پرداخت وام های دانشجویی

پرداخت وام های دانشجویی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

دانشجویانی که متقاضی استفاده از وام ها و تسهیلات صندوق رفاه دانشجویی هستند، می بایست نسبت به نحوه بازپرداخت این وام ها مطلع باشند تا بعد از دریافت وام دچار مشکل نشوند. صندوق رفاه کارمزد تاخیر پرداخت وام دانشجویی را از دانشجویانی که موفق به بازپرداخت به موقع وام خود نشدند، محاسبه خواهد کرد.

 

 

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم متولی پرداخت وام ها و تسهیلات دانشجویی می باشد. این صندوق برای انجام رسالت خود یعنی ایجاد زمینه مناسب برای رشد استعدادها و کمک به وضع تحصیلی و معیشت دانشجویان مستعد و کم بضاعت کشور سعی در توزیع عادلانه تسهیلات و هدفمند سازی اعطای تسهیلات به دانشجویان نیازمند اقدام می کند.

دانشجویان در تمام مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند با مراجعه به سامانه صندوق رفاه وزارت علوم تحقیقات و فناوری با توجه به جدول زمانبندی منتشر شده، از این وام ها و تسهیلات استفاده کنند. لازم به ذکر است که نحوه بازپرداخت هر یک از وام های دانشجویی با یک دیگر متفاوت است. در ادامه توضیحاتی در مورد نحوه بازپرداخت، محاسبه کارمزد تاخیر بازپرداخت و مشمولان پرداخت کارمزد تاخیر وام دانشجویی ارائه داده ایم.

 

نحوه بازپرداخت وام دانشجویی

طبق دستورالعمل نحوه بازپرداخت وام های دانشجویی، بهره‌ مندان از مزایای صندوق رفاه دانشجویان ملزم هستند، بر اساس وضعیت تحصیلی (فراغت، انصراف، ترک و یا اخراج از تحصیل ) طبق مقررات صندوق نسبت به بازپرداخت و تسویه حساب وام‌ های دریافتی اقدام کنند.

 

درصورتی که دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته 4 نیمسال تحصیلی، کارشناسی پیوسته و دکتری تخصصی ناپیوسته 8 نیمسال تحصیلی، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه ای 12 نیمسال تحصیلی و دکتری پیوسته 16 نیمسال تحصیلی از آغاز تحصیل آنان گذشته باشد و شامل گروه های منصرف از تحصیل، ترک و یا اخراج از تحصیل نیز نشوند، باید حداکثر تا 9 ماه بعد از مدت زمان فوق بدهی خود به صورت یک جا و یا با دریافت دفترچه اقساط مطابق قوانین صندوق رفاه دانشجویان بازپرداخت نمایند.

 

برای مطالعه متن کامل دستورالعمل نحوه بازپرداخت وام های دانشجویی کلیک کنید.

 

اگر فارغ التحصیل شده اید و از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان استفاده کرده اید می توانند به یکی از روش های زیر نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنید:

 

وارد پورتال (( bp.swf.ir )) شوید:

 

در صورتی که فارغ التحصیل قبل از سال 86 هستید باید لینک شماره 1 و در صورتی که فارغ التحصیل سال 86 به بعد هستید باید لینک شماره 2 را انتخاب کنید.

 

نحوه بازپرداخت وام دانشجویی 1

 

کد ملی به همراه خطوط فاصله را در قسمت نام کاربری درج کنید ( مثال: 1-123456-123 )

کد ملی به همراه خطوط فاصله در قسمت رمز عبور درج کنید ( مثال: 1-123456-123 )

حاصل جمع را محاسبه کرده ، سپس روی دکمه "ورود" کلیک کنید.

 

نحوه بازپرداخت وام دانشجویی 2

 

اگر اولین بار است که وارد پرتال شده اید باید حتما رمز خود را تغییر دهید.

 

نحوه بازپرداخت وام دانشجویی 3

 

حال می توانید از طریق نوار ابزار موجود در بالای صفحه از منوی "پرداخت دفترچه اقساط و فیش توسط درگاه"، گزینه (( پرداخت دفترچه )) را انتخاب نمایید.

 

نحوه باز پرداخت وام دانشجویی 4

 

در قسمت مشاهده وضعیت و پرداخت می توانید وضعیت اقساط خود را مشاهده نمایید.

 

  1. در این قسمت مشخص کنید که قصد پرداخت قسط ، پرداخت مانده بدهی یا پرداخت جریمه دیرکرد اقساط را دارید.
  2. در این قسمت تعداد اقساطی که قصد پرداخت آن را دارید وارد کنید.
  3. در این قسمت درگاه بانک مورد نظر خود را انتخاب کرده و وارد درگاه پرداخت اینترنتی بانک شوید.

 

نحوه پرداخت وام دانشجویی 5

 

در این قسمت پس از تائید مبلغ و کنترل مشخصات به درگاه بانکی متصل می شوید و با کمک رمز دوم (( همان رمز اینترنتی )) امکان پرداخت برای شما میسر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: صندوق رفاه دانشجویی

 

 

نحوه محاسبه کارمزد تاخیر پرداخت وام دانشجویی

با توجه به لزوم پرداخت به موقع بدهی های تسهیلات رفاهی و مبلغ وام دانشجویی توسط دانش‌ آموختگان موسسات و دانشگاه های آموزش عالی مقرر گردید که به میزان باقیمانده بدهی افرادی که در زمان مشخص شده برای پرداخت اقدام ننموده ‌اند مبلغی با عنوان کارمزد تاخیر با شرایط زیر به باقیمانده بدهی اضافه گردد:

 

به منظور سرعت بخشیدن به عملیات بازپرداخت بدهی و تشویق بدهکاران برای پرداخت هر چه سریع تر بدهی خود به میزان کل بدهی مبلغی به عنوان کارمزد تاخیر ( درصورت تعویق در بازپرداخت ) اضافه خواهد شد.

 

میزان کارمزد تاخیر به ازای مدت تعویق ، طبق محاسبه زیر بر مبنای نرخ 12 % به میزان قسط معوق اضافه می گردد.

 

 

مدت تعویق :

 

مدت تعویق عبارت است از روزهای سپری شده از زمان مقرر برای پرداخت هر قسط از بدهی، تا زمان محاسبه.

 

میزان قسط :

 

میزان قسط معوق عبارت است از مبلغ قسط تعیین شده به صورت ماهانه.

 

مبلغ کارمزد تاخیر به حساب درآمد اختصاصی صندوق واریز خواهد گردید.

کلیه فارغ التحصیلانی که بدهی خود را یکجا پرداخت نمایند از پرداخت جریمه دیرکرد معاف می شوند.

بیشتر بخوانید: پرداخت بدهی صندوق رفاه دانشجویی

 

 

 

 

 

مشمولان پرداخت کارمزد تاخیر وام دانشجویی

مطابق قوانین مندرج در بخشنامه های صندوق رفاه کارمزد تاخیر شامل افراد زیر می شود :

 

۱دانش‌ آموختگان دارای دفترچه اقساط که تاریخ سررسید قسط آنان بیش از سه بار به تعویق افتاده است.

۲آن دسته از داوطلبانی که از تحصیل انصراف داده یا محروم شده اند و از بازپرداخت کل بدهی ( طبق مقررات مربوط ) اجتناب کردند.

۳متقاضیان تعویق بدهی به بعد از فراغت از تحصیل مقطع بعدی، در صورت عدم رعایت وقفه تحصیلی مجاز (وقفه مجاز یک سال می باشد).

 

نکته مهم : در صورت عدم پرداخت یک جای بدهی قبلی، میزان جریمه برای صدور دفترچه اقساط جدید به صورت نقدی اخذ خواهد شد.

 

تذکر: میزان کل بدهی دریافتی و کارمزد تاخیر به طور مجزا در نامه‌ های صادره تسویه حساب درج خواهد گردید.

 

بهره مندان از مزایای صندوق رفاه دانشجویان چنانچه در داخل کشور و یا با استفاده از بورس تحصیلی قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور در مقاطع بالاتر را داشته باشند در صورتی که پس از فراغت از تحصیل مقطع قبلی ، نسبت به بازپرداخت قسمتی از دیون خود طبق مقررات صندوق اقدام نموده باشند ، می توانند با سپردن تعهد ، بازپرداخت بقیه بدهی خود را به بعد از اتمام مقطع تحصیلی جدید موکول نمایند .

در ادامه بخوانید: وام های ضروری دانشجویی

 

 

 

 

در راستای خبر رسانی دقیق و معتبر ، مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تصمیم گرفته تا کانالی راه اندازی کند و اخبار مربوط به زمان و میزان دریافت وام های دانشجویی را در اختیار داوطلبان قرار دهد. برای عضویت در کانال تلگرام مشاوره تحصیلی هیوا کلیک کنید. همچنین مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا از طریق خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی به تمامی سوالات شما در ارتباط با مراحل ثبت نام وام دانشجویی پاسخ دهند.



 

سوالات متداول

 

1- ✔ فارغ التحصیلان چگونه می توانند وام دانشجویی را بازپرداخت نمایند؟

✔ اگر فارغ التحصیل شده اید و از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان استفاده کرده اید می توانید از طریق سامانه صندوق رفاه وام خود را بازپرداخت نمایید.



 

2- ✔ کارمزد تاخیر وام دانشجویی چگونه محاسبه می شود؟

✔ به میزان باقیمانده بدهی افرادی که در زمان مشخص شده برای پرداخت اقدام ننموده ‌اند مبلغی با عنوان کارمزد تاخیر با شرایط زیر به باقیمانده بدهی اضافه گردد که نحوه محاسبه آن در متن مقاله توضیح داده شده است.



 

3- ✔ مشمولان پرداخت کارمزد تاخیر وام دانشجویی چه کسانی هستند؟

✔ مطابق قوانین مندرج در بخشنامه های صندوق رفاه کارمزد تاخیر شامل سه گروه از افراد می شود که در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : پرداخت وام های دانشجویی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/2yOj
نظرتان را بنویسید