند ، تکلیف چه خواهد بود و مستاجر چه اقداماتی می تواند بنماید . ما در این مقاله ابتدا به بررسی عدم استرداد پول پیش توسط موجر و سپس توقیف اموال موجر بابت عدم استرداد ودیعه می پردازیم . 




عدم استرداد ودیعه توسط موجر
در مقاله عدم استرداد پول پیش توسط موجر درباره مراحل قانونی شکایت از موجر صحبت کردیم و گفتیم ابتدا مستاجر برای موجر اظهارنامه ارسال می کند و در صورتی که موجر در مدت قانونی تعیین شده باز هم از پرداخت رهن خودداری کرد می توان علیه او با توجه به میزان پول پیش ، در شورای حل اختلاف و یا دادگاه حقوقی ، دادخواست مطالبه و استرداد وجه تنظیم کرد . بعد از این دادگاه موجر را محکوم به پرداخت بدهی خود می کند . حال اگر موجر با توجه به داشتن تمکن مالی از پرداخت خودداری کرده باشد ، می توان اموال او را توقیف کرد . اما توقیف اموال موجر توسط مستاجر به چه ترتیبی است ؟





توقیف اموال موجر بابت عدم استرداد ودیعه
قانون به مستاجر طلبکار اجازه داده است که در صورتی که موجر پول پیش او را برنگرداند ، بتواند ملک او را توقیف کند . توقیف ملک موجر را می توان در مرحله از دادگاه درخواست کرد . 



الف ) توقیف ملک موجر توسط مستاجر قبل از صدور رای : 


اگر مستاجر بخواهد قبل از اینکه دادگاه رای صادر کند ، اموال موجر را توقیف کند ، باید همراه با دادخواست اصلی خودش و یا در ضمن اینکه دادگاه به موضوع رسیدگی می کند ، درخواست صدور قرار تامین خواسته کند . قرار تامین خواسته یعنی اینکه دادگاه اموالی را از موجر به اندازه خواسته خواهان یا همان مستاجر توقیف می کند تا موجر نتواند در مدتی که دادگاه به دعوی رسیدگی می کند ، اموالش را به دیگری منتقل کند تا بدهی مستاجر را ندهد . اما مستاجر هم با ارائه این درخواست خودش هم باید به دادگاه تامین احتمالی بدهد تا در صورتی که به هر دلیل موجر محکوم به پرداخت نشد ( مثل اینکه موجر قبلا پول مستاجر را داده اما مستاجر ادعا می کند که پول را نداده و ادعای مستاجر رد شود ) ، خسارت توقیف اموالش را دریافت کند . البته در صورتی که سند اجاره رسمی باشد ، نیازی به پرداخت تامین احتمالی نیست . 



ب ) توقیف ملک موجر توسط مستاجر بعد از صدور رای : 



در صورتی که موجر در دادگاه محکوم به پرداخت پول پیش به مستاجر شود و موجر توانایی مالی پرداخت بدهی خود را هم داشته باشد اما ادعا کند که این توانایی را ندارد و همچنان از پرداخت ودیعه خودداری کند  ، مستاجر می تواند با معرفی اموال موجر به دادگاه ، از دادگاه درخواست توقیف اموال موجر را بنماید . 

برای مطالعه اموال غیر قابل توقیف کلیک کنید . 



برای مطالعه بیشتر درباره توقیف ملک موجر بابت عدم استرداد ودیعه در کانال تلگرام حقوق قراردادها عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون توقیف ملک موجر بابت عدم استرداد ودیعه پاسخ دهند .

منبع : توقیف ملک موجر بابت عدم استرداد ودیعه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lByl
نظرتان را بنویسید