آنچه که باید نظام قدیم بداند

آنچه که باید نظام قدیم بداند
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
مهسا علیزاده

تغییرات کنکور 1402 برای نظام قدیم
کنکور سراسری هر ساله برای گروه های آزمایشی ریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبان برگزار می شود و داوطلبانی که علاقه مند به پذیرش در رشته های با کنکور دانشگاه های روزانه ، شبانه ، غیرانتفاعی ، پردیس خودگردان و … هستند می توانند با شرکت در این آزمون و کسب رتبه لازم ، وارد رشته مورد علاقه خود شوند.

با تغییرات ایجاد شده در سیستم آموزشی مدارس و حذف دوره پیش دانشگاهی ، در نحوه برگزاری کنکور نیز تغییراتی اعمال شد. پس از تغییر سیستم آموزشی مدارس ، به مدت چند سال کنکور سراسری هم برای داوطلبان نظام قدیم (داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی) و هم برای داوطلبان نظام جدید (داوطلبان دارای مدرک دوازدهم) برگزار می شود یعنی در جلسه کنکور دو دفترچه سوال نظام قدیم و نظام جدید توزیع می شد.

مرتبط بخوانید : تغییرات کنکور – آخرین تغییرات کنکور از زمان تا حذفیات و نحوه برگزاری

اما پس از چند سال ، تصمیم گرفته شد که دفترچه سوالات نظام قدیم به طور کلی حذف شده و داوطلبان نظام قدیم نیز به سوالات نظام جدید پاسخ دهند. یعنی منابع مطالعاتی آنها نیز از نظام قدیم به نظام جدید تغییر یافت. پس از این تغییرات ، در دوم تیرماه 1400 برنامه های جدید تری برای کنکور 1402 در نظر گرفته شده است که هم برای داوطلبان نظام قدیم و هم برای داوطلبان نظام جدید اعمال خواهد شد. این تغییرات به شرح زیر هستند :

احتمالا این را هم بپسندید  تاثیر ۴۰ درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۱ - تاثیر مثبت ۴۰ درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۱ قطعی شد
تاثیر 40 درصدی معدل کتبی در کنکور 1402 برای نظام قدیم
تاثیر معدل در کنکور 1400 به میزان 30 درصد بوده است و در کنکور 1401 نیز به میزان 40 درصد افزایش یافت. برای کنکور 1402 ابتدا تصمیم گرفته شده بود که میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور به 60 درصد افزایش یابد و سهم آزمون در شانس قبولی داوطلب 40 درصد باشد اما این تصمیم لغو شد و در کنکور 1402 مثل سال 1401 ، تاثیر معدل به میزان 40 درصد خواهد بود.

شرکت در طرح ترمیم معدل راهی است که به داوطلبان دارای سوابق تحصیلی پایین توصیه می شود و می توانید با شرکت در امتحان ترمیم نمره دروسی که در آنها نمره پایین دارید ، سوابق تحصیلی خود را بهبود ببخشید.

نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 برای داوطلبان نظام قدیمی نسبت به داوطلبان نظام جدید متفاوت خواهد بود. اگر از داوطلبان نظام قدیم هستید و امتحانات نهایی سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی را گذرانده اید ، می توانید برای جبران نمرات خود در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنید و با نمره های بهتر ، امتیاز سوابق تحصیلی را بگیرید.

اما اگر در امتحانات نهایی شرکت نکرده اید ، احتمالا دو حالت برای شما وجود داشته باشد ؛ حالت اول این است که تاثیر سوابق تحصیلی برای شما حذف شود و فقط نمره ای که در آزمون به دست می آورید ملاک سنجش شما خواهد بود و حالت دوم نیز شرکت در امتحانات نهایی پایه دوازهم رشته ای که می خواهید در آن آزمون دهید ، می باشد.

حذف دروس عمومی از کنکور 1402 برای نظام قدیم
در کنکور 1402 دروس عمومی یعنی دروس زبان و ادبیات فارسی ، فرهنگ و معارف اسلامی (دینی) ، زبان انگلیسی و زبان عربی حذف خواهند شد و دفترچه سوال عمومی در جلسه کنکور نخواهیم داشت. البته حذف دروس عمومی از کنکور 1402 به معنای بی تاثیر بودن این دروس در کنکور نیست و نمراتی که دانش آموزان در امتحانات نهایی دروس عمومی کسب کرده اند ، به طور مستقیم بر روی نتیجه کنکور آنها تاثیر خواهد گذاشت.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/56rx
نظرتان را بنویسید