مجازات سوگند دروغ

مجازات سوگند دروغ
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

جرم سوگند دروغ، به این معنا است که فردی در دعاوی حقوقی یا کیفری، جهت اثبات ادعای خود یا تبرئه شدن، اقدام به سوگند دروغین نماید. حکم مجازات قسم دروغ، 6 ماه تا دو سال حبس است. شکایت از قسم دروغ، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بوده و نحوه رسیدگی به این شکایت، با ارجاع پرونده به دادسرا و شروع تحقیقات مقدماتی خواهد بود.

 

زمانی که فردی، از شخص دیگری شکایت دارد، باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت شکواییه، شکایت خود را مطرح نماید و در موعد مقرر، در جلسات دادرسی دادسرا و دادگاه، حاضر شود. اما با توجه به اینکه در قانون و جامعه، اصل بر برائت است، شاکی باید، دلایل اثبات مدعای خود را در مراحل رسیدگی، به مقام تحقیق ارائه دهد. 

 البته،با توجه به این که دعوای مطرح شده، حقوقی باشد یا کیفری، این دلایل، ممکن است، تفاوت اندکی با یکدیگر داشته باشند. یکی از ادله اثبات دعوا که هم در دعاوی حقوقی و هم دردعاوی کیفری وجود دارد، قسم می باشد. اما گاهی، طرفین دعوا، اقدام به سوگند دروغین، می نمایند که این عمل، جرم بوده و فرد را با عواقب سوگند دروغ و حکم مجازات آن، رو به رو خواهد کرد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، درباره جرم قسم دروغ، صحبت کنیم و بگوییم که حکم مجازات قسم دروغ چیست؛ سپس، نحوه شکایت و روند رسیدگی به سوگند دروغ را توضیح دهیم. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید. 



 

جرم سوگند یا قسم دروغ

برای پاسخ به این پرسش که حکم مجازات قسم دروغ چیست و عواقب سوگند دروغ چه می باشد؟ ابتدا باید، جرم را از منظر قانون مجازات اسلامی، مورد بررسی قرار دهیم. بر طبق قانون مجازات اسلامی، هر رفتاری، که در قانون مجازات اسلامی، دارای مجازات باشد، جرم محسوب می گردد و مستوجب مجازات است.

قانون مجازات اسلامی، در ماده 649 خود مقرر می دارد: "هر کس در دعوای حقوقی یا جزائی که قسم متوجه او شده باشد، سوگند دروغ یاد نماید، به شش ماه تا دو سال حبس، محکوم خواهد‌ شد." با توجه به این ماده، و از آن جا که قانون گذار، برای سوگند دروغ، مجازات پیش بینی نموده، این عمل، جرم است.

به عنوان مثال: اگر فردی علیه دیگری، دعوای خیانت در امانت در دادگاه مطرح کند و متهم دعوا، با ادای سوگند دروغ، خود را تبرئه کند و بعد، سند یا مدرکی که بیان کننده امانی بودن مال است پیدا شود؛ متهم، مرتکب جرم سوگند یا قسم دروغ شده و بر طبق قانون مجازات اسلامی، با عواقب سوگند دروغ و حکم مجازات آن، رو به رو خواهد شد.

 

حتما بخوانید: سوگند یا قسم در حقوق چیست و انواع آن

 

مجازات جرم سوگند یا قسم دروغ

در قسمت قبل، توضیح دادیم که قانون گذار، ادای سوگند و قسم دروغ در محکمه را جرم دانسته و برای آن، مجازات، پیش بینی نموده است. لذا، در این قسمت، قصد داریم، درباره عواقب سوگند دروغ صحبت کنیم و بگوییم که حکم مجازات قسم دروغ چیست. برای پاسخ به این سوال که مجازات قسم دروغ چیست ؟ باید به ماده 649 قانون مجازات اسلامی مراجعه کرد.

این ماده مقرر می دارد: "هر کس، در دعوای حقوقی یا جزائی که قسم متوجه او شده باشد، سوگند دروغ یاد نماید، به شش ماه تا دو سال حبس، محکوم خواهد‌ شد." بر اساس این ماده، حکم مجازات قسم دروغ، برای فردی که مرتکب این عمل گردیده است، حبس از شش ماه تا دو سال می باشد. 

پس از توضیح مجازات قسم دروغ، در ادامه قصد داریم، درباره نحوه شکایت از این جرم و رسیدگی به آن، در محاکم قضایی صحبت کنیم.

 

بیشتر بخوانید: شرایط قسم در اثبات دعوا حقوقی

 

 

 

نحوه شکایت از جرم قسم دروغ

در قسمت های قبل، توضیح دادیم که قسم دروغ در محکمه، جرم است و فرد مرتکب را با عواقب سوگند دروغ، مواجه می کند. همچنین، گفتیم که مجازات سوگند دروغ، 6 ماه تا دو سال حبس خواهد بود. پس از بررسی موارد مذکور، در این قسمت، قصد داریم، درباره نحوه شکایت از جرم قسم دروغ صحبت کنیم و بگوییم که شاکی این جرم، چگونه می تواند، اقدام به شکایت نماید. نحوه شکایت از جرم قسم دروغ، به شرح زیر است:

تنظیم شکوائیه: شکایت از هر جرمی، نیاز به تنظیم یک شکوائیه و شرح آنچه اتفاق افتاده دارد. گام اول در شکایت از قسم دروغ نیز تنظیم یک شکوائیه یا شکایت نامه، الزامی می باشد.

ارسال شکوائیه به دادگاه: گام دوم در شکایت از قسم دروغ، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، جهت تحویل شکوائیه برای ارسال آن به دادگاه می باشد.

تشکیل حساب کاربری در سامانه ثنا: از آنجا که پس از ارسال شکوائیه، وقت رسیدگی و جلسات، از طریق پیامک های ابلاغیه و ارسال ابلاغیه جلسات رسیدگی به سامانه ثنای شاکی انجام می شود، چنانچه شاکی، حساب کاربری در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی یا ثنا ندارد، باید اقدام به تشکیل آن کند.

شایان ذکر است، تشکیل حساب کاربری در سامانه ثنا، به صورت اینترنتی و با مراجعه به آدرس adliran.ir، یا به صورت حضوری و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ممکن می باشد.

 

بیشتر بخوانید: سوگند در امور کیفری و شرایط آن

 

نحوه رسیدگی به جرم قسم دروغ

در قسمت های قبل، توضیح دادیم که عواقب سوگند دروغ، 6 ماه تا 2 سال حبس می باشد و همچنین، نحوه شکایت از جرم قسم دروغ را به طور کامل، توضیح دادیم. از آنجا که پس از شکایت شاکی از جرم قسم دروغ، پرونده به دادسرا ارسال می شود، در این قسمت، قصد داریم، در خصوص نحوه رسیدگی به جرم قسم دروغ، صحبت کنیم که به شرح زیر است:

مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا: در مرحله اول، پس از شکایت، پرونده به دادسرا ارسال می شود و مقام تحقیق که بازپرس یا دادیار می باشد، پس از دستور دادستان، برای کشف جرم، شروع به تحقیقات مقدماتی و تعقیب متهم می نماید. در این مرحله، دلایل اصحاب دعوا، مورد بررسی قرار می گیرد.

صدور یکی از انواع قرار نهایی دادسرا: پس از پایان تحقیقات، در صورتی که ادله کافی، برای انتساب جرم به متهم وجود نداشته باشد، در خصوص پرونده، قرار منع تعقیب صادر می شود و در غیر این صورت، یعنی در صورتی که دلایل کافی برای انتساب جرم، به متهم وجود داشته باشد، قرار جلب به دادرسی، صادر می گردد و پرونده جهت صدور کیفر خواست، نزد دادستان ارسال خواهد شد.

ارسال پرونده به دادگاه: پس از صدور کیفر خواست، پرونده جهت رسیدگی بیشتر و صدور حکم مجازات، به دادگاه کیفری صالح ارسال می شود. قاضی، به موضوع اتهام و دلایل موجود رسیدگی می کند و در صورت اثبات و احراز مجرمیت، حکم مجازات قسم دروغ را برای مجرم، صادر خواهد کرد. سپس، بعد از قطعیت رای، پرونده جهت اجرای حکم، به شعبه اجرای احکام دادسرا ارسال می گردد.

چنانچه قصد کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شهادت دروغ و مجازات آن را دارید، مطالعه مقاله ای که در قسمت در ادامه بخوانید آمده است، پیشنهاد می گردد. 

 

در ادامه بخوانید: شهادت دروغ و مجازات آن

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات قسم دروغ در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات قسم دروغ پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- مجازات قسم دروغ چیست؟

مجازات قسم دروغ بر اساس آنچه در قانون مجازات اسلامی آمده 6 ماه تا 2 سال حبس است که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

2- نحوه شکایت از جرم قسم دروغ چگونه است؟

نحوه شکایت از جرم قسم دروغ مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت شکواییه می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- نحوه رسیدگی به جرم قسم دروغ چگونه است؟

نحوه رسیدگی به جرم قسم دروغ با شروع تحقیقات مقدماتی در دادسرا و سپس صدور یکی از انواع قرار نهایی دادسرا و در صورت لزوم ارسال پرونده به دادگاه می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : مجازات سوگند دروغ

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/P0ly
نظرتان را بنویسید