کلاس های تنظیم خانواده قبل از ازدواج

کلاس های تنظیم خانواده قبل از ازدواج
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab

عموما زوجین تازه ازدواج کرده که قصد تشکیل زندگی مشترک دارند، لازم است برای زندگی بهتر و با آرامش تر برخی آمادگی ها و مهارت ها را کسب کنند تا هنگام رو به رویی با مسائل در آینده، به مشکل برخورد نکنند. به همین جهت پیش از انجام عقد، شرکت در کلاس های تنظیم خانواده یکی از مواردی است که برای تمامی زوجینی که قصد ازدواج دارند، واجب است.

برای آشنایی بیشتر افرادی که قبل ازدواج اطلاعات کافی نسبت به کلاس های مخصوص تنظیم خانواده ندارند و یا به تازگی زندگی مشترک را شروع کرده اند و همه چیز برای آن ها گنگ است در این مقاله قصد داریم که تمامی مضامین و موضوعاتی که در این کلاس ها مطرح می شوند را معرفی کنیم. بنابر این با مطالعه این مقاله می توانید با آگاهی قبلی و آمادگی لازم در این کلاس ها حضور پیدا کنید.

 

هدف از کلاس های تنظیم خانواده پیش از ازدواج

قدمت برگزاری کلاس های آموزشی قبل از ازدواج به 26 سال پیش برمی گردد اما طی سه سال اخیر توجه بیشتری به این کلاس ها شده و مدت زمان آن ها از 2 ساعت به 6 ساعت افزایش پیدا کرده است. تا چند سال پیش اگر نامی از کلاس های تنظیم خانواده و یا کلاس های پیش از ازدواج به میان می آمد، فقط موضوع پیشگیری از بارداری قابل تصور بود.

بنابراین این دوره ها در گذشته از نظر محتوا محدودیت داشته و در بسیاری مواقع کسل کننده بودند، اما امروزه موضوعات متنوعی به فهرست مطالبی که در این کلاس ها عرضه می شود اضافه شده است. موضوعاتی که در این کلاس ها مطرح می شوند شامل مسائل عاطفی زوجین، مسائل مربوط به رابطه جنسی، مبانی دینی و غیره هستند.

هدف از برگزاری کلاس های تنظیم خانواده، ایجاد شناخت بهتر میان زوجین و کاهش مشکلاتی است که احتمالا پس از ازدواج بروز خواهند کرد. بنابراین شرکت در کلاس های تنظیم خانواده به افرادی که قصد ازدواج دارند کمک می کند که ازدواج موفق تری داشته باشند و از بروز طلاق هایی که به دلیل عدم آگاهی جوانان در مورد زندگی زناشویی، اتفاق می افتد پیشگیری به عمل آید.

حتما بخوانید: نشانه های طلاق زوجین

 

 

 

 

 

موضوعات کلاس های تنظیم خانواده پیش از ازدواج

یکی از علت هایی که برای طلاق عنوان شده است، نداشتن آگاهی و آموزش های کافی قبل از ازدواج برای جوانان است. به همین دلیل برگزاری کلاس هایی که تمامی جوانب زندگی زناشویی را تحت پوشش خود قرار دهند و جوانان را برای زندگی مشترک تعلیم داده و آماده کنند، بسیار ضرورت دارد. 

در این بخش از مقاله تمامی مواردی که موضوعات اصلی جلسات تنظیم خانواده را تشکیل می دهند بیان شده اند تا با این سرفصل ها آشنا شوید.

توضیح مختصر آزمایشات انجام شده

عموما موضوع اولی که در این کلاس ها مطرح می شود مربوط به آزمایشات قبل از ازدواج است و سپس توصیه می کند که در صورتی که فردی رفتار جنسی پر خطر دارد، حتما برای آزمایش های مرتبط با بیماری های جنسی مراجعه کند.

توضیح دستگاه تناسلی

در ادامه مدرس آناتومی، دستگاه تناسلی مردان و زنان و نحوه تخمک گذاری زنان و بارو شدن زنان را به طور کامل شرح می دهد و توضیحاتی در مورد پرده بکارت و انواع آن نیز بیان می کند.

توضیح یائسگی

یائسگی و سن بروز آن در زنان، موضوع بعدی مورد بحث است و مدرس به این صورت آن را توضیح می دهد که زنان پس از یائسگی قدرت باروری خود را از دست می‌دهند اما مردان در میانسالی تنها از قدرت باروریشان کاسته شده و همچنان توانایی بارور کردن زن را دارند.

توضیح چرخه قاعدگی

توضیح دوره پریود و لزوم رعایت بهداشت در این دوره به خصوص برای مردان از دیگر مباحث آموزشی الزامی است. علاوه بر این درباره سندروم پیش از قاعدگی صحبت می شود تا مردان بدانند برخی تغییرات خلق و خوی زنان به دلایل هورمونی اتفاق می افتد و باید با آن ها مدارا کنند. همچین توصیه هایی برای زنان ارائه می شود که بتوانند بهتر این دوره دردناک خود را پشت سر بگذارند.

توضیح پیشگیری از بارداری

برای زوجینی که قصد فرزندآوری ندارند، روش های پیشگیری از بارداری که شامل استفاده از کاندوم، قرص و روش طبیعی جلوگیری از بارداری است توضیح داده می شود.

حتما بخوانید: راه های جلوگیری از بارداری

 

توضیح بارداری و سقط جنین

در این جلسات علائم سقط جنین توضیح داده شده و زوجین مطلع می شوند که اگر جنین زیر 22 هفته خارج شود، سقط اتفاق افتاده و در غیر این‌صورت با پدیده ای به نام زایمان زودرس مواجه خواهند بود. در این قسمت از آموزش ها به نو عروسان توصیه می‌شود که نهایتاً یک سال بعد از ازدواج برای فرزند آوری اقدام کنند و مدرس تأکید می‌کند که بارداری برای زنان زیر 18 سال، بالای 35 سال و برای فرزند سوم و چهارم ریسک بالایی دارد و باید تحت مراقبت ویژه‌ای باشد.

کلاس های تنظیم خانواده قبل از ازدواج

توضیح روابط جنسی

مسئله دیگری که در کلاس تنظیم خانواده مطرح می شود، در زمینه رابطه جنسی است که مدرس بر اهمیت آن در زندگی زناشویی تاکید می کند و درباره محیط فیزیکی مناسب رابطه جنسی، تمیز بودن و بهداشت فردی زوجین، تحریک زنان و مردان، دخول، ارگاسم و انواع پوزیشن و بهترین حالت برای اولین دخول صحبت می‌کند.

نکته قابل توجه در ارائه آموزش‌ها تأکید بر مباحث فقهی و پزشکی به صورت توام با یکدیگر است؛ تا جایی که پس از ارائه اطلاعاتی درباره چگونگی رابطه جنسی، انجام غسل جنابت نیز تذکر داده می‌شود.

توضیح مسائل فقهی و دینی ازدواج

دراین بخش از کلاس ها، به ثواب ازدواج و مسائل دینی مربوط به آن پرداخته می شود. روابط زناشویی غیر مجاز از دیدگاه شرع و روابط محرمیت سببی و نسبی از دیگر مواردی است که مرتبط با مسائل فقهی است و در جلسات تنظیم خانواده قبل از ازدواج آموزش داده می شوند.

توضیح راهکار های حل مشکلات

به منظور حل مشکلات زناشویی که احتمالا زوجین با آن مواجه خواهند شد، توصیه های روانشناسانه ارائه می گردد که شامل اهمیت مراجعه به مشاوره، اهمیت ابراز محبت، توجه به نکات مثبت همسر، صحبت در مورد حالات روحی طرف مقابل و کنترل خشم و غیره می شود.

در ادامه بخوانید: اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

کلام آخر

کلاس های تنظیم خانواده قبل از ازدواج با هدف ترویج ازدواج آگاهانه پایه ریزی و به اجرا در آمدند و امروزه به صورت اجباری برای زوجین برگزار می شوند. موضوعات این کلاس ها حول محور های احکام و فقه، مسائل جنسی و همچنین مسائل روانشناسی و مشاوره دسته بندی می شوند و با ارائه این آموزش ها می توان از آمار نگران کننده طلاق کاست.

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ هدف برگزاری کلاس های آموزشی قبل از ازدواج چیست؟

✔️ هدف از برگزاری این کلاس ها ترویج ازدواج آگاهانه و پیشگیری از طلاق است که در مقاله توضیح داده شده است.



 

2- ✔️ در کلاس های تنظیم خانواده قبل از ازدواج چه مسائلی تدریس می گردد؟

✔️ موضوعات اصلی در این کلاس ها شامل بارداری، دستگاه تناسلی، روابط جنسی، طلاق و غیره است که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.



 

3- ✔️ راهکار های حل مشکلاتی که برای زوجین در کلاس های قبل از ازدواج ارائه می شود کدامند؟

✔️ مراجعه به مشاور در صورت بروز مشکل، احترام به همسر و توجه به نکات مثبت او، به علاوه دیگر مواردی که در مقاله عنوان شده اند.

منبع : کلاس های تنظیم خانواده قبل از ازدواج

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/kGNK
نظرتان را بنویسید