سوگند در امور کیفری و شرایط آن

سوگند در امور کیفری و شرایط آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی سوگند در امور کیفری و شرایط آن می پردازیم . 

 

 

فردی که قصد شکایت از جرمی را دارد باید دلایل و مستنداتی ارائه دهد که در قانون مجازات اسلامی اثبات کننده وقوع جرم است که به این دلایل به موجب قانون ادله اثبات دعوا گفته می شود . ادله اثبات جرم که شاکی بر طبق قانون می تواند به ان استناد نماید عبارتند از اقرار ، شهادت ، قسامه و سوگند . در مواد 201 تا 210 قانون مجازات اسلامی سوگند در دعاوی کیفری و شرایط سوگند و غیره بیان شده است . در این مقاله به بررسی سوگند در امور کیفری و شرایط آن می پردازیم .



 

سوگند در امور کیفری

یکی از دلایلی که شاکی می تواند در مراجع قضایی برای اثبات جرم به آن استناد کند ، سوگند است . سوگند به موجب قانون مجازات اسلامی عبارتند از گواه قراردادن خداوند بر درستی گفتار اداء کننده سوگند است . فردی که سوگند را اداء می کند باید عاقل ، بالغ ، قاصد و مختار باشد .  

 

شرایط سوگند در امور کیفری

از شرایط سوگند در امور کیفری به موجب قانون می توان به موارد زیر اشاره کرد : 
1 – سوگند باید مطابق قرار دادگاه و با لفظ جلاله ( والله ، باالله ، تاالله ) یا نام خداوند متعال به سایر زبان ها اداء شود و در صورت نیاز به تغلیظ و قبول اداء کننده سوگند ، دادگاه کیفیت ادای آن را از حیثیت زمان ، مکان الفاظ و مانند آنها تعیین می کند . در هر صورت ، بین مسلمان و غیر مسلمان در اداء سوگند به نام خداوند متعال تفاوتی وجود ندارد . 
2- سوگند باید با لفظ باشد و در صورت تعذر با نوشتن یا اشاره که روشن در مقصود باشد ، اداء شود . 

 

 

 

نفی و اثبات جرایم با سوگند

برخی از جرایم که مجازات آنها حدود و تعزیرات است با سوگند نفی یا اثبات نمی شود اما قصاص ، دیه ، ارش و ضرر و زیان ناشی از جرایم ، مطابق قانون با سوگند اثبات می گردد . 
هرگاه در دعاوی مالی مانند دیه جنایات و همچنین دعاویی که مقصود از آن مال است مانند دیه جنایات خطائی و شبه عمدی موجب دیه ، برای مدعی خصوصی امکان اقامه بینه شرعی نباشد وی می تواند با معرفی یک شاهد مرد یا دو شاهد زن به ضمیمه یک سوگند ادعاء خود را فقط از جنبه مالی اثبات کند . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سوگند در امور کیفری و شرایط آن در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سوگند در امور کیفری و شرایط آن پاسخ دهند .

منبع : سوگند در امور کیفری و شرایط آن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/G1Z8
نظرتان را بنویسید