اختلافات مذهبی در ازدواج

اختلافات مذهبی در ازدواج
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
همواره مذهب و دین انسان ها شیوه و طریقه زندگی آن ها را مشخص می کند. به گفته شخص بزرگی، هیچ انسانی نمی تواند بدون پایبندی به دین و آیین زندگی کند! چرا که سبک زندگی هر کس را دین او مشخص می کند. حال در امر مهمی همچون ازدواج، نزدیکی و تشابه ادیان طرفین بسیار حائز اهمیت است.

همانگونه که گفتیم دین هر کس، التزامات و سبک زندگی او را مشخص می کند و اگر سبک زندگی دو طرف متفاوت باشد، قطعا مشکلات عدیده ای به وجود خواهد آمد. اختلاف مذهبی در ازدواج، از همان ابتدای وصلت خودش را نشان خواهد داد؛ به گونه ای که پس از مدت کوتاهی زندگی طرفین به طلاق فکر خواهند کرد. در این مقاله به بررسی اختلاف مذهبی در ازدواج پرداخته شده است.



اختلاف مذهبی در ازدواج به چه معناست
اختلاف مذهبی در ازدواج، دارای ابعاد گوناگون و متفاوتی است. این دسته از اختلافات در همه آوردگاه های زندگی خودش را نشان خواهد داد. عده ی کثیری از افراد گمان می کنند که اختلاف مذهبی در ازدواج مربوط به مناسک و احکام دینی حاشیه ای می شود. به همین خاطر اهمیت چندانی به این تفاوت ها نداده و این اختلافات را جدی نمی گیرند. قسمت بد ماجرا اینجاست که پس از شروع زندگی متوجه می شوند که چه خطای بزرگی را مرتکب شده اند.

همانگونه که پیشتر گفتیم، دین و مذهب هر کس سبک زندگی او را تعیین می کند. حال در نظر بگیرید که دو نفر به طور کلی در متد زندگی مشترک، 180 درجه با یکدیگر متفاوتند! این زوج ها در کوچکترین مباحثی به مشکل می خورند. به عنوان مثال در زمینه اجتماعی، ممکن است یک مردی که به صورت افراطی مذهبی است، تمایل چندانی به حضور همسرش در اجتماعات نداشته باشد؛ از طرفی دیگر همسر او فرد اجتماعی بوده و همیشه به دنبال حضور و خودنمایی در جمع باشد.اینجاست که اختلاف مذهبی در ازدواج خود را نشان خواهد داد.

یا در زمینه امور تربیتی، یک شخص مذهبی همواره به دنبال این است که فرزند خود را به سمت مناسک دینی همچون نماز خواندن سوق دهد، در مقابل اگر همسر او اعتقادی به دین و مذهب اسلام نداشته باشد هم بر سر تربیت فرزند با یکدیگر به مشاجره خواهند پرداخت و هم اینکه فرزند دچار دوگانگی شخصیتی و هویتی خواهد شد.در مجموع به تفاوت باورها و نگرش های اعتقادی زوجین در امر ازدواج، اختلاف مذهبی در ازدواج می گویند.

حتما بخوانید: مدت زنان آشنایی لازم قبل ازدواج


آسیب های اختلاف مذهبی در ازدواج چیست
همانطور که ذکر شد اختلاف مذهبی در ازدواج آسیب های زیادی را به زوجین و فرزندان آن ها وارد می کند که در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

اختلاف در اعتقادات طبیعی

در نظر بگیرید که مرد مسیحی با زن مسلمانی ازدواج کند و این دو بخواهند در مراسم شادی حضور پیدا کنند. مرد با توجه به دینی که دارد مجاز به استفاده از مشروبات الکلی است و او تمایل خواهد داشت که مراسم جشن خود را اینگونه سپری کند، در صورتیکه هیچ محدودیت هم ندارد!

اما همسر وی که به صورتی قطعا نوشیدن مشروب برای وی حرام است از این عمل مرد به ستوه آمده و نخواهد توانست که مسئله را هضم کند؛ در نتیجه اختلاف زناشویی و درگیری پیش خواهد آمد.

اختلاف در آداب و رسوم

در میان ادیان، وجود دارند آیین هایی که در مورد موضوع تماس زن و مرد نامحرم، اشکالی را وارد نمی دانند. در مقابل آیینی همچون دین اسلام هرگونه تماس فیزیکی میان نامحرمان را منع و حرام دانسته است. حال اگر زوجی از این دو آیین با یکدیگر وصلت کنند، در اجتماعات و مواجهه های با جنس مخالف، مشکلاتی بینشان به وجود خواهد آمد.



اختلاف در پوشش

از مهمترین موارد اختلاف مذهبی در ازدواج می توان به مسئله ی پوشش و حجاب اشاره کرد. دین اسلام، جزو ادیانی است که اهمیت بسیار ویژه ای را به حد و حدود پوشش زنان قائل شده است. در صورتی که دیگر ادیان حساسیت چندانی به این موضوع ندارند. در این صورت اختلاف مذهبی زوجین باعث خواهد شد که برای بیرون رفتن از منزل دچار چالش های عمده ای شوند که منجر به سردی رابطه و در نهایت طلاق شود.

اختلاف در تربیت فرزند

از خطرناک ترین پیامد اختلاف مذهبی در ازدواج، موضوع تربیت فرزندان است. این دسته از اختلافات مذهبی سبب خواهد شد که کودک در تمامی ابعاد شخصیت خود با ابهام روبرو شد و دچار دوگانگی هویتی شود. هنگامی در کوچکترین آموزه ی تربیتی، دستورهای متفاوتی را از پدر و مادر خود دریافت کند، قطعا کودک دچار سردرگمی خواهد شد.

حتما بخوانید: طلاق عاطفی


راه های کنار آمدن با اختلاف مذهبی در ازدواج
بنابراین در صورتی که تصمیم به ازدواج با فردی داشته که اختلاف مذهبی با شما دارد باید نسبت به آسیب های آن آگاه بوده و برای جلوگیری از این آسیب ها اقدامات زیر را انجام دهید.

1پذیرش اعتقاد همسر و احترام به آن

هیچگاه نبایستی فراموش کنید که مذهب و دین همسر شما، بخشی از زندگی او بوده و برای او به نوعی خط قرمز محسوب می شود. بایستی توجه داشته باشد که در تمامی ابعاد اعتقادی، به باورهای همسر خود احترام بگذارید.

البته احترام گذاشتن به معنای پذیرش عقیده نخواهد بود.هنگامی که به مذهب همسر خود احترام بگذارید، او کمتر نسبت به تفاوت های مذهبیتان عکس العمل نشان داده و گارد نخواهد گرفت.

2شباهت ها را در دستور کار خود قرار دهید

اگر با همسر خود اختلاف مذهبی داشته باشید، توجه بیش از حد و حساس شدن روی تفاوت ها و اختلافات موجب خواهد شد تا آتش درگیری ها بر افروخته شد. به همین منظور بایستی اشتراکات اعتقادی خود با همسرتان را شناسایی کرده و بیشتر نسبت به این شباهت ها اهمیت بورزید. توجه اشتراکات اعتقادی سبب خواهد شد تا با همسر خود بیشتر نزدیک شده و درک متقابلی صورت گیرد.

3به دنبال به کرسی نشاندن حرف خود نباشید

بسیاری از افراد هستند که در هنگام مواجهه با اختلافات مذهبی، اقدام به مبارزه می کنند. این دسته از افراد معتقدند که با مقابله و تخریب، طرف مقابلشان تسلیم شده و در نهایت اعتقاد او بر زندگی حاکم خواهد شد. در صورتیکه این تفکر کاملا اشتباه بوده و اختلافات افزایش خواهند یافت.

همواره بایستی تلاش کنید تا با مکالمات متعدد در مورد اختلافات خود مصالحه کنید. مخصوصا در مورد تربیت فرزند خود بایستی به نقطه ی اشتراکی برسید تا فرزندانتان درگیر آسیب اختلاف مذهبی در ازدواج شما نشوند. مصالحه و اتفاق نظر بر موردی مشترک می تواند بسیاری از مشکلات شما را حل کرده و شما را از تصمیم شومی به نام طلاق دور نگه دارد.

در ادامه بخوانید: تاثیر طلاق بر فرزندان
کلام آخر

اختلاف مذهبی در ازدواج، از جمله اختلافاتی است که کمتر در تصمیمات جوانان جدی گرفته می شود. به همین خاطر زمانی که وارد رابطه می شوند، متوجه می شوند که با چه چالش های دشواری روبرو هستند. در همین راستا نیاز به تحقیقات قبل ازدواج و مراجعه به مشاوره نیز هست.






سوالات متداول


1- اختلاف مذهبی در ازدواج به چه معناست؟
اختلاف مذهبی در ازدواج، دارای ابعاد گوناگون و متفاوتی است و نیاز به بررسی دارد که در متن مقاله به آن پرداخته شده است.




2- آسیب های اختلاف مذهبی در ازدواج چیست؟
اختلاف مذهبی در ازدواج آسیب های زیادی را به زوجین و فرزندان آن ها وارد می کند که در متن مقاله شرح داده ایم.




3- راه های کنار آمدن با اختلاف مذهبی در ازدواج چیست؟
در صورتی که تصمیم به ازدواج با فردی داشته که اختلاف مذهبی با شما دارد باید اقداماتی انجام دهید که در متن شرح داده شده است.

منبع : اختلافات مذهبی در ازدواج
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/glA3
نظرتان را بنویسید