سقوط مجازات و موارد آن

سقوط مجازات و موارد آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله به بررسی سقوط مجازات و موارد آن می پردازیم . 

 

 

زمانی که دادگاه فردی را تحت تعقیب قرار داده و متهم یا مجرم دانسته است و برای آن مجازات تعیین کرده در برخی شرایط که در قانون مجازات اسلامی بیان شده است مجازات تعیین شده اجرا نمی شود . قانونگذار موارد سقوط مجازات را عفو ، نسخ قانون و گذشت شاکی ، مرور زمان و غیره بیان کرده است ، در صورت وجود هریک از موارد فوق با تشخیص مقام قضایی اجرای مجازات متوقف می شود و در برخی موارد کلیه آثار محکومیت نیز از بین می رود . در این مقاله به بررسی اینکه سقوط مجازات چیست ؟ و موارد سقوط مجازات در قانون مجازات اسلامی می پردازیم . 



 

سقوط مجازات چیست ؟

برای پاسخ به این سوال که سقوط مجازات چیست ؟ باید گفت سقوط مجازات به معنای عدم اجرای مجازات و از بین رفتن مجازات است زمانی که شاکی از وقوع جرمی نزد مقام قضایی شکایت می کند مرجع قضایی پس از بررسی و تحقیقات مقدماتی در صورتی که فرد متهم را مجرم بداند ، او را به مجازات های مقرر در قانون محکوم می کند ولی در صورت وجود برخی شرایط و موارد مجازات متوقف می گردد و موجب سقوط مجازات می شود که این موارد در قانون مجازات اسلامی بیان شده است . 

 

موارد سقوط مجازات بر طبق قانون مجازات اسلامی

زمانی که مرجع قضایی فردی را مجرم می داند و به مجازات محکوم می کند بر طبق قانون مجازات اسلامی با وجود برخی شرایط و موارد امکان دارد مجازات فرد ساقط گردد به موجب قانون این موارد عبارتند از : 

 

1) عفو : عفو یا تخفیف مجازات محکومان در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه با رهبری است ، عفو موجب می گردد اجرای مجازات موقوف شود و همه آثار محکومیت از بین برود . 

2) نسخ قانون : از دیگر مواردی که موجب سقوط مجازات می شود نسخ قانون است که اجرای مجازات را موقوف می کند . 

3) گذشت شاکی : در جرایم قابل گذشت ، گذشت شاکی یا مدعی خصوصی موجب متوقف شدن تعقیب و اجرای مجازات می شود . 

4) مرور زمان : اگر از تاریخ وقوع جرم تا انقضاء مدتی که در قانون بیان شده است تعقیب نشود یا حکم قطعی صادر نشده باشد موجب سقوط مجازات می شود . 

5) توبه مجرم در برخی از جرایم قبل از اثبات جرم و در برخی از جرایم بعد اثبات جرم در صورتی که دادگاه عفو مجرم را توسط رئیس قوه قضاییه از مقام رهبری درخواست نماید موجب سقوط مجازات می شود .  

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سقوط مجازات و موارد آن ، در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا از طریق مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سقوط مجازات و موارد آن پاسخ دهند .

منبع : سقوط مجازات و موارد آن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qg72
نظرتان را بنویسید