شرایط آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

شرایط آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
جواد قانع

متقاضیانی که قصد شرکت در آزمون نظام مهندسی را دارند باید دارای شرایط آزمون نظام مهندسی در رشته هایی که از طرف این سازمان اعلام می شود را دارا باشند. بدین ترتیب، به شرکت کنندگانی که موفق به اخذ نمره قبولی شوند، پروانه اشتغال اعطا می گردد. اگر بین مشخصات فردی متقاضی و شرایط ثبت نام نظام مهندسی در هر مرحله از آزمون مغایرتی دیده شود، قبولی او از طرف سازمان لغو خواهد شد. ما در طول مقاله در خصوص سابقه کار برای آزمون نظام مهندسی مطالبی را بیان خواهیم کرد.

بنابراین به دلیل حساسیت بالای این موارد، می توانید برای سهولت کسب اطلاعات کامل در مورد شرایط مورد نیاز با مشاوران ایران تحصیل در ارتباط باشید.

شرکت در آزمون نظام مهندسی مختص به کدام رشته ها است؟

برای عضویت در سازمان نظام مهندسی و اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای، مهندسان، معماران تجربی و کاردان‌های فنی ساختمان باید شرایط و ضوابط تعیین‌شده‌توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی را رعایت کنند. همچنین، شرکت‌کنندگان در آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ باید قوانین آزمون را مطالعه و رعایت کنند. برخی از این قوانین به صورت اختصاصی برای هر حرفه تعریف شده‌اند. در این مقاله، شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ برای مهندسان، معماران تجربی و کاردان‌های فنی ساختمان ارائه‌شده‌است.

سازمان وزارت و شهرسازی هر ساله آزمونی را برای چند رشته مهندسی برگزار می کند، تا شرکت کنندگان در صورت قبولی بتوانند به طور رسمی وارد حرفه مهندسی شوند. از جمله شرایط ثبت نام نظام مهندسی داشتن مدرک تحصیلی مربوطه است که در یکی از رشته های هفت گانه زیر برگزار می شود:

✅ رشته عمران (نظارت، اجرا و محاسبات)

✅ رشته معماری (نظارت، اجرا و طراحی)

✅ رشته تاسیسات مکانیکی ( مکانیکی نظارت – تاسیسات مکانیکی طراحی)

✅ رشته تاسیسات برقی ( تاسیسات برقی نظارت – تاسیسات برقی طراحی)

✅ مهندسی ترافیک

✅ مهندسی نقشه برداری

✅ مهندسی شهرسازی

هدف از برگزاری این آزمون اعطای پروانه اشتغال به افرادی است که شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی را داشته و نمره حد نصاب را کسب می کنند. پذیرفته شدگان می توانند در استان محل سکونت خود برای تأسیس دفتر یا شرکت اقدام نمایند.

گفتنی است که آزمون نظام مهندسی، توسط دفتر مقررات ملی ساختمان که زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است زیر نظر سازمان سنجش برگزار می شود. در ادامه به تفصیل در مورد همه شرایط ضروری صحبت می کنیم.

نکاتی در مورد سابقه کار برای آزمون نظام مهندسی

یکی از مهمترین شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی به سابقه کار داوطلبان اختصاص دارد. این افراد باید با نحوه محاسبه میزان سابقه کار آشنایی داشته باشند. این بخش به دو قسمت سابقه کار حرفه ایی و معماران تجربی تقسیم بندی می شود. 

⏪ حداقل سابقه کار حرفه ایی لازم برای شرکت کنندگان به شرح زیر است :

حداقل سابقه کار حرفه ایی لازم برای شرکت کنندگان
کارشناسی با حداقل 3 سال 
کارشناسی ارشد با حداقل 2 سال 
دکتری با حداقل 1 سال 

⏪  حداقل سابقه کار حرفه ایی کاردان های فنی متقاضیان دارنده مدرک کاردانی نیز به شرح زیر است:

حداقل سابقه کار حرفه ایی کاردان
 کاردانی مورد تایید وزارت علوم با حداقل 5 سال 
کاردانی مورد تایید سایر وزارت خانه ها با حداقل 6 سال 

به جز رشته های معماری ( طراحی) و عمران ( محاسباتی)، سوابق کاردانی چنانچه با رشته آزمون هم رشته باشد، از زمان اخذ مدرک کاردانی تا تاریخ اخذ مدرک مهندسی، هر پنج سال یک سال کامل و حداکثر دو سال به سنوات مهندسی اضافه می شود.

منبع: https://B2n.ir/y00706

 

نظرتان را بنویسید