سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
سهمیه مناطق دانشگاه آزاد یک سهمیه پرجمعیت در میان سهمیه های این دانشگاه بوده که به سه دسته سهمیه منطقه  1 ، 2 و 3 تقسیم می شود . سهمیه مناطق این دانشگاه بر اساس سه سال آخر تحصیل دوره دبیرستان هر داوطلب مشخص شده تا داوطلبان هر منطقه با هم به رقابت بپردازند .




یکی از سهمیه های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد  99 ، سهمیه مناطق است که به دلیل ایجاد برابری و عدالت برای پذیرش داوطلبانی که به امکانات آموزشی دسترسی چندانی ندارند ، اعمال می شود که البته این سهمیه از سال 98 به سهمیه های دانشگاه آزاد اضافه شد .

سهمیه مناطق این دانشگاه مانند سهمیه های کنکور دانشگاه های سراسری به 3 گروه سهمیه منطقه 1, منطقه 2 و منطقه 3 دسته بندی می شود و به داوطلبانی اختصاص دارد که سهمیه جانبازان , ایثارگران ندارند و بر مبنای محل تحصیل 3 سال پایانی دبیرستان , مشمول یکی از این مناطق می شوند .

حال سوالی که برای بسیاری از داوطلبان علاقه مند به تحصیل در یکی از رشته محل های دانشگاه آزاد پیش می آید ، میزان و نحوه تاثیر این سهمیه برای قبولی نهایی است . از این رو در این مقاله تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99 بررسی شده است .



نحوه تقسیم بندی سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99
یکی از سهمیه های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99 ، سهمیه مناطق است این سهمیه به منظور بر قرار شدن عدالت آموزشی بین داوطلبان مختلف کنکور ارائه شده تا داوطلبان مناطق مختلف با هم به رقابت بپردازند .

داوطلبان کنکور سراسری ، بر اساس این که سه سال آخر تحصیل خود را در کدام منطقه درس خوانده اند ، مشمول یکی از سهمیه های مناطق 1، 2 ، 3 می شوند .

در تقسیم بندی سهمیه مناطق :

 منطقه 1 : از نظر امکانات آموزشی و کیفیت تحصیل در بالاترین سطح قرار دارد و ظرفیت کمتری را نسبت به منطقه ( 2 و 3 ) را در پذیرش دانشگاه ‌ها دارد .

کلانشهر ها مانند استان تهران بخش‌های مرکزی ، کن، تجریش ، لواسانات ، استان خراسان رضوی ، آذربایجان شرقی ، اصفهان و فارس شهر های مشهد ، تبریز ، اصفهان و شیراز منطقه 1 محسوب می شود .







 منطقه 2 : شهر ها و شهرستان ها که از لحاظ امکانات آموزشی در سطح متوسطی اند منطقه دو کنکور سراسری هستند و بیشترین تعداد داوطلب را به خود اختصاص می دهند .

مانند شهر های بابل ، فسا ، قزوین ، خمین ، قم ، لامرد ، فیروز آباد ، دلیجان ، ممسنی ( نورآباد ) ، بابلسر ، خرم آباد ، جهرم ، تنکابن ، تفرش ، مرودشت ، آباده ، کازرون ، بهشهر ، بروجرد ، قائم شهر ، ساوه ، جویبار ، زرندیه منطقه 2 محسوب می شود .







 مناطق محروم و شهر های کوچک منطقه 3 محسوب می شوند .

عباس آباد ، بوانات ، آبیک ،  گلوگاه ، خنداب ، فریدونکنار ، کمیجان ، فراشبند ، تاکستان ، الیگودرز ، ازنا ، قائمیه ، کوار ، دورود ، دلفان ( نورآباد ) ، سوادکوه ، تنکابن منطقه 3 محسوب می شوند .





بنابراین اساس تقسیم بندی امکانات آموزشی است و داوطلبان کنکور بر اساس این که سه سال آخر تحصیل خود را در کدام منطقه درس خوانده اند ، مشمول یکی از سهمیه‌های مناطق 1، 2 ، 3 می‌شوند .

حتما بخوانید: تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99










بررسی نوع سهمیه مناطق در حالات مختلف
 از آنجا که ممکن است برخی داوطلبان در مناطق مختلف تحصیل کرده و یا در شرایط ویژه ای قرار داشته باشند ، احتمال دارد تشخیص نوع سهمیه منطقه آن ها با ابهامات رو به رو شود که در این بخش به بررسی حالات مختلف بر اساس دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99 پرداخته تا ابهامات داوطلبان درباره وضعیت آن ها در رابطه با نوع سهمیه منطقه مشخص شود .



بررسی نوع سهمیه مناطق در حالات مختلف
در صورتی که دانش آموزی در مناطق مختلف تحصیل کرده باشد منطقه مورد اثر در کنکور سراسری برای آن دانش آموز منطقه مرفه تر خواهد بود
فارغ التحصيلان دوره های كاردانی ( فوق ديپلم ) پيوسته ، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصيلی سه سال آخر دوره دبيرستان و يا هنرستان ( سال اول ، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان ) جزء یکی از سهمیه های مناطق 1، 2  یا 3 محسوب می شوند .
داوطلبانی كه دو سال آخر تحصيل خود را در خارج از كشور گذرانده اند ( دوره پيش دانشگاهی و سال ماقبل آن ) ، جزء منطقه 3 محسوب می شوند .
كليه داوطلبان معلول ( نابينا ، ناشنوا ، نيمه بينا ، نيمه شنوا و معلولين جسمی حركتی كه بند معلوليت را در تقاضانامه ثبت نام علامتگذاری و مدارک مربوطه را نيز به سازمان ارسال نموده اند ) ، جزو سهميه منطقه 3 محسوب می شوند .


بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه بسیج فعال در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99



نحوه تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99
 تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته و اعلام نتایج دانشگاه آزاد به این نحو است که داوطلبان به جای این که با کل داوطلبان کنکور سراسری به رقابت بپردازند نسبت به داوطلبان دیگر در سهمیه مربوط به خود مورد مقایسه قرار بگیرند .

یعنی : داوطلب سهمیه منطقه 1 با سایر داوطلبان منطقه یک ، داوطلب سهمیه منطقه 2 با سایر داوطلبان منطقه دو و داوطلب سهمیه منطقه 3 با سایر داوطلبان منطقه سه مقایسه می شوند نه با کل داوطلبان کشور .







تاثیر دیگر این سهمیه در ظرفیت پذیرش هر رشته در دانشگاه ها است به این شکل که ظرفیت پذیرش هر رشته در دانشگاه ها ، بین داوطلبان سهمیه مناطق 1، 2 ، 3 بر اساس تعداد داوطلبان هر سهمیه تقسیم می شود .

 به عنوان مثال : اگر ظرفیت پذیرش یک کد رشته محل را 100 در نظر بگیریم و تعداد داوطلبان منطقه 1 ، 20 نفر و منطقه 2 ، 30 نفر و منطقه 3 ، 50 نفر باشد و ظرفیت پذیرش هر منطقه به نسبت 20 ، 30 و 50 به ترتیب برای سهمیه داوطلبان مناطق 1 ، 2 ، 3 مشخص می گردد .

از آنجا که تعداد داوطلبان مناطق 2 و 3 نسبت به منطقه 1 بیشتر است ، ظرفیت پذیرش در این دو منطقه نسبت به منطقه 1 بیشتر و شانس قبولی داوطلبان مناطق 2 و 3 نیز نسبت به داوطلبان منطقه 1 بیشتر می باشد .



در ادامه بخوانید: انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99

 اگر بعد از مطالعه این مقاله درباره تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99 ابهامی داشتید می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا بپرسید . همچنین داوطلبان می توانند به منظور اطلاع از رویداد های مربوط به کنکور سراسری و دانشگاه آزاد عضو کانال تلگرام و یا صفحه اینستاگرام مشاوره کنکور سراسری هیوا شوید .












سوالات متداول


1- تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به چه صورت است ؟
سهمیه مناطق دانشگاه آزاد مانند سهمیه مناطق در کنکور سراسری است و بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان برای داوطلبان در نظر گرفته می شود که توضیحات تکمیلی در متن مقاله ارائه شده است .




2- سهمیه های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99 شامل چه نوع سهمیه هایی است ؟
سهمیه مناطق ، 25 درصدی ایثارگران ، سهمیه 5 درصدی ایثارگران ، خانواده شهدا ، سهمیه رزمندگان است که نحوه تاثیر هر یک از سهمیه ها در مقاله ارائه شده است .




3-  معیار سنجش و پذیرش در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99 چیست ؟
رتبه داوطلب در سهمیه معیار سنجش داوطلبان می باشد که برای اطلاع از توضیحات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

منبع : سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 99
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/q1vG
نظرتان را بنویسید