باطل شدن عقد موقت یا صیغه

باطل شدن عقد موقت یا صیغه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله باطل کردن ازدواج موقت و روش های انحلال عقد موقت را مورد بررسی قرار می دهیم .

 

 

قانون مدنی ایران ، به پیروی از فقه شیعه ، عقد موقت یا صیغه موقت را مورد شناسایی قرار داده و از آن به عنوان یکی از انواع نکاح یاد کرده است و احکام و شرایط عقد موقت را مشخص و معین کرده است . بنابراین ، فارغ از میزان پذیرش اجتماعی و عرفی عقد موقت ، این نوع عقد ، نوعی عقد صحیح و معتبر تلقی می شود و سبب به وجود آمدن آثار مهمی در روابط میان زوجین از جمله رابطه زوجیت می گردد . ناگفته نماند که این نوع عقد ، با عقد نکاح دائم تفاوت هایی دارد که یکی از این تفاوت ها ، شیوه ابطال عقد موقت است . به همین دلیل ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که عقد موقت یا صیغه چگونه باطل می شود ؟ و اینکه باطل کردن ازدواج موقت به چه صورت است ؟ برای پاسخ به این سوالات ، نخست به بررسی مختصری پیرامون عقد موقت پرداخته و سپس باطل کردن ازدواج موقت و روش های انحلال عقد موقت را مورد بررسی قرار می دهیم .



 

عقد موقت چیست

یکی از انواع عقد نکاح ، عقد نکاح موقت می باشد که همانگونه که از نام آن مشخص است ، نوعی عقد است که بر خلاف عقد نکاح دائم ، محدود به مدت زمان مشخصی است که حین عقد مشخص می شود . یکی از مهم ترین ارکان عقد موقت بر اساس قانون ، آن است که حین عقد موقت حتما باید مدت زمان عقد مشخص شده و به آن تصریح شود ؛ در غیر این صورت ، عقد موقت باطل است . علاوه بر این ، ذکر مهریه نیز در عقد موقت یا صیغه الزامی است ؛ به این صورت که عدم تعیین مهریه سبب بطلان عقد موقت است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه عقد موقت یا صیغه چیست ، مهریه زن در عقد موقت و همچنین نفقه زن در عقد موقت کلیک کنید .

 

باطل کردن ازدواج موقت

در قسمت قبل ، به بررسی اینکه عقد موقت یا صیغه چیست ، پرداخته شد . اما یکی از مهم ترین سوالاتی که در خصوص این نوع عقد مطرح می شود ، نحوه باطل کردن عقد موقت است . به این صورت که عقد موقت یا صیغه چگونه باطل می شود ؟

در پاسخ به این سوال ، ذکر چند نکته ضروری است . اولا اینکه در اصطلاح حقوقی ، منظور از باطل بودن ازدواج موقت ، آن است که عقد موقت از ابتدا به صورت صحیح و قانونی منعقد نشده است . چرا که اگر ازدواج موقت یا صیغه باطل باشد ، به این معنا است که اصلا عقد موقتی به وجود نیامده است و زن و مرد از همان اول به هم محرم نشده بودند . همانگونه که در قسمت قبل ، ذکر کردیم ، باطل بودن ازدواج موقت ، صرفا در صورتی است که مدت زمان عقد موقت یا مهریه زن در عقد موقت مشخص نشده باشد .

اما اگر  منظور از باطل کردن صیغه ، راهی است که به وسیله آن می توان به عقد موقت یا صیغه یا ازدواج موقت خاتمه داد و به آن پایان بخشید ، می توان این موضوع را تحت عنوان انحلال و خاتمه عقد موقت مورد بررسی قرار داد که در ادامه این مقاله ، روش های انحلال عقد موقت یا صیغه را بر اساس قانون مورد بررسی قرار خواهیم داد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مود عده زن در عقد موقت و تمکین از شوهر در صیغه موقت کلیک کنید .

 

 

 

روش های انحلال عقد موقت

در قسمت قبل ، توضیح دادیم که عقد موقت تنها در صورتی باطل است که مهریه زن یا مدت زمان عقد موقت حین عقد ذکر نشده باشد . اما اگر بخواهیم این سوال را بررسی کنیم که عقد موقت چگونه به پایان می رسد و زن و مرد از قید زوجیت یکدیگر رها می شوند ، باید این موضوع را تحت عنوان انقضای مدت و بذل مدت مورد بررسی قرار می دهیم . لازم به ذکر است که طلاق یکی از شیوه های خاص انحلال عقد دائم است و در عقد موقت ، طلاق راه ندارد . برای آَشنایی با روش های انحلال عقد نکاح کلیک کنید .

انقضای مدت در عقد موقت به این معناست که اگر مدت زمان عقد نکاح موقت یا صیغه که حین عقد موقت ذکر شده است به پایان برسد ، زن و مرد خود به خود از زوجیت هم رها می شوند و عقد موقت پایان می یابد . برای آشنایی بیشتر در مورد اینکه انقضای مدت در عقد موقت چیست کلیک کنید .

بذل مدت در عقد موقت به این معناست که مرد می تواند مدت زمانی از عقد موقت که باقی مانده است را به زن ببخشد و او را از قید زوجین خود رها سازد . این عمل که به اختیار مرد می باشد ، تحت عنوان بذل مدت یا بخشیدن مدت عقد موقت شناخته می شود . برای آشنایی با اینکه بذل مدت در عقد موقت چیست و الزام مرد به بذل مدت در عقد موقت کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عقد موقت یا صیغه چگونه باطل می شود در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد موقت یا صیغه چگونه باطل می شود پاسخ دهند .

منبع : باطل شدن عقد موقت یا صیغه

 

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/0wo3
نظرتان را بنویسید