راهکار مقابله با استرس متناسب با نوع شخصیت

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
افراد خاص به علت ویژگی های شخصیت خود آمادگی بیشتری برای تجربه استرس و ناراحتی در زندگی دارند و همین امر نیز به نوبه خود بر میزان آسیب پذیری آن ها تاثیر می گذارد در این زمینه متغیری به نام عاطفه منفی مطرح می شود . عاطفه منفی یک خلق منفی نافذ است که با اضطراب ، افسردگی و خصومت مشخص می شود . آمادگی کلی فرد برای منفی دیدن چیزها ، بیشتر از حوادث خاص در تجربه استرس و ناراحتی اهمیت دارد . افرادی که عاطفه منفی بالایی دارند ، در برابر طیف وسیعی از موقعیت ها ، ناراحتی و نارضایتی زیادی را ابراز می کنند . 
در این مقاله به بررسی شخصیت و مقابله با استرس می پردازیم .




شخصیت و مقابله با تنش
در مورد عواملی که در مورد اثر شخصیت بر مقابله با فشار روانی مطرح است می توان به موارد زیر اشاره کرد :

سبک منفی گرایانه : شیوه توضیحی منفی گرایانه می باشد . برخی افراد زمانی که وقایع پر استرس را غیر قابل کنترل می بینند ، اختلالات و نقایص هیجانی ، انگیزشی ، شناختی و رفتاری شدیدی نشان می دهند . این افراد وقایع منفی زندگی خود را درونی ، پایا و عمومی می دانند . 
سرسختی : از عوامل مهم دیگر می توان سرسختی را نام برد . سرسختی شامل چند خصوصیت می باشد : احساس تعهد ، اعتقاد به کنترل داشتن و تلاشمندی . افراد سرسخت ، به علت همین احساس تعهد ، اعتقاد به کنترل و تلاشمند بودنشان ، وقایع پر استرس زندگی را کمتر از دیگران نامطلوب ارزیابی می کنند . آن ها از مقابله های متمرکز بر مشکل و کسب حمایت اجتماعی بیشتر استفاده کرده و کمتر از اجتناب به عنوان راه حل استفاده می کنند . عامل دیگری که باعث می شود فرد با استرس به شیوه ای موثر مقابله کند ، خوش بینی است . 
احساس کنترل : احساس کنترل نیز از دیگر عوامل مهم در مقابله با استرس می باشد . احساس کنترل به عنوان اعتقاد به این که فرد می تواند حالت درونی و رفتار خود را خودش تعیین کرده و بر محیط تاثیر گذارده و پیامدهای مطلوبی را حاصل کند ، تعریف می شود . این مفهوم با مفهوم خود کارآمدی نیز ارتباط نزدیکی دارد . 
عوامل دیگر : علاوه بر عامل های بالا ، متغیرهای دیگری نیز وجود دارند که می توانند مقابله با استرس را تسهیل کنند . اعتماد به نفس بالا ، وجدان مندی ، داشتن هدف یا معنا برای زندگی ، حس طنز و مهم تر از همه مذهب از عوامل مهم در تعیین نوع مقابله های فرد با استرس هستند .


حتما بخوانید: استرس خوب و مفید


مدیریت مالی
در پژوهش های مختلف ، افرادی بسیاری اعلام کرده اند که فشارهای مالی بالاترین منبع تولید استرس است یکی از فشار آورترین ها پدیده های زندگی این است که فرد در سطحی زندگی کند که متناسب با توان مالی اش نیست . در این جا چند توضیح ساده برای پرهیز از چنین مشکلی ارائه گردیده است . به افرادی توصیه می شود که : 

در چهار چوب توانایی مالی خودشان زندگی کنند .
اهداف مالی خود را بنویسند و راه رسیدن به آن ها را تعیین کند . 
مخارج را نوشته و هر هفته به آن ها رسیدگی کند . 
قبل از هر خرید عمده ای تعمق کند و با اطرافیانش مشورت نماید . 
فهرست خرید درست کند و خارج از آن چیزی نخرد . وقتی برای خرید مواد غذایی بروند که گرسنه نیستند . وقتی که برای خرید پوشاک بروند که به شدت به آن نیاز دارند . وقتی افسرده هستند خرید نکنند . 


در ادامه بخوانید: روش های مدیریت استرس




سوالات متداول


1- ارتباط بین شخصیت و مقابله با تنش چیست؟
شخصیت افراد مثل منفی گرایانه بودن بر مقابله با تنش تاثیر گذار است که در متن مقاله باقی موارد شرح داده شده است.




2- ارتباط شخصیت با استرس در افراد چیست؟
بسیاری از افراد با توجه به شخصیتشان در مقابله با استرس بهتر برخورد کرده که در متن مقاله ارتباط بین آن دو توضیح داده شده است.




3- تاثیر مدیریت مالی بر استرس چیست؟
افرادی بسیاری اعلام کرده اند که فشارهای مالی بالاترین منبع تولید استرس است که در متن مقاله برای مقابله با آن راهکارهایی ارائه شده است.

منبع : راهکار مقابله با استرس متناسب با نوع شخصیت
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/8QL3
نظرتان را بنویسید