استرس و مقابله های ساز گارانه

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
استرس تجربه شایع انسان است که از زمان غارنشینی تاکنون با او همراه بوده است . با این حال واژه استرس زمان کوتاهی است که وارد خزانه واژگان رایج مردم شده است . اگر چه توجه به استرس به نیمه قرن بیستم بر می گردد ، اما با توجه به یافته های پژوهشی فراوان طی نیم قرن گذشته ، مدیریت استرس به عنوان یک محور اساسی سلامت جسمی و روانی مورد توجه کارشناسان بهداشت جوامع بوده است . بسیار مهم است که افراد استرس و مقابله های سازگارانه با آن را یاد بگیرند .
در این مقاله به بررسی استرس و مقابله های ساز گارانه با آن می پردازیم .



تعریف استرس
استرس را می توان به عنوان یک تجربه هیجانی منفی که با تغییر بیوشیمیایی ، روانشناختی ، شناختی و رفتاری همراه می باشد ، تعریف کرد . این تغییرات در جهت تغییر واقعه ی پر استرس یا عوض کردن اثرات آن است . حوادثی مانند سر وصدا ، ازدحام ، یک ارتباط بین فردی بد ، قرار ملاقات برای یک مصاحبه شغلی و ... می توانند جزو حوادث استرس زا باشند . از آن جا که یک حادثه خاص می تواند برای یک نفر استرس زا و برای فرد دیگر بدون استرس محسوب شود ، بنابراین اکثر تعاریف استرس بر رابطه بین فرد و محیط تاکید کرده اند . استرس پیامد فرایند ارزیابی فرد است ، یعنی ارزیابی این که آیا منابع فردی برای پاسخگویی به توقعات محیط کافی است یا نه . به طور کلی تحقیقات نشان داده اند وقایعی که منفی ، غیر قابل کنترل و مبهم هستند و فرد را در خود غرق می کنند یا در ارتباط با مسایل اصلی زندگی او می باشند ، پر استرس تر از وقایعی هستند که مثبت ، قابل کنترل ، واضح ، قابل اداره هستند و یا در ارتباط با مسائل حاشیه ای زندگی می باشند . 



حتما بخوانید: مدل سه گانه استرس





مقابله با استرس
مقابله عبارت است از یک رشته تعاملات بین یک فرد دارای مجموعه ای از امکانات ، ارزش ها و تعهدات از یک سو و یک محیط با امکانات ، توقعات و محدودیت های خاص خود از سوی دیگر . پس مقابله عملی نیست که در یک زمان خاص از فرد سر می زند ، بلکه مجموعه ای از پاسخ های متقابل است که در طی زمان رخ داده و فرد و محیط از طریق آن ها روی هم تاثیر می گذراند . دومین جنبه مهم این تعریف ، وسعت آن است . این تعریف شامل عمل و عکس العمل های بسیار زیاد در برابر موقعیت های پراسترس می باشد . بدین ترتیب در این تعریف واکنش های هیجانی ( شامل خشم یا افسردگی ) و نیز اعمالی که به طور عمدی برای رویارویی با واقعه انجام می گیرند را می توان به عنوان بخشی از فرایند مقابله محسوب کرد . تلاش های مقابله ای نیز به نوبه خود ، تحت تاثیر میانجی هایی مانند امکاناتی که در دسترس فرد هستند ، قرار می گیرند . 

حتما بخوانید: استرس خوب یا مفید


راهبردهای مقابله با استرس
با توجه به آن چه که تاکنون درباره استرس گفته شد ، می توان راهبردهای مقابله با استرس را روی یک طیف گنجاند . یک سر این طیف توصیه های کوچک ساده ای است که هر انسانی می تواند برای مقابله موثر با استرس های کوچک زندگی از آن ها استفاده نماید . سر دیگر این طیف ، راهبردی اساسی و کلیدی است که شیوه زندگی را به طور اصولی تغییر می دهد و آن مقابله با افکار ناکارآمدی است که شیوه زندگی را به طور اصولی تغییر می دهد و آن مقابله با افکار ناکارآمدی است که جلوی مقابله های شناختی منطقی را گرفته و راه را برای مقابله های هیجانی ناکارآمد هموار می سازد . 
توصیه های کوچکی که رعایت آن ها نوعی مقابله ی سازگارانه با استرس است و توان عمومی مقابله را بالا می برد شامل موارد زیر است : 

آرام سازی 
مدیریت زمان 
آموزش رفتار قاطعانه 
حل مسئله 
آموزش مهارت های مقابله ای سازگارانه 
مقابله با افکار غیر منطقی 
تغذیه 
ورزش 


در ادامه بخوانید: راهکار مقابله با استرس متناسب با شخصیت



سوالات متداول


1- تعریف استرس چیست؟
استرس را می توان به عنوان یک تجربه هیجانی منفی که با تغییر بیوشیمیایی ، روانشناختی ، شناختی و رفتاری همراه می باشد که در متن شرح داده شده است.




2- مقابله با استرس چگونه است؟
مقابله با استرس مجموعه ای از پاسخ های متقابل است که در طی زمان رخ داده که در متن مقاله توضیح کامل آن شرح داده شده است.




3- راهبردهای مقابله با استرس چیست ؟
می توان راهبردهای مقابله با استرس را روی یک طیف گنجاند و توصیه های کرد که در متن مقاله به طور کامل شرح داده شده است.

منبع : استرس و مقابله های ساز گارانه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/R3NO
نظرتان را بنویسید