نظام نامه ثبت شرکت

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
نظامنامه ثبت شرکت آیین نامه ای است که قوانین داخلی هر شرکتی را که مطابق قانون تجارت قرار است تاسیس و ثبت شود تعیین می کند . بنا بر قانون هر شرکتی باید تحت نظارت و مطابق با قوانین نظام نامه ثبت شرکت ها به ثبت برسد . در خرداد ماه 1310 مقررات مربوط به ثبت شرکت های تجاری در نظامنامه ثبت شرکت ها بیان شد، این نظامنامه شامل 34 ماده است که برخی از مواد آن لغو شده است .

برای مشاوره نظامنامه ثبت شرکت 

با توجه به تعریف حقوق دانان از شرکت تجاری می توان این گونه گفت که شرکت، از اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی جهت انجام یک سری فعالیت های تجاری با هدف کسب سود و تقسیم آن بین شرکا به وجود می آید . به شرکت هایی که هدف آن ها تجارت همراه با کسب سود و تقسیم منافع نباشد، شرکت های مدنی و یا حقوقی گفته می شود .

انواع شرکت های تجاری در ماده 20 قانون تجارت بیان شده است که عبارت است از : شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت مختلط سهامی و شرکت مختلط غیر سهامی . تمامی این شرکت های تجاری موضوع ماده 20 اگر مطابق قانون به ثبت نرسند، اجازه فعالیت نخواهند داشت . قوانین ثبت شرکت شامل امور تجارتی، خدماتی، تولیدی و ... می شود و هر شرکت تجاری زمانی معتبر است و به رسمیت شناخته خواهد شد که به ثبت رسیده باشد .

ثبت هر شرکت باید تحت نظارت نظام نامه ثبت شرکت ها باشد .حال این سوال برای افراد به وجود می آید که این نظامنامه ثبت شرکت چیست و چگونه تنظیم می شود ؟ ما در این مقاله ضمن تعریف مختصری که از شرکت های تجاری و لزوم ثبت آن کردیم، به تعریف نظامنامه ثبت شرکت خواهیم پرداخت و سپس تاریخچه نظام نامه ثبت شرکت ها و موضوعات آن را نیز بیان می کنیم .




نظامنامه ثبت شرکت چیست؟
 در قانون تجارت برای ثبت انواع شرکت های تجاری داخلی موضوع ماده 20 قانون تجارت و شرکت های خارجی که در داخل ایران شعبه دارند نیاز است که مطابق نظامنامه عمل شود، در نظام نامه ثبت شرکت های تجاری، تمامی قوانین مربوط به ثبت و تاسیس شرکت های داخلی و خارجی ، نحوه انتشار آگهی های ثبتی ،چگونگی دریافت مدارک و مستندات قانونی ذکر شده است .

 مثلا یکی از قوانین موجود در نظامنامه شرکت های تجاری این است که مکانی که قرار است شرکت در آن جا اداره شود در شرکت نامه یا اساس نامه ذکر شود و این اساس نامه یا شرکت نامه در اداره ثبت و یا دفتر اسناد رسمی به ثبت برسند . شرکت های تجاری در تهران در اداره ثبت شرکت ها و خارج از تهران در شعب اداره ثبت شرکت ها و در مرکز اصلی شرکت مطابق رویه و مقررات نظام نامه ثبت شرکت به ثبت می رسند .

 در نقاطی که اداره ثبت شرکت یا شعبه آن وجود نداشته باشد ، ثبت در دفتر اسناد رسمی انجام خواهد شد و اگر آن هم وجود نداشت، ثبت در دفتر دادگاه بدوی یا صلحیه با رعایت مقررات کفایت می کند . نظامنامه ثبت شرکت حاوی دستور العملاتی است که قوانین داخلی هر شرکت تجاری مانند الزام به ثبت شرکت چه در اداره ثبت شرکت ها، چه در دفتر اسناد رسمی و چه در دادگاه را تعیین می کند . بنا بر قانون تجارت ثبت هر شرکتی باید تحت نظارت نظامنامه ثبت شرکت ها باشد .



حتما بخوانید: ثبت شرکت تضامنی







تاریخچه نظامنامه ثبت شرکت
 همان طور که گفته شد باید متوجه شده باشید که نظامنامه ثبت شرکت چیست. حال علاوه بر توضیحاتی که در رابطه با تعریف نظام نامه دادیم، می خواهیم به بیان ذکر تاریخچه آن بپردازیم . نظامنامه ثبت شرکت در سال 1310 در خرداد ماه به منظور بیان نمودن مقررات ثبت شرکت های تجاری و نحوه اجرای این مقررات در مجلس شورای ملی تصویب شد .

 نظام نامه ثبت شرکت شامل 34 ماده است که بعضی از مواد آن در طول زمان ملغی شده یا اصلاح گردیده است . در روز دهم مهر سال 1398 نظامنامه ثبت شرکت توسط معاون اول رئیس جمهور اصلاح شد که مطابق آن شرکت های تجاری این قابلیت را خواهند داشت که به یکدیگرتبدیل شوند .

 مثلا شرکت های نوپایی که به صورت مجازی فعالیت می کنند و بخش عظیمی از مسئولیت کشور به دوششان است و شرکت هایی که به صورت با مسئولیت محدود ایجاد شده اند می توانند برای پذیرفته شدن در بازار سرمایه به شرکت سهامی یا به شرکت سهامی خاص تبدیل شوند .



موضوعات نظامنامه ثبت شرکت
 با توجه به توضیحاتی که قبل تر در تعریف نظامنامه شرکت و تاریخچه آن که به چه صورت بوده است داده شد، حال می خواهیم در مورد موضوعاتی که در این نظام نامه آمده است نیز مطالبی را عنوان کنیم. نظامنامه شرکت شامل 34 ماده است که گفته شد بخشی از آن ها ملغی و بخشی از آن ها اصلاح شده است . با توجه به اصلاحیات نظامنامه ثبت شرکت ها این نظام نامه شامل تعیین تکلیف در مورد این موضوعات می شود :

1 ) چگونگی ثبت و نوع فعالیت كليه شركت ها خارجی و ثبت فعالیت شركت های ايرانی .

2 ) چگونگی ثبت كليه شعبی كه ممكن است شركت خارجی در ايران داشته باشند .

3 ) خصوصیات اظهارنامه ثبت شركت خارجی يا شعب آن و این که به چه کسی داده خواهد شد و نماینده این شرکت در ایران کیست .

4 ) مشخصات آخرين بيلان شركت خارجی .

5 ) بیان این مطلب که كليه اوراق مربوط به شرکت خارجی می بایست به فارسی باشد و کلیه مقررات راجع به ثبت و نوع اداره این نوع از شرکت ها .

5 ) دادن رسید توسط اداره ثبت اسناد پس از ثبت شرکت .

6 ) بیان خلاصه ای از اساسنامه شركت .

7 ) چگونگی انشار آگهی در یکی از روزنامه ها .

8 ) بیان موضوع ثبت و مهلت آن برای شركت های ايرانی .

9 ) مقررات مراجعه به دفاتر ثبت شركت ها .

10 ) چگونگی انجام فعالیت های شركت بيمه عمر اعم از ايرانی و خارجی در ایران .

11 ) مقررات راجه به حق ‌الثبت شركت ها .

12 ) مقررات راجع به شركت های فرعی .



در ادامه بخوانید: ثبت شرکت با مسئولیت محدود
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نظامنامه ثبت شرکت در کانال تلگرام  حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی تلفنی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی به سوالات شما عزیزان پیرامون این که نظامنامه ثبت شرکت چیست پاسخ دهند .










سوالات متداول


1- نظامنامه ثبت شرکت چیست ؟
نظامنامه ثبت شرکت آیین نامه ای است که قوانین داخلی هر دستگاهی را تعیین می کند که در متن مقاله آمده است .


2- نظامنامه ثبت شرکت در چه تاریخی تصویب شد ؟
نظامنامه ثبت شرکت در 15 خرداد 1310 به منظور ثبت شرکت های تجاری در مجلس شورای ملی تصویب شد همانطور که در متن مقاله بیان شده است .


3- بنا بر قانون تجارت ثبت هر شرکتی باید چگونه انجام شود ؟
تحت نظارت نظامنامه ثبت شرکت ها که در متن مقاله آمده است .

منبع : نظام نامه ثبت شرکت
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/xJDl
نظرتان را بنویسید