موارد سقوط حق و تکلیف تربیت فرزندان

موارد سقوط حق و تکلیف تربیت فرزندان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی موارد سقوط حق و تکلیف تربیت فرزندان اعم از جنون ، عدم مراقبت ، انحطاط اخلاقی و کفر والدین خواهیم پرداخت . 

 

 

بر اساس ماده 1178 قانون مدنی ، والدین مکلفند در حدود توانایی به تربیت فرزندان خود همت گمارند و آنها را خودسر رها نکنند . به همین مناسبت ، تربیت فرزندان که به معنای پرورش روحی و اخلاقی آنهاست ، در کنار حضانت یکی از مهم ترین تکالیف والدین تلقی می شود . اما در مواردی  ممکن است که حق و تکلیف مربوط به تربیت اطفال و نوجوانان از والدین ساقط شود و والدین دیگر تکلیفی بابت تربیت اطفال خود نداشته باشند . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که در چه مواردی دیگر والدین حق و تکلیفی بابت تربیت فرزند خود نخواهند داشت و موارد سقوط حق و تکلیف تربیت فرزند کدامند که به ترتیب به موضوعاتی همچون جنون والدین ، عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی والدین و کفر والدین خواهیم پرداخت .



 

جنون والدین

اختلال مشاعر و عارض شدن حالت جنون در پدر یا مادر باعث می شود که آنان نتوانند به تکلیف خود در تربیت فرزند عمل کنند . بر اساس ماده 1170قانون مدنی ، جنون مادر سبب می شود که تربیت فرزند نیز همانند حضانت فرزند از عهده او ساقط شود . در مورد اینکه جنون پدر از جمله موارد سقوط تکلیف تربیت است یا خیر ، در قانون مدنی حکمی مقرر نشده است ؛ اما بر اساس ماده 1182 قانون مدنی که حجر پدر را سبب سقوط ولایت قهری او می داند ، دریافت می شود که جنون پدر موجب سقوط حق و تکلیف او در زمینه تربیت فرزند است . بعلاوه اینکه شخص مجنون فاقد قوه عقل و درک است و به لحاظ منطقی نمی تواند عهده دار تربیت دیگری باشد . برای آشنایی با اینکه جنون چیست و انواع جنون کدامند کلیک کنید .

 

عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی والدین

یکی دیگر از موارد سقوط حق و تکلیف والدین نسبت به تربیت فرزندان ، عدم مراقبت از کودک و انحطاط اخلاقی والدین است . بر اساس ماده 1173 قانون مدنی ، اگر در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت سلطه اوست ، تربیت طفل در معرض خطر باشد ، دادگاه خانواده می تواند به تقاضای قیم او و یا به تقاضای دادستان هر تصمیمی را که برای تربیت طفل ضروری باشد اتخاذ کند و تربیت طفل را به هر کس که مقتضی بداند محول کند . برای آشنایی با حدود آزادی والدین در تربیت فرزندان کلیک کنید .

 

 

 

کفر والدین

بر اساس ماده 1192 قانون مدنی ، در صورتی که یکی از والدین کودک کافر شود ، تربیت طفل از او ساقط خواهد شد . چرا که بر اساس موازین پذیرفته شده فقهی و قانونی کافر بر مسلمان سلطه ای ندارد و اگر کافر مجاز به تربیت طفل باشد ، آداب و رسوم مورد قبول خود را به وی منتقل می کند و کودک تحت تاثیر عقاید و افکار وی قرار می گیرد . برای آشنایی با حضانت فرزندان و سلب حضانت کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد موارد سقوط حق و تکلیف تربیت فرزندان​ در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون موارد سقوط حق و تکلیف تربیت فرزندان​ پاسخ دهند .

منبع : موارد سقوط حق و تکلیف تربیت فرزندان

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/EYl0
نظرتان را بنویسید