روش های سقوط ولایت قهری پدر و جد پدری

روش های سقوط ولایت قهری پدر و جد پدری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

در این مقاله روش های سقوط ولایت قهری اعم از عزل ولی قهری و انعزال ولی قهری بررسی می نماییم .

 

 

به دلیل اینکه هدف از ولایت قهری پدر و جد پدری در درجه اول حمایت از محجور است ، هرگاه ولی قهری نتواند امور محجور را چنانچه باید اداره کند یا خیانت در امانت وی محرز شود ، ممکن است که ولایت قهری ساقط شود و به حکم قانون سرپرستی محجور به شخص دیگری واگذار می شود و یا شخصی به عنوان امین برای همکاری با ولی قهری تعیین می شود که به آن ضم امین نیز گرفته می شود . اما سقوط ولایت قهری گاهی به حکم دادگاه است و گاهی به یک علت قانونی و بدون حکم دادگاه ، ولایت قهری پدر و جد پدری خود به خود ساقط می شود . مورد اول را تحت عنوان عزل ولی قهری و مورد دوم را تحت عنوان انعزال ولی قهری بررسی می نماییم .



 

عزل ولی قهری

در ماده 1184 اصلاحی قانون مدنی ، عزل ولی قهری و موارد آن پیش بینی شده است . بر اساس این ماده ، هرگاه ولی قهری طفل ، رعایت غبطه صغیر را ننماید و مرتکب اقداماتی شود که موجب ضرر مولی علیه گردد ، به تقاضای یکی از اقارب ( خویشاوندان ) وی و یا به درخواست رئیس حوزه قضایی ، پس از اثبات ، دادگاه ولی مذکور را عزل و از تصرف در اموال صغیر منع و برای اداره امور مالی طفل ، فرد صالحی را به عنوان قیم تعیین می نماید . همچنین اگر ولی قهری به واسطه کبر سن و یا بیماری و امثال آن ، قادر به اداره اموال مولی علیه نباشد ، و شخصی را هم برای این امر تعیین ننماید ، طبق مقررات این ماده ، فردی به عنوان امین به ولی قهری منضم می گردد . برای دریافت اطلاعات کامل در مورد عزل ولی قهری و موارد آن کلیک کنید .

 

انعزال ولی قهری

انعزال ولی قهری به این معناست که ولایت قهری پدر و جد پدری به یک علت قانونی مانند محجور شدن ولی قهری ساقط شود . تفاوتی که میان عزل ولی قهری و انعزال ولی قهری وجود دارد آن است که حکم عزل ولی قهری را دادگاه صادر می کند و این حکم ، حکم تاسیسی بوده و از تاریخ صدور منشا اثر است ؛ اما انعزال ولی قهری در صورت وجود علت قانونی و بدون اینکه حکمی از سوی دادگاه صادر شود ، مطرح می شود . اما اینکه در چه مواردی ولی قهری منعزل می شود ، در ماده 1182 و 1185 مشخص شده است . بر اساس این ماده ، هرگاه ولی قهری محجور شود یعنی به جنون یا سفه مبتلا شود ، ولایت قهری پدر و جد پدری ساقط می شود ؛ چرا که شخص محجور نمی تواند متولی امور شخص محجور دیگری باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه انعزال ولی قهری به چه معناست و در چه مواردی ولی قهری منعزل می شود کلیک کنید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد روش های سقوط ولایت قهری پدر و جد پدری​ در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون روش های سقوط ولایت قهری پدر و جد پدری​ پاسخ دهند .

منبع : روش های سقوط ولایت قهری پدر و جد پدری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/n2Ol
نظرتان را بنویسید