وام های ویژه دکتری

وام های ویژه دکتری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

تحصیل در مقطع دکتری به صورت تمام وقت می باشد. به همین دلیل وزارت علوم با حمایت صندوق رفاه دانشجویی به دانشجویان این مقطع وام های مختلفی می دهد که در دوره های تحصیلی روزانه یا شهریه پرداز متفاوت است. وام ویژه دکتری وامیست که به دانشجویان دوره روزانه تعلق می گیرد.

 

 

بخشنامه پرداخت وام ویژه دکتری از اواسط سال 93 به دانشگاه ها ابلاغ شد و طی آن، وام ویژه دکتری بر اساس مصوبه وزارت علوم، منحصرا به دانشجویان دکتری تخصصی روزانه دانشگاه‌ های دولتی تعلق می‌ گیرد و دانشجویان مشمول این دستورالعمل فقط در یک رشته و برای یک دوره تحصیل می‌ توانند از این وام استفاده کنند.

وام ویژه دانشجویان دکتری با توجه به ضرورت حمایت از دانشجوهای دکتری، کاهش دغدغه دانشجویان، ارتقای بهره ‌وری، بالا بردن سطح کیفی تحصیل، بهره‌ برداری بهتر از ظرفیت علمی نسل جوان و افزایش انگیزه در جامعه دانشجویی در نظر گرفته شده است.

فهرست تائید شده متقاضیان دریافت وام ویژه دکتری 3 بار در طول سال تحصیلی با فاصله هر 3 ماه یکبار از طریق دانشگاه ها به صندوق رفاه ارسال می شود و متقاضیان بر اساس امتیازات کسب شده رتبه بندی خواهند شد. در نهایت امتیازات کسب ‌شده مبنای انتخاب دانشجویان واجد شرایط خواهد بود. در ادامه به بررسی شرایط دریافت و توقف، مبلغ، نحوه بازپرداخت و مدارک دریافت وام ویژه دکتری می پردازیم.

 

شرایط دریافت و توقف وام ویژه دکتری ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

وام ویژه دکتری به صورت مستقیم به حساب دانشجویان واجد شرایط دکتری تخصصی ناپیوسته روزانه اعطا می شود . در بخشنامه وزارت علوم شرایط دریافت وام ویژه دکتری به شرح زیر است:

 

۱دارا بودن کلیه شرایط دریافت وام دانشجویی در داخل کشور

۲متقاضی دریافت وام ویژه دکتری، دانشجوی تمام وقت دکتری دوره روزانه باشد.

۳متقاضی دریافت وام ویژه دکتری شاغل نباشد.

۴دانشجویان مشمول فقط در یک رشته و برای یک دوره تحصیل می‌ توانند از این وام استفاده کنند.

۵مدت استفاده از وام ویژه دکتری تخصصی ناپیوسته حداکثر ۸ نیمسال تحصیلی در طول مقطع تحصیلی است.

 

بر اساس دستور العمل وام ویژه دکتری دانشجویان شاغل، بورس و دریافت‌ کنندگان پژوهانه و یا افرادی که بدهی معوقه به صندوق رفاه دارند، دانشجویان نوبت دوم، بورسیه، انتقالی و نیز دانشجویان پردیس‌ های بین ‌المللی و مربیان، مستمری ‌بگیران دستگاه‌ ها و سازمان‌ ها (اعم از دولتی یا خصوصی) فاقد شرایط دریافت وام ویژه دکتری هستند. همچنین این وام به افراد تحت پوشش نهادهایی نظیر بنیاد ملی نخبگان، صندوق حمایت از پژوهشگران، دانشجویانی که مشروط باشند و دانشجویان پاره‌ وقت شاغل به تحصیل در دانشگاه ‌ها تعلق نمی گیرد.

 

چنانچه دانشجو در حین تحصیل انصراف دهد و یا استاد راهنمای مربوطه ضعف علمی و یا عدم پیشرفت کافی و مناسب دانشجو را گزارش نمایند وضعیت تحصیل دانشجو در شرایط خاتمه ناتمام قرار گرفته و ادامه اعطای وام متوقف می شود.

بیشتر بخوانید: درخواست وام دانشجویی 1400 - 1401

 

 

مدارک دریافت وام ویژه دکتری ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

دانشجویان برای دریافت وام ویژه دکتری باید علاوه بر مدارک لازم برای دریافت وام دانشجویی ، مدارکی را تهیه کنند. در ادامه مدارک دریافت وام ویژه دکتری ذکر شده است:

 

۱سند تعهد محضری (( برای مشاهده نحوه تنظیم سند تعهد محضری برای دریافت وام دانشجویی کلیک کنید .))

۲تکمیل فرم مشخصات فردی تقاضای وام ویژه دکتری

۳تکمیل و تائید فرم وام ویژه دکتری مخصوص داوطلبانی که تمامی شرایط لازم برای دریافت وام ویژه دکتری را دارند.

۴صورت جلسه پژوهشی برای دانشجویانی که موضوع رساله آن ها دارای شرایط زیر باشد:

 

  1. کاربردی و تقاضا محور باشد.
  2. مورد تائید موسسه متقاضی (کارفرما) باشد.

 

نکته مهم: ملاک تائید موارد فوق، تائید شورای پژوهشی دانشگاه محل تحصیل دانشجو می باشد.

 

بیشتر بخوانید: تمدید مهلت پرداخت وام دانشجویی

 

 

 

 

 

میزان مبلغ وام ویژه دکتری ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

مطابق بخشنامه جدول زمانبندی پرداخت وام های دانشجویی صندوق رفاه در نیمسال اول سال تحصیلی سال گذشته، مبلغ وام ویژه دکتری بانک توسعه تعاون (هر سه ماه یکبار) و وام ویژه دکتری صندوق رفاه ( هر شش ماه یکبار ) 10,000,000 ریال به صورت ماهانه و 120,000,000 ریال در سال می باشد.

 

مقطع تحصیلیوام ویژه دکتری 1400 - 1401
دکتریماهانه 1,000,000 تومان

 

مهلت درخواست وام ویژه دکتری (از منابع صندوق) برای نیمسال دوم سال تحصیلی گذشته تا 25 اردیبهشت و مهلت درخواست وام ویژه دکتری از منابع بانک طرف تعهد صندوق تا 15 تیر 1400 بوده است.

 

 

مهلت درخواست وام ویژه دکتری برای سال 1400 - 1401 به محض مشخص شدن در این مقاله اطلاع رسانی خواهد شد.

 

توجه: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اعلام کرد: وام ویژه دکتری تا پایان سال ۹۹، مبلغ ۷۰۰ هزار تومان بود که از ابتدای سال ۱۴۰۰ با تصویب هیئت امنای صندوق به ۱ میلیون تومان در ماه افزایش یافته است.

 

بیشتر بخوانید: مبلغ وام دانشجویی

 

 

 

 

نحوه دریافت و بازپرداخت وام ویژه دکتری ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

متقاضیان استفاده از وام ویژه دکتری باید فرآیند اجرایی زیر را برای دریافت تسهیلات مورد نظر انجام دهند:

 

۱تکمیل فرم درخواست وام و ثبت نام در سامانه وام دانشجویی دانشگاه ((بررسی و تائید توسط دانشگاه انجام می شود.))

۲بررسی و تائید درخواست متقاضیان توسط صندوق و ارائه لیست متقاضیان معرفی شده با امضا و مهر صندوق به امور اعتباری و سرمایه گذاری برای هر دوره

 

لیست متقاضیان واجد شرایط به صورت سیستمی از طریق ایجاد سامانه آنلاین صندوق به صورت روزانه پس از تائید دانشگاه و صندوق برای شعب بانک قابل رویت خواهد شد.

۳مراجعه دانشجو به شعب مربوطه و ارائه مدارک مورد نیاز

۴بررسی سامانه صندوق توسط شعبه به منظور اطمینان از ثبت نام دانشجو و اخذ پرینت ثبت نام.

۵افتتاح حساب و اخذ استعلامات مربوطه از متقاضی (استعلام بدهی تسهیلاتی و اعتبار سنجی).

۶تشکیل پرونده و اخذ کلیه مدارک و تضمینات طیق ضوابط و مقررات جاری بانک.

۷کنترل مجدد سامانه صندوق به منظور اطمینان از عدم حذف متقاضی از لیست صندوق توسط شعبه قبل از هر مرحله پرداخت.

۸تکمیل وضعیت پرداخت در سامانه صندوق.

 

شیوه بازپرداخت وام ویژه دکتری به شرح زیر است:

 

بهره‌ مندان از وام ویژه دکتری ملزم هستند ، بر اساس وضعیت تحصیلی (فراغت، انصراف، ترک و یا اخراج از تحصیل) و طبق نحوه بازپرداخت وام دانشجویی نسبت به بازپرداخت و تسویه حساب وام‌ های دریافتی اقدام کنند.

 

کارمزد وام مذکور 4 درصد است و شروع اقساط برای دانش‌ آموختگانی که خدمت نظام وظیفه خود را به پایان رسانده یا معاف شده اند، 9 ماه و مشمولین خدمت نظام وظیفه 9 ماه پس از پایان خدمت است. در صورت عدم بازپرداخت در موعد مقرر، جریمه دیر کرد تعلق خواهد گرفت.

 

بازپرداخت وام ویژه دکتری حداکثر 60 ماهه بوده و بر اساس مبلغ کل وام‌ های دریافتی تعیین می‌ شود. دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی موظفند به محض ترک یا فراغت از تحصیل دانشجو، قبل از صدور هر گونه معرفی‌ نامه، فهرست اسامی آنان را به منظور تعیین وضعیت بازپرداخت دیون به صندوق رفاه دانشجویان ارسال کنند.

 

آن دسته از دانشجویان بهره‌ مند از مزایای این وام که از اعزام به خدمت نظام وظیفه دوری کرده و یا دارای تاخیر غیرقانونی در اعزام هستند، موظفند حداکثر ظرف 9 ماه پس از فراغت از تحصیل نسبت به تعیین تکلیف بدهی خود اقدام کنند، در غیر این صورت مشمول جریمه دیر کرد صندوق خواهند شد.

 

دانشگاه موظف است پس از صدور دفترچه اقساط دانش‌ آموختگان نسبت به ارائه گواهی موقت اقدام کنند. دانشگاه موظف است تا تسویه حساب کامل دانش‌ آموختگان بهره‌ مند از وام صندوق رفاه دانشجویان، از تحویل دانشنامه تحصیلی خودداری کند.

 

همچنین تحویل ریز نمرات و مدارک به دانشجوی استفاده‌ کننده از این تسهیلات منوط به ارائه تسویه حساب از صندوق رفاه دانشجویان خواهد بود. میزان بدهی دانشجو بابت وام فوق با سایر بدهی‌ ها جمع و یکجا دفترچه اقساط صادر می‌ شود.

 

در صورت بدهکار بودن دانشجو در مقاطع قبل، دفترچه اقساط بر اساس مبلغ بدهی محاسبه و به سرجمع بدهی با شرایط خاص مندرج در دستورالعمل نحوه بازپرداخت وام های دانشجویی افزوده خواهد شد.

 

بر اساس این دستور العمل، در صورت تعویق در بازپرداخت اقساط مبلغی به اصل بدهی اضافه و دریافت خواهد شد. همچنین میزان جریمه تاخیر به ازای مدت تعویق، بر مبنای نرخ 12 درصد به میزان قسط معوق اضافه می‌ شود.

 

برای اطلاع از نحوه محاسبه کارمزد تاخیر پرداخت وام دانشجویی کلیک کنید

 

مدت تعویق عبارت است از روزهای سپری شده از زمان مقرر برای پرداخت هر قسط از بدهی، تا زمان محاسبه و بنابر این دستورالعمل بهره‌ مندان از وام مذکور، در صورت اعلام رویداد (فوت و از کارافتادگی) حسب مورد از سوی مراجع ذی صلاح، از تمام دیون خود به صندوق معاف می‌ شوند.

در ادامه بخوانید: ثبت نام وام دانشجویی

 

در راستای خبر رسانی دقیق و معتبر، مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تصمیم گرفته تا کانالی راه اندازی کند و اخبار مربوط به زمان و میزان دریافت انواع وام های دکتری را در اختیار داوطلبان قرار دهد. برای عضویت در کانال تلگرام دکتری هیوا کلیک کنید. همچنین مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا از طریق خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی به تمامی سوالات شما در ارتباط با مراحل ثبت نام وام دانشجویی پاسخ دهند.



 

سوالات متداول

 

1- ✔ دریافت وام ویژه دکتری شامل چه شرایطی است؟

✔ وام ویژه دکتری به صورت مستقیم به حساب دانشجویان واجد شرایط دکتری تخصصی ناپیوسته روزانه اعطا می شود که شرایط مورد نیاز در متن مقاله توضیح داده شده است.



 

2- ✔ برای دریافت وام ویژه دکتری باید چه مراحلی را طی کرد؟

✔ دانشجویان برای دریافت وام ویژه دکتری باید علاوه بر مدارک لازم برای دریافت وام دانشجویی، مدارکی را تهیه کنند که در این مورد در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.



 

3- ✔ میزان مبلغ وام ویژه دکتری چقدر است؟

✔ مبلغ وام ویژه دکتری به محض اعلام شدن توسط صندوق رفاه دانشجویان در متن مقاله اطلاع رسانی می شود.

منبع : وام های ویژه دکتری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/1vl0
نظرتان را بنویسید