آیا از قیمت سنگ قبر خبر دارید ؟

آیا از قیمت سنگ قبر خبر دارید ؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
البرز

سنگ قبر یا این که سنگ مزار ، معمولاً به سنگی گفته میگردد که بر روی یک قبر قرار گرفته میباشد و در قدیم برای علامت گذاشتن در محل قبر گزینه استعمال قرار میگرفت. 

به کارگیری از سنگ قبر در ادیان مختلفی مانند اسلام، یهودیت و مسیحیت و همینطور بر طبق سنت ها مرسوم میباشد. سنگ قبر معمولا تحت عنوان نماد قبر از سالیان بسیار بدور آیتم استعمال قرار میگرفته میباشد و در بیشتر مفاد روی سنگ قبر، اسم آن متوفی ، تاریخ میلاد و تاریخ وفات هم پا با پیام فردی یا این که دعا وجود داراست، البته ممکن میباشد مشتمل بر قطعاتی از اشعار، پیام ها و به ویژه جزئیاتی در التیام باقیماندگان باشد.

 در اکثری از بخشها کشور‌ایران و عالم گذاشتن عکس از آن مرحوم در یک فریم روی سنگ یا این که در کنار سنگ بسیار رایج میباشد.
در کشور‌ایران اکثر اوقات سنگ قبر به طور خوابیده و روی قبر قرار می‌گیرد اما در کشور‌ایران قدیم و در غرب سنگ قبر به طور ایستاده و بالای قبر نصب می‌شود..
در قدیم معمولا اسم و اسم خانوادگی فرد فوت گردیده روی سنگ یا این که نماد قبر نوشته می شد البته با سپری شد مجال ویژگی ها دیگری مانند سال به دنیاآمدن، سال فوت و همینطور گورنوشته هایی مانند جمله ها یا این که اشعاری ثنا آمیز جهت احترام به فرد فوت  گردیده و التیام باقیماندگان وی روی سنگ مزار نوشته می‌شود. ( اینکه قیمت سنگ قبر خیلی بالا رفته تاثیر خیلی زیادی داره تا مردم به فکر مراسم گرفتن نباشن)
در آرامستان های گران قدر آدرس محل دفن مانند قطعه و ستون تشییع جنازه جهت سهولت در یافت کردن قبر متبوع روی سنگ درج می گردد. این آدرس معمولا در زیر ترین بخش قبر حکاکی میگردد.

گزینش سنگ قبر به چه چیزهایی بستگی دارااست؟
سنگ های قبر همچون خیلی از شاخه های دیگر معاش رنگ و نوعی جدید به خویش گرفته و باقیماندگان فرد متوفی جهت یادبود و گرامی داشت و احترام به فرد فوت  گردیده تلاش می نمایند با تعیین سنگهای مختلف با نقش و نگارهای متفاوت حافظه او‌را زنده نگه دارا هستند.
البته موردها دیگری هم می‌باشند که به گزینش یک سنگ قبر مطلوب بسیار اهمیت دارا هستند که پیرو به توضیح آنان میپردازیم.

سنگ قبر می بایست بادوام و مستحکم باشد
از آنجایی که بها یک سنگ قبر معمولا هزینه بالایی را خواهد داشت پس مهم ترین دلیلی که برای گزینش یک سنگ قبر دارای اهمیت میباشد مقاوم بودن آن سنگ در قبال فرسایش میباشد. چون یک سنگ قبر معمولا در هوای آزاد و سالیان سال باید روی مزار قرار بگیرد. این فرسایش میتواند به شیوه های متعدد ساخت‌و‌ساز گردد. حالت آب و هوایی حیطه، تابش روشنایی آفتاب، بارش باران و ضربه تناول کردن روی سنگ از مهم ترین عارضه ها فرسوده شدن یک سنگ قبر میباشد. به همین باعث معمولا سنگ های قبر از مال گرانیت، دیوریت، گابرو، مرمر، کوارتزیت، تراورتن ساخته می شوند. که در‌پی این نوشته‌ی علمی توضیح جامعی از گونه های سنگ ها را نیز ذکر میکنیم.

سنگ قبر بایستی خوشگل و درخشان باشد

تعیین سنگ قبر قشنگ و معمولا درخشان و بلند موجب تسلی خیال وابستگان فرد متوفی وهمچنین علامت احترام به او میباشد. یکی از دیگر از عواملی که در تعیین سنگ قبر پس از استحکام آن آیتم اهمیت میباشد، زیبایی آن سنگ میباشد که ولی با حکاکی نقش و نگارها و همینطور درج رخ فرد متوفی به روی سنگ سعی در آن می‌شود تا این زیبایی را دو چندان نمایند. معمول ترین رنگ هایی که در گزینش یک سنگ گزینه به کار گیری قرار می گیرد سیاه و سپید می‌باشند که هرمورد علامت حرمت و عصمت فرد فوت گردیده را یادآور میگردند.

نوشته های روی سنگ قبر می بایست دیده نواز باشد

اهمیت دیگری که یک سنگ قبر را در تعیین متمایز می نماید نوشته هایی میباشد که روی آن درج میشود. علاوه بر ویژگی ها شخصی فرد فوت گردیده مانند اسم و اسم خانوادگی و اسم بابا ، سال فوت و میلاد و آدرس مزار در قطعه گورستان مفاد دیگری مانند یادواره ها، اشعار دارای اسم و رسم و غیرمعروف، آیه های قرآن، دعا و حتی سخنانی از خویش فرد متوفی به روی سنگ با خطی موزون و دلنواز حکاکی می نمایند تا زیبایی سنگ قبر را یک سری برابر نمایند.این نوشته ها سازه به رنگ و مال سنگ معمولا با رنگ های سپید ، سیاه و طلایی روی سنگ درج میگردند.
در بخش اعظمی از سنگ ها این نوشته ها به طور فرورفته حک میگردند اما در بعضی دیگر نوشته ها را پررنگ درج می نمایند که اما به ارزش بالایی برای باقیماندگان تک تک می گردد.

نظرتان را بنویسید