مدت زمان عده طلاق رجعی چند روز است

مدت زمان عده طلاق رجعی چند روز است
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

طلاق رجعی، به طلاقی گفته می شود، که در آن، امکان رجوع برای مرد، در زمان عده پیش بینی شده است. در زنانی که هنوز توانایی بارداری دارند، مدت عده طلاق رجعی، سه طهر می باشد و در خصوص زنانی که، در سن آنها، عادت ماهیانه امکان پذیر است، ولی به دلایلی مانند بیماری و غیره عادت ماهانه نمی شوند، عده طلاق رجعی، به مدت سه ماه است. مدت عده در بانوان باردار، تا زمان وضع حمل، طول خواهد کشید.

 

یکی از اقسام طلاق، طلاق رجعی بوده است. طلاق رجعی که به معنای قائل شدن حق رجوع برای مرد، در مدت عده است، متفاوت از طلاق بائن می باشد، چرا که مرد در طلاق بائن نمی تواند، در طول مدت زمان عده، به زن رجوع کند و با وی زندگی کند؛ اما در مورد طلاق رجعی، این امکان وجود خواهد داشت. عده به معنای گذشتن زمان مقرر در قانون، برای جواز نکاح مجدد زن می باشد.

در قانون مدنی، مدت خاصی، برای عده طلاق رجعی پیش بینی شده است . لذا، در صورتی که زن، یائسه نباشد و شوهر با زن نزدیکی کرده باشد، زن موظف است تا زمان سپری شدن عده ، از ازدواج با مرد دیگر خودداری نماید. گاهی مواقع در خصوص تعیین عده طلاق رجعی و احکام آن، برای زوجین، ابهاماتی ایجاد می شود. مثلا مدت زمان عده طلاق رجعی چند روز است؟

بنابراین، با توجه به اهمیت عده در طلاق رجعی، در این مقاله قصد داریم، در ابتدا به بررسی تعریف طلاق رجعی بپردازیم و در ادامه، به این سوال پاسخ دهیم که عده طلاق رجعی چه میزان است و مدت زمان آن چند روز است. اگر در خصوص، عده طلاق رجعی سوالاتی دارید، در این مقاله با ما همراه باشید.



 

تعریف طلاق رجعی

 

به موجب ماده 1143 قانون مدنی، اقسام طلاق عبارت است از طلاق رجعی و طلاق بائن . طلاق رجعی به معنای طلاقی است که در آن، براساس ماده 1148 قانون مدنی، برای مرد تا پایان زمان عده، حق رجوع به زن پیش بینی شده است. تعریف عده، در ماده 1150 قانون مدنی، اینگونه مقرر شده است، " عده، عبارت است از مدتی که تا انقضای آن، زنی که عقد نکاح او منحل شده است، نمی تواند شوهر دیگر اختیار کند". براساس توضیحات مواد مندرج در فصل طلاق از قانون مدنی، برای اینکه طلاق ، از نوع رجعی باشد، باید دارای دو وصف باشد:

 

اولا، زن باید بعد از طلاق، عده نگه دارد و نمی تواند بلافاصله بعد از طلاق، دوباره به ازدواج مرد دیگری در آید. ثانیا، در زمان عده، بتوان از طلاق رجوع کرد و به زندگی مشترک بازگشت. به همین دلیل، در مواردی که برای زوجه، عده وجود دارد، اما باز هم محدودیت هایی برای رجوع به نکاح قبلی، وجود دارد و امکان رجوع برای شوهر، در نظر گرفته نشده است؛ این نوع طلاق ها از نوع رجعی نبوده، بلکه طلاق از نوع بائن می باشند؛ مانند طلاق خلع که زن با بخشش مهریه، حق طلاق از شوهر را به دست آورده است .

 

حتما بخوانید: شرایط رجوع در طلاق رجعی

 

عده طلاق رجعی

 

همان طور که در بخش قبل گفتیم، زن باید بعد از طلاق از نوع رجعی، مدتی را عده نگه دارد. بنابراین، یکی از تفاوت های طلاق رجعی و طلاق بائن ، این است که طلاق بائن، نیازمند نگهداری عده نیست؛ اما، در طلاق رجعی، زن باید عده طلاق نگه دارد.

 

بر اساس ماده 1151 قانون مدنی، عده طلاق و عده فسخ نکاح، سه طهر است، مگر این که زن با اقتضای سن، عادت زنانگی نبیند، که در این صورت عده او سه ماه است. سه طهر، به این معنا است که زن، بایستی از تاریخ وقوع طلاق، سه مرتبه، دوران پاکیزگی بعد از عادت ماهیانه را به پایان برساند. 

 

اگر در زمان طلاق، زن در سنی باشد که معمولا زنان، در آن سن، عادت ماهیانه داشته، ولی به دلایلی مانند بیماری و غیره عادت ماهانه نشوند، عده طلاق رجعی، باید به مدت سه ماه نگه داشته شود.

 

علاوه بر این، به موجب ماده 1153 قانون مدنی، عده طلاق رجعی در مورد زنانی که باردار هستند تا مدت وضع حمل آنها می باشد، بنابراین، خانم هایی که باردار هستند تا وضع حمل، در عده بوده و نمی توانند مجددا ازدواج کنند.

 

باید به این موضوع اشاره شود که، به موجب ماده 1109 قانون مدنی، زن در مدت عده طلاق رجعی، از حق نفقه برخوردار است، مگر اینکه طلاق در حال نشوز واقع شده باشد، یعنی زن از انجام وظیفه زوجیت خود که تمکین است، امتناع نموده باشد. اما درحالت عادی، از آنجا که زن در زمان عده طلاق رجعی، در حکم زوجه است، پرداخت نفقه به وی نیز الزامی می باشد.

 

به موجب ماده 943 قانون مدنی: "اگر شوهر، زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند، هر یک از آنها که قبل از انقضا عده بمیرد، دیگری از او ارث می برد، لیکن اگر فوت یکی ‌از آنها بعد از انقضا عده بوده و یا طلاق بائن باشد، از یکدیگر ارث نمی برند." بنابراین، اگر در طول مدت عده طلاق رجعی، هر کدام از زن و مرد فوت کنند، دیگری از او ارث می برد ؛ چرا که در مدت عده طلاق رجعی، هنوز می توان زن را به عنوان زوجه شوهر، محسوب کرد .

 

در ادامه بخوانید: آثار طلاق رجعی چیست

 

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عده طلاق رجعی در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون عده طلاق رجعی​ پاسخ دهند .

 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- طلاق رجعی چیست؟

طلاق رجعی به طلاقی گفته می شود که در مدت زمان عده برای مرد امکان رجوع پیش بینی شده است و در مقابل طلاق بائن قرار دارد که این موضوع در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

 

2- مدت زمانی که زن پس از طلاق رجعی باید عده نگه دارد چقدر است ؟

بر اساس قانون مدنی مدت زمان عده تعیین شده پس از طلاق رجعی سه طهر است که این موضوع به صورت کامل در مقاله بررسی شده است .

 

3- عده طلاق رجعی در مورد خانم هایی که باردار هستند چقدر است ؟

عده طلاق در خصوص بانوانی که باردار هستند تا پایان وضع حمل ایشان خواهد بود که اطلاعات تکمیلی در خصوص این مطلب نیز در متن مقاله قید شده است .

منبع : مدت زمان عده طلاق رجعی چند روز است

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qg5y
نظرتان را بنویسید