انتقاد پذیری چیست

انتقاد پذیری چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
انتقاد پذیری یک مهارت است آن هم از آن مهارت هایی که باید روی خودمان حسابی کار کنیم!نمی دانم چه حکایتی است که تا یک شخص دهن وا می کند و یک ایراد از ما یا کارمان را می گوید به مرگ او راضی هستیم! این یعنی ما توانایی پذیرش انتقاد دیگران و تغییر خود را نداریم.

موضوع این است که هیچکس از کودکی از اهمیت انتقاد پذیری برای ما نگفته است و همیشه سعی به تعریف و تمجید در حد تعارف بوده است که نه کمک کننده است و نه به نفع ما خواهد بود. انتقاد پذیری یعنی گوشمان برای شنیدن هر مطلبی روغن کاری شود حتی اگر حقیقت بسیار تلخ باشد! در این مقاله به بررسی انتقاد پذیری و فواید آن پرداخته شده است.



انتقاد پذیری چیست
فکر می کنید انتقاد پذیری چیست؟ به چه کسی انتقاد پذیر گفته می شود؟

همه ما در طول زندگی، تحصیل و کار یک سری کارها و رفتارها را داریم و این وسط شخصی به سراغ ما می آید و از کار و رفتار ما انتقاد می کند و ما را ناراحت می کند! اینجاست که مشخص می شود مفهوم انتقاد پذیری که یکی از مهارت های زندگی است، برای شما درست معنی نشده است.

انتقادها دو دسته هستند:

1دسته اول انتقادهای سازنده هستند، یعنی فردی به ما می گوید که این کار اشتباه است و بهتر است که فلان کار جایگزین آن شود. در این شرایط با اینکه می دانیم گفته وی به دردمان می خورد باز هم او را دوست نخواهیم داشت و مهارت انتقاد پذیری در ما هنوز محدود است.

2دسته دوم مربوط به انتقادهایی که بستر درستی ندارد و فقط شخصی نظر خود را با بی رحمی اعلام کرده است و اینجاست که از ما انبار باروت می سازد! و به غرورمان بر می خورد.

پس در هر دو دسته متوجه شدیم که اگر انتقاد پذیری را بلد نباشید، عصبانی می شویم و عصبانی تر! اولین گام انتقاد پذیری این است که عصبانیت را از خود دور کنیم حتی اگر بی منطق ترین آدم روی زمین از کار ایراد گرفته است. در واقع انتقادپذیری و صبر دو عنصر کاملاً موازی هستند و هیچ یک بدون مورد دیگر به نتیجه نمی رسد.

انتقاد پذیری یعنی بتوانید دنیای خود را بزرگتر کنیم، هرچه گستره دیدمان بیشتر باشد نتیجه بهتری گرفته می شود. بهتر است بدانید که در دنیای انتقادپذیری این ما هستیم که تعیین کننده ادامه راه هستیم پس هیچ دشمنی در مسیر ما وجود ندارد.

انتقاد پذیری بر دو پایه استوار است: اینکه خودمان را دوست داشته باشیم و با دشمن ترین آدم زندگیمان دوست باشیم حتی برای 15 دقیقه! افرادی که انتقادپذیری را تمرین می کنند ناخودآگاه علاقه به شنیدن انتقاد پیدا می کنند.

حتما بخوانید: مهارت خودشناسی


مزایای انتقاد پذیری چیست
حتما سوال می کنید که پذیرش نقد برای من چه فایده ای دارد؟ مزایا انتقاد پذیری را با هم بررسی کنیم:

با انتقاد پذیری پوستمان کلفت تر می شود: هرچه در زندگی پوست کلفت تری داشته باشیم موفق تر هستیم. معمولاً تا چند بار اول شنیدن انتقاد بسیار دشوار است اما رفته رفته سبب می شود گوشمان برای شنیدن از موضوعی قوی باشد.

صبرمان بیشتر می شود: هرچه بیشتری انتقاد بشنویم و قوی تر باشیم می توانیم صبر بیشتری داشته باشیم. در واقع انتقادپذیری سبب می شود که افراد بر اساس رویدادهای روز در صبورترین حالت ممکن پیش بروند.

شکوفایی استعداد: یکی از مهمترین مزایای انتقاد پذیری این است که سبب می شود تا شنیدن از مطلبی که برایمان دردناک به فکر فرو برویم و به این ترتیب ایده های نو در ذهنمان رشد می کند و بهبود می یابد. دنیای شکوفایی استعداد دنیای بسیار ارزشمندی است.

فکر کردن را یاد می گیریم: گاه افراد تلاش خوبی دارند اما فکر کردن را به خوبی بلد نیستند این افراد هرچه در رویارویی با انتقاد قوی تر باشند قدرت ذهن و فکر کردن را در خودشان بیشتر می کنند.



دنیای انتقادپذیری دنیای پیچیده ای است اما قدرت انسان بسیار زیاد است. در این دنیا افراد یک شبه بزرگ می شوند و این بخش مهم آن است.

سلامت جسم

افزایش اعتماد به نفس

ارتباط گسترده با افراد

ارتباط وسیع با دنیای بیرون

خلق آثار جدید

یادگیری جدیدترین ایده ها

قدرت بیشتر در رویایی با مشکلات

یادگیری اصولی که سبب می شود خودمان را بهتر پیدا کنیم.

امید به زندگی و آینده

یادگیری اصول انتقادپذیری! بله یکی از مهمترین مزایای انتقاد پذیری این است که سبب می شود انتقاد کردن خوب را یاد بگیریم و انتقاد های خوب را بشنویم و از انتقادهای بد فاصله بگیریم.

حتما بخوانید: راه های افزایش عزت نفس


راه های افزایش انتقاد پذیری
انتقاد پذیری کار ساده ای نیست و ما هم قرار نیست بگوییم که مثل آب خوردن انتقاد پذیر باشید! اما هرکاری راه و رسم خود را دارد.

اول از هر چیز گوش شنوا داشته باشید حتی اگر مشتری به شما بگوید که شما بدترین طراحی هستید که تا به امروز دیده است! بگذارید منتقد حرفش را بزند و چندان عمق بندی برای حرف او نداشته باشید. برخی از افراد رک هستند و برخی تعارف و رودربایستی می کنند پس باید خودتان را آماده کنید.

تشکر کنید! یکی از بهترین روش های افزایش انتقادپذیری این است که تشکر کنید! اگر فردی به شما بگوید که افتضاح ترین نقشه ای که در عمرش دیده، همین است در چشمان نگاه کنید و از او تشکر کنید. دقت کنید که تشکر شما به معنی تایید حرف او نیست شما بابت اینکه افکارش را با شما در میان گذاشته است از او ممنون هستید! همین

سوال کنید! حالا که فضای خوبی فراهم است، سوال کردن را یاد بگیرید! در مورد نظری که داده شده سوال کنید هر جا که متوجه نشدید را مجدداً بپرسید این روش سبب می شود تا افکار شما دقیق تر پیش برود و قابل قبول تر باشد.

انتقام گیری را کنار بگذارید. انتقادپذیری هیچ ربطی به انتقام گرفتن ندارد پس حتی اگر هیچ جوره انتقاد شخص مقابل برای شما قابل قبول نیست سعی کنید سکوت کنید و خودتان را به یک فنجان دمنوش گیاهی دعوت کنید.

روحیه خود را بالا نگه دارید! حتی اگر ماه ها زمان برای یک پروژه صرف کرده باشید و زمان زیادی از شما گرفته شده و حالا با واکنش بسیار منفی روبرو هستید هیچ اشکالی ندارد! به هر حال دنیا به آخر نرسیده است و همه چیز برای شما فراهم است تا بتوانید بهترین مسیر را طی کنید. خودتان را دوست باشید و با دیگران مهربان باشید.

در ادامه بخوانید: تقویت هوش هیجانی
کلام آخر

انتقاد پذیری یعنی گوش شنیدن داشته باشیم و دنبال انتقام نباشیم. در پس هر انتقادی، حتی اگر با خصومت شخصی باشد، یک نور امید و بهبودی دیده می شود. تکنیک هایی که سبب می شود انتقاد پذیری در ما بیشتر شود بسیار گسترده هستند کافیست لبخند بزنیم و همه چیز را مورد بررسی قرار دهیم.




سوالات متداول


1- انتقاد پذیری چیست؟
انتقاد پذیری یکی از مهارت های زندگی است که برای هر فردی لازم است و در متن مقاله اطلاعاتی در مورد آن ظرح داده شده است.




2- مزایای انتقاد پذیری چیست؟
انتقاد پذیری مزایا و فواید بسیاری برای فرد و عزت نفس او دارد که در متن مقاله به طور کامل شرح داده شده است.




3- راه های افزایش انتقاد پذیری چیست؟
انتقاد پذیری کار ساده ای نیست اما راه های برای افزایش آن وجود داشته که در متن مقاله به آن پرداخته شده است.

منبع : انتقاد پذیری چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/glR3
نظرتان را بنویسید