عقد دائم چیست

عقد دائم چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله ابتدا به بررسی عقد دائم پرداخته و سپس تکالیف زوجین در عقد دائم و انحلال عقد دائم را بررسی می نماییم .





عقد نکاح یا همان عقد ازدواج ، یکی از مهمترین عقودی است که در قانون مدنی پیش بینی شده و احکام مربوط به آن معین شده است . به طور کلی ، عقد نکاح به دو نوع موقت و دائم است که شرایط صحت عقد نکاح دائم و موقت در قانون مدنی مشخص شده است . شناسایی بهتر عقد ازدواج دائم ، در مقایسه آن با عقد موقت یا صیغه است ؛ یعنی اینکه علیرغم عقد موقت که محدود به زمان مشخصی است ، فرض بر آن است که عقد دائم برای مدت نامعلوم و همیشگی است . در این مقاله قصد داریم به بررسی عقد دائم بپردازیم و عقد دائم را تعریف نماییم . به همین منظور ، ابتدا به بررسی عقد دائم پرداخته و سپس تکالیف زوجین در عقد دائم و انحلال عقد دائم را بررسی می نماییم .




عقد دائم چیست
عقد نکاح را می توان به دو نوع عقد نکاح دائم و عقد نکاح موقت یا صیغه تقسیم بندی نمود که در برخی از جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند . به منظور آشنایی بیشتر با مفهوم ازدواج دائم ، بایستی آن را با عقد موقت مقایسه نمود . بر خلاف عقد موقت که برای مدت زمان مشخص و معینی منعقد می شود ، عقد دائم محدود به زمان مشخص و معینی نیست و فرض بر آن است که عقد تا پایان عمر طرفین جاری است . علاوه بر این ، بر خلاف عقد موقت که ذکر مهریه در آن الزامی است ، در عقد دائم ذکر مهریه الزامی نیست و طرفین می توانند حتی بعد از عقد ، اقدام به تعیین مهریه نمایند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه عقد موقت چیست کلیک کنید .





تکالیف زوجین در عقد دائم
در قانون مدنی ، برای زوجین تکالیفی مقرر شده است و زن و مرد موظفند که در قبال یکدیگر اموری را رعایت نمایند . به عنوان مثال ، زن باید از همسر خود تمکین کند و در مقابل ، مرد موظف است که در عقد دائم به همسر خود نفقه بپردازد . علاوه بر این ، هر یک از زن و مرد در ازدواج دائم مکلف به حسن معاشرت با یکدیگر هستند . البته تکالیف زوجین در عقد دائم به این منظور پیش بینی شده اند تا کانون خانواده به خوبی حفظ شود و از فروپاشی آن جلوگیری به عمل آید . برای آشنایی با تکالیف زوجین در عقد دائم کلیک کنید .



انحلال عقد دائم
همانگونه که اشاره شد ، فرض بر آن است که عقد دائم همیشگی است و مدت زمان مشخص و معینی ندارد . اما این مسئله به آن معنا نیست که عقد دائم غیر قابل انحلال است . عقد دائم نیز در مواردی ممکن است انحلال یافته و پایان پذیرد . بر اساس قانون مدنی ، انحلال عقد دائم در سه حالت متصور است . نخست ، در صورت فوت زوجین است . دوم در صورتی است که ازدواج دائم به واسطه طلاق انحلال یابد . مورد سوم زمانی است که عقد نکاح دائم به یکی از دلایل قانونی فسخ شود . البته اسباب انحلال عقد دائم با عقد موقت متفاوتند . در عقد موقت طلاق امکانپذیر نیست و در عوض ، پایان مدت یا بذل مدت به عقد موقت خاتمه می دهد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انحلال عقد دائم و انحلال عقد موقت کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عقد دائم  در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد دائم  پاسخ دهند .

منبع : عقد دائم چیست
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jzwW
نظرتان را بنویسید