سامانه عدل ایران

سامانه عدل ایران
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
لزوم اطلاع یافتن مخاطبان هر پرونده قضایی از جزییات مربوط به روند رسیدگی دعوای آنها در دادگاه ایجاب می کند که این جزییات به طور صحیح به اطلاع آنها برسد . در آیین دادرسی مدنی به این فرآیند ابلاغ اوراق قضایی گفته می شود که در قانون آیین دادرسی مدنی ، ابلاغیه و احکام مربوط به آن به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته بود .

اما در سال های اخیر ، دیگر ابلاغیه از طریق مامور ابلاغ و بر روی برگه های چاپی به آدرس داده شده فرستاده نمی شود ، بلکه قوه قضاییه اقدام به راه اندازی سامانه عدل ایران نموده است تا امر ابلاغ با سرعت بالاتر و با دقت بیشتر به مخاطبان انجام گیرد .

 به همین منظور در ادامه این مقاله به ارائه مطالبی در رابطه با ابلاغ اوراق قضایی ، سامانه عدل ایران و راهنمای سامانه  عدلیران پرداخته شده است . 




ابلاغ اوراق قضایی در سامانه عدل ایران
بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، هیچ حکم یا قراری را نمی توان اجرا کرد مگر اینکه به صورت حضوری و یا به صورت دادنامه و رونوشت گواهی شده آن به طرفین یا وکیل آنان ابلاغ شده باشد . معنای این ماده آن است که تنها در صورتی می توان یک حکم را اجرا کرد که یا خود شخص در فرایند دعوا حضور داشته باشد و یا دادنامه دعوا به او یا وکیل وی ابلاغ شده باشد .

این ماده نشانگر اهمیتی است که ابلاغ اوراق قضایی در فرایند دادرسی دارد ، به همین منظور در قانون آیین دادرسی مدنی موارد مهمی در خصوص احکام مربوط به ابلاغ آمده است . از جمله اینکه ابلاغ به دو نوع ابلاغ قانونی و ابلاغ واقعی تقسیم بندی می شود همچنین مامور ابلاغ نیز موظف شده است تا ظرف مدت دو روز اوراق قضایی را به شخص ابلاغ کند . 

بیشتر بخوانید: ابلاغیه و احکام مربوط به آن




سامانه عدل ایران
با توجه به گستردگی دعاوی دادگاه ها و پاسخگو نبودن ابلاغ فیزیکی در این شرایط ، قوه قضاییه موظف شد تا اوراق قضایی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ نماید . به همین منظور بایستی ساز و کاری طراحی می شد تا این هدف امکان پذیر شود .

لذا در سال 1395 ، قوه قضاییه سامانه ای تحت عنوان سامانه ثنا تاسیس نمود تا از آن به بعد ، طرفین دعوا ، وکلای آن ها ، نمایندگان قانونی طرفین دعوا بتوانند با مراجعه به این سامانه ، به اطلاعات مربوط به دعوای خود از جمله ابلاغیه های مربوط به دعوا دسترسی داشته باشند .  

بیشتر بخوانید: ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا


راهنمای سامانه عدل ایران
همانگونه که اشاره شد ، در حال حاضر تمامی امور مربوط به ابلاغ اوراق قضایی از طریق سامانه عدل ایران صورت می پذیرد و دیگر هیچگونه ابلاغیه ای به صورت فیزیکی درب منزل فرستاده نمی شود . لذا راهنمای استفاده از سامانه عدل ایران موضوع بسیار مهمی است . برای استفاده از این سامانه ، ابتدا بایستی به سایت ثنا وارد شویم و در آن ثبت نام کنیم .

این کار را در منزل هم می توان انجام داد ، اما در مرحله بعد باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی جهت تایید ثبت نام مراجعه نمایید . پس از کامل شدن مراحل ثبت نام ، با در اختیار داشتن یک کد ، می توان به جزییات مربوط به پرونده دسترسی پیدا کرد .



برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبت نام در سامانه ثنا کلیک کنید .



برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه عدل ایران به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه عدل ایران پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: eblagh adliran ir




سوالات متداول


1- امروزه ابلاغ اوراق به چه طریقی انجام می گیرد ؟
امروزه ابلاغ اوراق قضایی برخلاف گذشته به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه ثنا انجام می گیرد که توضیحات کامل در خصوص آن در مقاله آورده شده است .


2- سامانه قضایی ثنا از چه زمانی راه اندازی شد ؟
سامانه قضایی ثنا در سال 1395 و در راستای اجرای قانون دادرسی الکترونیک طراحی و راه اندازی شد که در مقاله امکانات آن بررسی و ذکر شده است .


3- آیا با مراجعه به سامانه ثنا می توان به اطلاعات مربوط به پرونده ها دسترسی پیدا کرد ؟
بله ، سامانه ثنا امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به پرونده ها ، ابلاغیه ها و آرا صادره را برای اصحاب دعوا فراهم آورده که جزئیات مربوط به استفاده از این سامانه در مقاله آمده است .

منبع : سامانه عدل ایران
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/yERn
نظرتان را بنویسید