مجازات زنان بی لباس

مجازات زنان بی لباس
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

اسلام برای پوشش زنان حد و حدود مشخصی را در نظر داشته که این امر مورد توجه قانون گذار ما نیز بوده و عدم رعایت حجاب شرعی و کشف حجاب را جرم انگاشته و زنانی که اقدام به کشف حجاب و بی حجابی نمایند را به حکم جرم زنان و دختران بی حجاب محکوم خواهد نمود. مطابق ماده 638 قانون مجازات اسلامی مجازات بی حجابی، حبس و یا جزای نقدی خواهد بود.

 

 

حجاب در لغت به معنای در پرده کردن و روگیری است. مساله حجاب یکی از مسایل مهم مورد توجه در فقه و سنت اسلامی بوده و بر زنان مسلمان همواره واجب بوده که بدن و موی خود را بپوشانند و آن را از چشم نامحرمان در امان دارند. وجوب حجاب مورد توافق و قبول تمام فقهای شعیه و اهل سنت می باشد و از حیث شرعی و دینی زنان مسلمان ملزم به رعایت حجاب در حدود مذکور در اسلام می باشند.

از طرفی، شرع در وضع قانون و جرم انگاشتن برخی مسائل نقش مهمی داشته و با توجه به اینکه ایران یک کشور مسلمان است با تکیه بر شرع اسلامی برخی مسایل را جرم انگاری کرده و در صورت ارتکاب آن برای فرد مجازات پیش بینی نموده است. از جمله این مسائل می توان به مساله حجاب و کشف حجاب اشاره داشت که در سالهای اخیر موضوع بی حجابی در کشور ما از مهم ترین موضوعات مورد بحث است. 

از این رو در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با اینکه کشف حجاب و جرم بی حجابی چیست صحبت کرده و به بیان مجازات بی حجابی و کشف حجاب، همچنین حکم جرم زنان و دختران بی حجاب بپردازیم و نحوه رسیدگی به جرم کشف حجاب و بی حجابی را بیان کنیم. با ما همراه باشید.



 

جرم بی حجابی و کشف حجاب چیست

بی حجابی یعنی فرد آنچه در دین اسلام و شرع برای پوشش و حدود آن مشخص شده است را رعایت نکند. اسلام برای پوش زنان حد و حدود و مرزهایی را تعریف کرده است و تمامی زنان مسلمان ملزم به رعایت آن می باشند. حدود مورد نظر اسلام برای حجاب، پوشاندن کامل موی سر، دست ها و پا ها تا مچ و پوشاندن کامل باقی اعضای بدن به غیر از گردی صورت می باشد.

همانگونه که گفتیم یکی از منابع تاثیر گذار بر قانون کشور ما شرع بوده و از آنجا که شرع تاکید بر حجاب داشته یکی از مسایل مورد توجه قانون گذار نیز مساله حجاب بوده و در عدم رعایت آن را جرم انگاشته و برای آن مجازات تعریف کرده است. بنابراین چنانچه زنان و دختران اقدام به کشف حجاب نمایند و بی حجاب در انظار عمومی ظاهر گردند، مرتکب جرم کشف حجاب و بی حجابی شده اند و به مجازات بی حجابی و حکم جرم زنان و دختران بی حجاب محکوم خواهند شد.

جرم بی حجابی یعنی زنان بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند.

حتما بخوانید: کشف حجاب چیست

 

مجازات زنان بی حجاب چیست

همانگونه که در بالا بیان کردیم قانون گذار به مساله حجاب و عدم رعایت آن توجه ویژه ای داشته و بی حجابی و کشف حجاب را جرم انگاشته و برای آن مجازات تعیین کرده است. در ادامه به بیان مجازات جرم بی حجابی و حکم جرم زنان و دختران بی حجاب و کسانی که کشف حجاب کرده اند از منظر قانون می پردازیم که عبارت است از:

در تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی آمده است که " زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر انظار عمومی ظاهر می شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا جریمه نقدی از پنجاه تا پانصد هزار ریال محکوم خواهند شد." این مجازات تعیین شده، مجازات بد حجابی یا بی حجابی زنان است. 

بنابراین در مورد جرم بی حجابی که عملی حرام است مجازات در نظر گرفته شده برای فرد مرتکب به جرم بی حجابی، مجازات (حبس از ده روز تا دو ماه و یا جریمه نقدی از پنجاه تا پانصد هزار ریال ) البته باید توجه داشت که اگر قاضی لازم بداند و تشخیص دهد می تواند حبس را تبدیل به جریمه نقدی کند.

بیشتر بخوانید: کشف حجاب در خودرو 

 

 

 

مجازات زنان بی لباس

در بخش های قبل، به این سوال پارسخ دادیم که جرم بی حجابی و کشف حجاب چیست و سپس، در مورد مجازات زنان بی حجاب، توضیح دادیم. همچنین، گفتیم که مطابق قانون مجازات اسلامی، مجازات زنان بی حجاب، حبس از ده روز تا دو ماه و یا جریمه نقدی از پنجاه تا پانصد هزار ریال می باشد.

به طور معمول، جرم بی حجابی و کشف حجاب، در کشور ما، با برداشتن بخشی از حجاب، مانند روسری، اتفاق می افتد که همانطور که گفتیم، مجازات این عمل، در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است. اما، یکی از مصادیق بی حجابی و کشف حجاب، بی لباس بودن می باشد. از آنجا که به طور معمول، بی لباس بودن، در مقایسه با بی حجابی و کشف حجاب، از قبح بیشتری برخوردار می باشد، ممکن است، این سوال، مطرح شود که مجازات زنان بی لباس چیست؟ به عبارت دیگر، آیا مجازات زنان بی لباس، همان مجازات جرم بی حجابی و کشف حجاب می باشد؟

در پاسخ به این سوال که مجازات زنان بی لباس چیست؟ و اینکه، آیا مجازات زنان بی لباس، همان مجازات جرم بی حجابی و کشف حجاب می باشد؟ باید گفت، از آنجا که مجازات زنان بی لباس، به عنوان مجازات یک جرم مستقل، در قوانین جزایی کشور ما، مورد پیش بینی قرار نگرفته و اصل قانونی بودن جرم و مجازات، اقتضا دارد تا تعریف جرم و تعیین مجازات، بر اساس قانون باشد، در حال حاضر، مجازات زنان بی لباس، همان مجازات جرم بی حجابی و کشف حجاب، یعنی حبس از ده روز تا دو ماه و یا جریمه نقدی از پنجاه تا پانصد هزار ریال می باشد. 

بیشتر بخوانید: جرم عکس بی حجاب

 

چه کسی می تواند از بی حجابی شکایت کند

در پاسخ به این سوال که چه کسی می تواند از بی حجابی شکایت کند باید گفت: بی حجابی و کشف حجاب یک عمل مجرمانه و در دسته جرایم با جنبه عمومی است، یعنی ارتکاب به آن نظم عمومی را جریحه دار می کند و از این رو هم مردم عادی و هم دادستان به عنوان مدعی العموم و نماینده جامعه می توانند این جرم را اعلام کنند و خواستار رسیدگی به آن بشوند. یا ضابطین دادگستری مانند پلیس امنیت اخلاقی یا نیروی انتظامی با فرد بی حجاب برخورد داشته و او را توقیف و جهت رسیدگی به دادسرا ارجاع دهند.

اقدامات نیروی انتظامی در این زمینه از وظایف مامورین نیروی انتظامی است و اجرای تکلیف قانونی آنهاست، بنابراین توصیه می شود در این موارد ابدا با پلیس درگیر نشوید و به پلیس توهین نکنید زیرا در این حالت تحت عنوان دو جرم بی حجابی و تمرد نسبت به مامور دولتی محاکمه خواهید شد.

اما در خصوص شکایت از جرم بی حجابی و کشف حجاب تحت عنوان شاکی خصوصی می توان گفت: علاوه بر اعلام جرم، بی حجابی می تواند با شکایت شاکی خصوصی نیز پیگیری شود. شاکی خصوصی باید کسی باشد که از این موضوع صدمه مستقیم دیده باشد و به عبارتی ذینفع باشد. اما اگر فردی صرفا و برحسب وظیفه دینی و اجتماعی می خواهد از بی حجابی شکایت کند، فقط می تواند اعلام جرم کند و بررسی این امر که جرم رخ داده یا خیر بر عهده قاضی است.

بیشتر بخوانید: استعلام خلافی کشف حجاب

 

نحوه رسیدگی به جرم بی حجابی

همانطور که گفته شد، اعلام جرم بی حجابی توسط دادستان و مردم عادی، شکایت توسط شاکی خصوصی و برخورد ضابطان دادگستری مثل نیروهای انتظامی پلیس یا پلیس امنیت اخلاقی با فرد بی حجاب است که سبب رسیدگی به جرم بی حجابی و کشف حجاب می شود. اما پس از اعلام جرم کشف حجاب، توقیف یا شکایت تحت عنوان مجرمانه کشف حجاب، رسیدگی به فرد مرتکب جرم بی حجابی به نحو زیر انجام می شود:

فرستادن ابلاغیه: فرستادن ابلاغیه به صورت الکترونیکی بر روی سامانه ثنای فرد یا به صورت برگه کاغذی، جهت اعلام وقت رسیدگی و آگاهی وی از اینکه علیه او شکایتی اتفاق افتاده و باید جهت دفاع از خود در دادسرا حاضر شود.

ارجاع پرونده به دادسرا: در مرحله اول پرونده جهت تحقیقات مقدماتی به دادسرا ارجاع می شود.

صدور قرار منع تعقیب یا کیفر خواست و قرار جلب به دادرسی توسط دادسرا: در این مرحله دادسرا به جرم رسیدگی می کند و چنانچه ادله برای جرم بی حجابی و کشف حجاب کافی نباشد طبق اصل برائت برای فرد قرار منع تعقیب صادر کرده و در صورت کافی بودن ادله و مجرم شناختن وی برای او کیفر خواست یا قرار جلب به دادرسی صادر می نماید.

ارجاع پرونده به دادگاه کیفری جهت صدور حکم مجازات جرم زنان و دختران بی حجاب مطابق قانون مجازات اسلامی: پس از صدور کیفر خواست پرونده جهت رسیدگی بیشتر توسط قاضی و صدور حکم مجازات به دادگاه کیفری ارجاع می شود. در این مرحله نیز فرصت دفاع برای فرد باقی است.

در ادامه بخوانید: جرم انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازی و مجازات آن

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جرم بی حجابی و مجازات زنان بی حجاب در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم بی حجابی و مجازات زنان بی حجاب پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- مجازات زنان بی حجاب چیست؟

مطابق قانون مجازات اسلامی و آنچه در ماده 638 این قانون آمده زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر انظار عمومی ظاهر می شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا جریمه نقدی از پنجاه تا پانصد هزار ریال محکوم خواهند شد که در این مقاله به توضیح آن پرداخته ایم.

 

2- چه کسی می تواند از بی حجابی شکایت کند؟

مردم عادی می توانند با مراجعه به دادسرا و دادستان اعلام جرم نموده همچنین دادستان نیز به عنوان مدعی العموم می تواند اقدام به پیگیری این امر نماید که توضیحات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- نحوه رسیدگی به جرم بی حجابی چگونه است؟

پس از اعلام جرم پرونده به دادسرا ارجاع و در صورت مجرم شناختن فرد به دادگاه کیفری ارجاع خواهد شد که توضیحات کامل آن در متن مقاله آمده است.

منبع : مجازات زنان بی لباس

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/63LV
نظرتان را بنویسید