اطلاعات مورد نیاز گذرنامه

اطلاعات مورد نیاز گذرنامه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

افرادی که قصد خروج از کشور را دارند، در ابتدا باید گذرنامه دریافت کنند. آنها باید، با ارائه مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت که شامل اطلاعات هویتی، یک قطعه عکس مخصوص پاسپورت و سایر اطلاعات مورد نیاز گذرنامه است، به مراکز پلیس 10+ یا به سامانه اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی مراجعه کرده و اقدام به ثبت درخواست دریافت گذرنامه کنند .

 

تمامی افرادی که قصد خروج از کشور خود را دارند، ملزم به گرفتن گذرنامه یا پاسپورت می باشند. به عبارت دیگر، پاسپورت یا گذرنامه، جواز خروج شهروندان یک کشور از خاک آن کشور است. برای این منظور، لازم است تا کسانی که متقاضی خروج از کشور هستند، مدتی قبل از خروج خود ، با در دست داشتن مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت، به مراکز پلیس 10+ مراجعه کنند یا از طریق سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی اقدام به دریافت گذرنامه نمایند.

از جمله مدارک مورد نیاز که متقاضیان برای دریافت پاسپورت باید ارائه دهند، مدارک هویتی، اطلاعات تماس، یک قطعه عکس مخصوص پاسپورت و سایر اطلاعات مورد نیاز بوده که این مدارک با توجه به نوع جنسیت افراد، متفاوت می باشد. همچنین، عکسی که برای دریافت پاسپورت، مورد استفاده قرار می گیرد نیز دارای ویژگی های تعریف شده ای است که تمامی افراد ملزم به رعایت این نکات می باشند . بنابراین، ضروری است که متقاضیان دریافت پاسپورت، اطلاعات مورد نیاز گذرنامه، مانند مدارک مورد نیاز دریافت گذرنامه، دریافت نموده، تا روند کاری آنها هرچه سریعتر انجام گیرد و بامشکلی مواجه نشوند.

با توجه به اهمیت مدارک در دریافت گذرنامه، در این مقاله قصد داریم در ابتدا، به ذکر مدارک لازم برای دریافت پاسپورت ( به تفکیک جنسیت ) پرداخته؛ سپس در ادامه، توضیحات لازم در خصوص ویژگی های عکس مخصوص گذرنامه را ارائه می دهیم.



 

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت

 دریافت پاسپورت نیاز به ارائه یک سری مدارک مشترک در بین تمامی متقاضیان است؛ اما علاوه بر آن مدارک اختصاصی، با توجه به نوع جنسیت افراد نیز تعیین شده اند که برای دریافت گذرنامه وجود هر دو آنها لازم می باشد. در ادامه، به معرفی کامل مدارک لازم برای دریافت پاسپورت، پرداخته شده که شامل موارد زیر می باشد:

 

مدارک مشترک بین افراد :

 

به همراه داشتن مدارک شناسایی، شامل اصل شناسنامه و کارت ملی؛ اگر این مدارک در دسترس نبودند، متقاضی باید از ثبت احوال تاییدیه دریافت نماید.

 

یک قطعه عکس بیومتریک ویژه پاسپورت.

 

اگر آخرین گذرنامه فرد همچنان اعتبار داشت، باید آخرین گذرنامه نیز ارائه شود.

 

 

مدارک اختصاصی متقاضیان خانم :

 

اگر زن در وضعیت تاهل به سر میبرد، اجازه محضری همسر او الزامی می باشد.

 

رضایت نامه محضری پدر یا سرپرست قانونی فرد، در صورتی که متقاضی، زیر سن قانونی یعنی 18 سال تمام است؛ البته باید به این موضوع اشاره شود، که برای بانوانی که مقیم خارج از کشور هستند و یا همسر آن ها دارای تابعیت غیر ایرانی می باشد، گرفتن اجازه محضری همسر لازم نیست.

 

اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر، در صورتی که متقاضی، همسر خود را از دست داده باشد .

 

 ارائه اصل برگه طلاق نامه در صورت طلاق متقاضی از همسر خود، الزامی است.

 

 

مدارک اختصاصی متقاضیان آقا :

 

به همراه داشتن اصل کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت و در غیر این صورت، ارائه موافقت نامه سازمان وظیفه عمومی. البته، فقط کارت های پایان خدمت و یا معافیت هوشمند، پذیرفته می شوند و کارت های قدیمی، مورد قبول نمی باشند .

 

اگر متقاضی، اقدام به تعویض کارت پایان خدمت و یا معافیت خود برای هوشمند سازی آن کرده است، پس از 24 ساعت و با ارائه برگه ثبت درخواست تعویض، می تواند درخواست صدور و یا تمدید گذرنامه بدهد.

 

در صورتی که فرد متقاضی، مشغول به تحصیل (دانش آموز و یا دانشجو ) باشد، باید نامه اشتغال به تحصیل خود را به سازمان وظیفه عمومی ارائه دهد.

 

اگر فرد متقاضی، دارای سن بالای 50 سال است، در این صورت، نیازی به ارائه کارت پایان خدمت و یا معافیت نیست.

 

بیشتر بخوانید: ثبت نام گذرنامه اینترنتی

 

ویژگی های عکس مخصوص پاسپورت

همانطور که گفته شد، عکسی که متقاضیان برای دریافت پاسپورت خود ارائه می دهند، باید دارای ویژگی هایی باشد تا مورد قبول مراکز صدور گذرنامه باشد. در ادامه، به ذکر این ویژگی ها با توجه به جنسیت افراد پرداخته شده است :

 

ویژگی های عکس مخصوص پاسپورت برای خانم ها :

 

داشتن حجاب کامل و مشخص نبودن گردن، موها و گوش های فرد .

 

نداشتن آرایش غلیظ و بیش از حد متعارف .

 

عکس باید کاملا واضح ، بدون سایه روشن و روتوش بیش از حد باشد .

 

پس زمینه باید سفید باشد؛ در نتیجه نباید از لباس های سفید و سبز استفاده شود .

 

استفاده از مقنعه و یا روسری، بدون وجود هیچ طرحی .

 

عدم استفاده از وسایلی مانند عینک و یا وسایل زینتی صورت .

 

مشخص بودن کامل گردی صورت و اجزای آن .

 

 

ویژگی های عکس مخصوص پاسپورت آقایان :

 

پس زمینه عکس باید سفید باشد که در نتیجه، از لباس های سفید و یا سبز نباید استفاده شود .

 

عکس باید کاملا واضح ، بدون سایه روشن و یا روتوش بیش از حد باشد .

 

متقاضی نباید از وسایلی مانند عینک ، کلاه و یا وسایل زینتی صورت استفاده کند .

 

از آرایش غیر متعارف موها و ریش برای گرفتن عکس پاسپورت باید خودداری شود .

 

صورت باید بدون آرایش باشد .

 

تمامی اجزای صورت متقاضی، به علاوه دو گوش وی، باید به طور کاملا واضح مشخص باشد .

 

از پوشیدن لباس های طرح دار، یقه باز و یا یقه بلند خودداری شود. البته برای روحانیون، پوشیدن لباس روحانیت و عمامه، منعی ندارد.

 

 

باید به این نکته اشاره شود، که جهت افزایش سرعت در روند دریافت پاسپورت، کیوسک هایی جهت عکس برداری در دفاتر پلیس 10+ و یا در سامانه ثبت نام اینترنتی درخواست گذرنامه الکترونیکی، قرار داده شده اند، که تمامی افراد، به استثنا موارد زیر می توانند، با مراجعه به آن ها، اقدام به تهیه عکس ویژه پاسپورت کنند، اما افرادی که مجاز به استفاده از این کیوسک ها نمی باشند، عبارتند از :

 

اقلیت های مذهبی که دارای محاسن خاص می باشند.

 

کسانی که جراحی زیبایی یا هر جراحی دیگری بر روی صورت خود انجام داده و دوران درمان آن ها کامل نشده است.

 

افرادی که تحت شیمی درمانی قرار داشته و یا از ناحیه سر، دارای جراحت هستند .

 

نوزادانی که زیر 3 سال سن دارند .

 

در ادامه بخوانید: تمدید پاسپورت

 

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مدارک لازم برای دریافت پاسپورت در کانال تلگرام موضوعات حقوقی دینا عضو شوید . همچنین کارشناسان مرکز مشاوره دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مدارک لازم برای دریافت پاسپورت​ پاسخ دهند .

 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- مدارک لازم برای دریافت پاسپورت شامل چه مواردی می باشد؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت شامل موارد مشترک مانند مدارک شناسایی و عکس پاسپورت و غیره است و موارد اختصاصی در آقایان و خانم ها نیز وجود دارد که در متن مقاله به صورت کامل به آنها اشاره شده است.

 

2- مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت توسط خانم ها شامل چه مواردی می باشد؟

متقاضیان خانم برای دریافت پاسپورت اگر در وضعیت تاهل هستند به اجازه محضری همسر نیاز دارند که سایر مدارک نیز در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

 

3- ویژگی های عکس مخصوص پاسپورت چگونه است ؟

پس زمینه عکس باید سفید باشد که در نتیجه آن از لباس های سفید و یا سبز نباید استفاده شود سایر شرایط نیز در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده اند.

منبع : اطلاعات مورد نیاز گذرنامه

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/p4Ky
نظرتان را بنویسید