روانشناسی رنگ ها

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
آیا شما هم در اتاقی به رنگ زرد مضطرب می شوید ؟ آیا رنگ آبی باعث آرامشتان می شود ؟ هنرمندان و طراحان داخلی ، مدت ها اعتقاد داشتند که رنگ ها می توانند به طرز چشمگیری بر خلق و خو ، احساسات و هیجانات تاثیر بگذارند . پابلو پیکاسو ( Pablo Picasso ) مطرح کرده است : رنگ ها مانند ویژگی ها تغییرات عواطف را دنبال می کنند .

رنگ ، ابزاری قدرتمند برای تعامل است و می تواند برای نشان دادن عمل ، تاثیر بر خلق و خو و حتی تاثیر بر واکنش های فیزیولوژیکی به کار برود . رنگ بر ادراک افراد تاثیر گذاشته و عواطف را درگیر می کند . برخی از رنگها با افزایش فشار خون ، سوخت و ساز و خستگی چشم همراه هستند .

سوال این است که رنگ ها چگونه بر انسان ها تاثیر می گذارند و هر رنگ چه معناهایی دارد ؟ دانستن جواب این سوال ها به ما کمک می کند که برای اهداف مختلفمان ، رنگ های بهتری انتخاب کنیم . برای اتاق خواب ، رنگ مناسب تری انتخاب کرده و یا متوجه شویم بهتر است برند تجاری مان چه رنگی باشد اما قبل از آن لازم است بدانیم روانشناسی رنگ ها چیست .


روانشناسی رنگها چیست

در سال 1666، دانشمند انگلیسی ایزاک نیوتون (Isaac Newton ) ، کشف کرد که وقتی نور سفید خالص از یک منشور عبور می کند به همه رنگ های قابل مشاهده جدا می شود . آزمایش های بعدی او نشان داد که که می توان از نور برای ایجاد رنگ های دیگر استفاده کرد . به عنوان مثال ، نور قرمز اگر با زرد مخلوط شود ، نارنجی ایجاد می شود . اگر شما هم تا الان نقاشی کرده باشید روش ترکیب رنگ ها را متوجه شده اید .

روانشناسی رنگها امروزه به یک موضوع داغ در بازاریابی ، هنر ، طراحی ، تفسیر نقاشی کودکان و سایر زمینه ها تبدیل شده است . مطالعات اخیر در حوزه تعریف روانشناسی رنگ نشان می دهند که چگونه رنگ ها بر خلقیات ، احساسات و رفتار افراد تاثیر می گذارند . احساسات افراد در مورد رنگ ها ، اغلب عمیقاً شخصی است و ریشه در تجربه یا فرهنگ شخصی آن ها دارد . به عنوان مثال ، در حالی که رنگ سفید در بسیاری از کشورهای غربی نشان دهنده پاکی و بی گناهی است در کشورهای شرقی به نماد سوگواری تبدیل شده است . در ادامه مقاله ، با روانشناسی هر رنگ بیشتر آشنا می شوید .






 
روانشناسی رنگ مشکی

هرمان فون هلمهولتز  ( Hermann von Helmholtz ) ، دانشمند آلمانی می گوید : " رنگ مشکی احساسی واقعی است حتی اگر به دلیل نبود نور به وجود آمده باشد . حس رنگ سیاه ، کاملاً متفاوت از نبود هیچ حسی است " . سیاه همه نورها را در طیف رنگی خود جذب می کند . این رنگ ، اغلب به عنوان نمادی از تهدید یا شر استفاده می شود اما به عنوان نشانگر قدرت نیز محبوب است . همچنین از این رنگ برای نشان دادن شخصیت های خیانت کار مثل دراکولا استفاده می کنند که در اغلب موارد با جادوگری همراه است .

مشکی در بسیاری از فرهنگ ها با مرگ و سوگواری و همچنین ، ناراحتی ، تمایلات جنسی ، تشریفات و اغوا همراه می شود . در مصر باستان ، رنگ مشکی ، نماد زندگی و تولد دوباره بود . علاوه بر این ، غالباً به دلیل ویژگی لاغر کننده آن ، در صنعت مد مورد استفاده قرار می گیرد . از رنگ سیاه این گونه در زبان استفاده می شود : مرگ سیاه ، گربه سیاه ، سیاهه ، بازار سیاه و غیره .




 
روانشناسی رنگ سفید

بسیاری از افراد رنگ سفید را آرام و خالص می دانند در حالی که برخی دیگر ، آن را خشک و سرد می بینند . سفید نشان دهنده پاکی و بی گناهی است . در حالی که تصور می شود پوشیدن لباس سفید توسط عروس ، بکارت او را نشان می دهد  ، زمانی ، آبی رنگی سنتی بود که عروس ها به خاطر نماد پاکی آن را می پوشیدند .

رنگ سفید روشن بوده و می تواند حس خلا یا بخش های برجسته را ایجاد کند . طراحان معمولاً از آن برای بزرگ تر و جادار تر نشان دادن اتاق استفاده می کنند . سفیدی نشان دهنده سرما ، آرامش و استریل بودن نیز هست . اتاق هایی که کاملاً سفید نقاشی شده اند می توانند جادار اما خالی و غیردوستانه به نظر برسند . بیمارستان ها و کارمندان آن ، از رنگ سفید استفاده می کنند تا ضدعفونی بودن آنجا را نشان دهند .

برخی از معانی مثبتی که رنگ سفید می تواند داشته باشد عبارت است از پاکیزگی ، طراوت و سادگی . این رنگ مثل یک لوح خالی به نظر می رسد و نمادی از شروع یک کار جدید یا آغازی تازه است . از وجه منفی ، رنگ سفید می تواند کاملاً خشک و سرد و منزوی باشد . در نظر بگیرید که چگونه یک اتاق بزرگ سفید و خالی ممکن است خسته کننده ، خشک و بی روح باشد .

 
روانشناسی رنگ نارنجی

این رنگ ، ترکیبی از قرمز و زرد است که به عنوان رنگی پرانرژی توصیف شده و هیجان ، اشتیاق و گرما را به افراد منتقل می کند . این رنگ به دلیل توانایی جلب توجه بالایی که دارد در علائم رانندگی و تبلیغات ، زیاد استفاده می شود . همچنین به دلیل پرانرژی بودن آن ، برای لباس بسیاری از تیم های ورزشی قابلیت کاربرد دارد .

از آنجایی که نارنجی ، رنگ طلوع آفتاب و میوه هایی مثل پرتقال است ، بسیاری از افراد از آن برای انتقال حس زیبایی و تازه شدن استفاده می کنند . چگونگی استفاده ما از این رنگ بستگی به محیطمان دارد . اگر این رنگ یادآور شب های پاییزی در کنار خانواده باشد به احتمال زیاد ، به ما احساسات مثبتی را منتقل می کند .


 
روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز معمولاً تهاجمی ، گرم و هیجان انگیز توصیف می شود اما می تواند احساس عشق و راحتی را نیز برانگیخته کند . غالباً از این رنگ برای جلب توجه به ویژه در تبلیغات و در علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می شود . رنگ قرمز ، روشن و گرم بوده و موجب برانگیختگی احساسات شدید در افراد می شود . همچنین این رنگ با عشق ، گرما و راحتی همراه شده و در بعضی اوقات نیز به عنوان رنگی پرشور ، عصبانی و هیجان انگیز توصیف می شود .

قرمز هم مانند سیاه ، به عنوان رنگی قوی توصیف می شود که احساس قدرت و توانایی را به انسان ها منتقل می کند . مانند رنگ های دیگر ، واکنش انسان ها به قرمز بستگی به تجربیات زندگی و ویژگی های فرهنگی آن ها دارد . در حالی که برخی از افراد این رنگ را جالب ، زنده و نشانگر عشق می دانند ، برخی دیگر آن را جسورانه ، هیجان انگیز یا حتی جنسی توصیف می کنند .






روانشناسی رنگ سبز

سبز رنگی سرد و نمادی از طبیعت و جهان طبیعی و شاید به همین دلیل هم نشان دهنده آرامش ، شانس ، سلامتی و حسادت است . همچنین ، محققان دریافته اند که این رنگ می تواند توانایی خواندن را بهبود ببخشد . در یک مطالعه ، وقتی دانش آموزان ، یک برگه شفاف سبز را روی کاغذ می گذاشتند درک مطلب و سرعت خواندن آن ها افزایش پیدا می کرد .

رنگ سبز از مدت ها پیش نماد باروری و زمانی رنگ ارجح برای لباس عروسی در قرن پانزده میلادی بوده است . از این رنگ ، به خاطر خاصیت آرامش بخشی که دارد در تزیینات استفاده می شود . تصور می شود که سبز ، استرس را کاهش می دهد و کارمندان در محیط کاری که به این رنگ باشد ، کمتر دچار دل درد می شوند .

 
روانشناسی رنگ زرد

زرد ، رنگی روشن است که اغلب به عنوان رنگی گرم و شادی آور توصیف می شود . همچنین به دلیل نور زیادی که منعکس می کند باعث خستگی چشم می شود و اگر از آن برای کاغذ یا صفحه مانیتور استفاده شود در موارد شدید منجر به افتادگی چشم یا کاهش بینایی می شود . علاوه بر این ، رنگ زرد احساس ناکامی و خشم را در افراد ایجاد کرده و قرار گرفتن در اتاق زرد ، احتمال عدم کنترل خشم را بیشتر می کند .

از سوی دیگر ، این رنگ باعث افزایش سوخت و ساز می شود و علاوه بر این ، بیشترین جلب توجه را به همراه دارد . به همین دلیل از آن در تبلیغات و علائم راهنمایی و رانندگی استفاده می شود . اما در هر صورت ، واکنش افراد به این رنگ کاملاً به تجربیات زندگی و زمینه های فرهنگی آن ها وابسته است .

 
روانشناسی رنگ آبی

آبی ، رنگ مورد علاقه اکثر افراد و به خصوص مردها است . به همین دلیل به عنوان رنگی غیر تهدیدآمیز شناخته شده و محافظه کار و سنتی به نظر می رسد . این رنگ ، احساس آرامش را به افراد منتقل می کند و اغلب با کلمات صلح آمیز ، آرام ، ایمن و منظم توصیف می شود . رنگ آبی ، غالباً نشانه ای از ثبات و قابل اعتماد بودن است و شرکت هایی که می خواهند احساس امنیت را به مشتریان منتقل کنند از این رنگ در تبلیغات خود استفاده می کنند .

از سوی دیگر ، این رنگ می تواند غم و اندوه را در افراد ایجاد کند . اگر به تابلوهای دوره آبی پیکاسو نگاه کنید می توانید حس تنهایی ، غم و فراموشی را از این نقاشی ها دریافت کنید . همچنین ، از این رنگ بیشتر برای اداره ها استفاده می شود زیرا تحقیقات نشان داده اند که کارمندان در اتاق های آبی ، بازدهی بیشتری دارند .

رنگ آبی یکی از محبوب ترین رنگ ها است اما می تواند باعث کاهش اشتها نیز بشود . برخی از برنامه های کاهش وزن به افراد چاق توصیه می کنند که غذای خود را در بشقاب آبی بخورند زیرا این رنگ در غذا نشانه ی فاسد یا سمی بودن آن است . همچنین ، آبی ، ضربان قلب و دمای بدن را کاهش می دهد .




 
روانشناسی رنگ قهوه ای

قهوه ای یک رنگ طبیعی است که باعث برانگیختگی حس قدرت و قابل اعتماد بودن می شود . اغلب مانند زمین ، رنگی محکم دیده شده و با تاب آوری ، قابلیت اطمینان و امنیت همراه است . همچنین ، این رنگ می تواند حس تنهایی ، غم و انزوا را در افراد ایجاد کند و اگر از آن به مقدار زیادی استفاده شود می تواند یک بیابان عظیم عاری از زندگی که بسیار گسترده ، محکم و خالی است را نشان دهد .

رنگ قهوه ای ، معمولاً احساس گرما ، امنیت و راحتی را به ذهن منتقل می کند و در عین حال که گاهی آن را معمولی توصیف می کنند می تواند رنگی پیچیده نیز باشد . رنگ های تیره تر مثل قهوه ای در بیشتر مواقع با هیجانات منفی در ارتباط است .



 نکته نهایی

رنگ ها می توانند نقش مهمی در انتقال اطلاعات ، ایجاد روحیه ای خاص و حتی تاثیر بر تصمیم گذاری افراد داشته باشند . انسان ها غالباً رنگ هایی را انتخاب می کنند که حالات و احساسات خاصی را در آن ها به وجود بیاورد برای مثال رنگ آبی یا سبز برای اتاق خواب به دلیل حس آرامش این رنگ ها انتخاب می شود . یا رنگ سفید معمولاً به دلیل اینکه پاکیزگی را نشان می دهد برای رختخواب بیشتر استفاده می شود .

اخیراً در صنعت بازاریابی و تبلیغات ، به روانشناسی رنگ ها توجه زیادی می شود زیرا شرکت ها از این طریق و با انتخاب رنگ مناسب برای برند و آگهی های تبلیغاتی خود می توانند مشتریان بیشتری را جذب کرده و به این ترتیب درآمد بیشتری نیز داشته باشند . برای آگاهی از کاربرد روانشناسی رنگها در بازاریابی می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .








سوالات متداول

1- روانشناسی رنگ ها به چه معناست ؟

این مفهوم به معنی بررسی تاثیر رنگ ها بر احساسات ، هیجانات و رفتار افراد است که به جزئیات آن در مقاله پرداخته شده است .


2- رنگ سبز نشان دهنده چه عناصری است ؟

این رنگ معمولاً به عنوان نماد طبیعت ، آرامش و باروری به کار می رود که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .


3- رنگ آبی چه کاربردهایی دارد ؟

معمولاً توصیه می شود افرادی که قصد کاهش وزن دارند از بشقاب به رنگ آبی استفاده کنند و همچنین استفاده از این رنگ در ادارات باعث افزایش بازدهی کارکنان می شود . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید . 



منبع : روانشناسی رنگ ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/WN0v
نظرتان را بنویسید