راه های افزایش عزت نفس

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
این احساس که چقدر برای خود ارزش قائل هستید ، بر هر حوزه ای از زندگی شما تاثیر می گذارد . شغل ، روابط و حتی سلامت جسمی و روحی شما بیانگر عزت نفستان است . نظرتان در مورد خود و اینکه چقدر خودتان را دوست دارید یکی از مواردی است که امروزه دست کم گرفته می شود . اما چه چیزی دقیقاً به شکل گیری نظر شما نسبت به خود و توانایی هایتان کمک می کند ؟

حقیقت این است که امکان دارد سطح عزت نفستان بر اساس نحوه رفتار مردم با شما در گذشته و ارزیابی های آن ها در مورد زندگی و انتخاب هایتان ،  رشد کرده یا کاهش یافته باشد . خبر خوش این است که تقویت عزت نفس امکان پذیر است . تغییرات ساده و مشخصی وجود دارد که از طریق آن ها می توانید احساستان نسبت به خود را عوض کنید .

عزت نفس ، اغلب نتیجه یک عمر تجربیات و به ویژه اتفاقاتی است که در طول کودکی در زندگی ما رخ داده است . با این حال ، می توان در هر سنی ، عزت نفس را بهبود بخشید . در ادامه با راه های افزایش عزت نفس آشنا خواهید شد اما قبل از آن لازم است بدانیم عزت نفس به چه معنا است .


عزت نفس چیست

برخی از افراد فکر می کنند تعریف عزت نفس به معنای صدای درونی خود است ، صدایی که به شما می گوید به اندازه کافی برای انجام کاری یا رسیدن به دستاوردی خوب هستید یا نه. اما در واقع ، عزت نفس به معنی چگونگی ارزش قائل شدن برای خود و برداشت ما از اینکه چه کسی هستیم و چه توانایی هایی داریم است و نبود آن می تواند بر نحوه رفتار ما تاثیرات منفی بگذارد .

افرادی که عزت نفس بالا دارند به طور کلی نسبت به خود و زندگی خود احساس مثبتی دارند . آن ها از تاب اوری بالایی برخوردار بوده می توانند با فراز و نشیب های زندگی به صورت کارآمدتری مقابله کنند .  در مقابل ، افرادی که عزت نفس پایین دارند اغلب به شدت از خود انتقاد می کنند . از چالش ها و مشکلات زندگی فرار می کنند که نتیجه آن چیزی جز بدتر شدن وضعیت عزت نفس آن ها نیست .





 
راه های افزایش عزت نفس

بالا بردن عزت نفس به شما کمک می کند خوشحال تر بوده ، در روابط جذاب تر باشید و از زندگی ساده تر و روشن تری برخوردار باشید . در ادامه ، راهکارهای موثر برای افزایش عزت نفس مطرح شده است که اگرچه نتیجه گرفتن از آن ها زمان می برد اما ارزشش را دارد .



 منتقد درونی خود را متوقف کنید

گام بسیار خوب در نحوه تقویت عزت نفس ، یادگیری نحوه مدیریت و جایگزینی صدای منتقد درونی است . همه ما یک منتقد درونی داریم که باعث می شود در انجام کارها و مورد پذیرش قرار گرفتن از طرف دیگران ، ترغیب شویم . اما در عین حال می تواند عزت نفس ما را نیز کاهش دهد . برای مثال ، این صدای درونی ممکن است به ما بگوید : " تو تنبل و لاغر هستی و الان برو سر کار " یا " تو هیچوقت در کارت خوب نیستی و رئیست در نهایت تو را اخراج می کند " یا " تو از دوستت زشت تر هستی " .

لازم نیست این جملات را بپذیرید . روش هایی برای به حداقل رساندن این صدای درونی و جایگزینی آن با افکار مثبت وجود دارد . می توانید نحوه مشاهده خود را تغییر دهید یا هر وقت این صدا در ذهن شما به وجود آمد خیلی ساده آن را متوقف کنید .

برای مثال هر وقت افکار منفی به ذهنتان رسید می توانید به این صداها بگویید : " بس کن " . یا هر عبارت یا کلمه ای که دوست دارید را برای متوقف کردن آن به کار ببرید . سپس افکار خود را به سمت چیزهای سازنده تری ببرید مثل برنامه ریزی برای شام یا تاکتیک جدید برای بازی بعدی فوتبال . این کار در دراز مدت به شما کمک می کند تا راه های بهتری برای انگیزه داشتن پیدا کنید . اما اگر به آن بی توجه باشید ، این انتقادهای درونی با گذشت زمان می توانند تاثیرات مخربی بر شما گذاشته و حتی باعث افسردگی شوند .






 از عادت های انگیزشی سالم تری استفاده کنید

یک روش ساده اما عمیق در نحوه تقویت عزت نفس این است که برای ایجاد انگیزه در خود و نگه داشتن روزانه این انگیزه ، منافعی را بنویسید که از پیروی از مسیر جدید یا رسیدن به یک هدف به دست می آورید . برای مثال ، اگر ورزش کنید علاوه بر اینکه تناسب اندام بیشتری دارید انرژی بیشتری در وقت گذراندن با فرزندتان دارید یا کسب درآمد بیشتر به شما کمک می کند با همسرتان به مسافرت رفته و چیزهای جدید و شگفت انگیزی را در کنار هم تجربه کنید . وقتی این فهرست تمام شد آن را در جایی قرار دهید که هر روز ببینید برای مثال آن را به دیوار اتاق یا به در یخچال بچسبانید .

از سوی دیگر ، وقتی کاری را دوست دارید انگیزه انجام آن خود به خود اتفاق می افتد . بنابراین ، اگر انگیزه کاری را از دست دادید از خودتان بپرسید : آیا من کاری را انجام می دهم که واقعاً می خواهم ؟ اگر پاسخ این سوال منفی است دوباره تمرکز کرده و هدف جدیدی برای خود پیدا کنید .



 یک فاصله گرفتن دو دقیقه ای برای قدردانی از خود داشته باشید

این یک عادت بسیار ساده و جالب است و اگر به مدت یک ماه و هر روز آن را انجام دهید می تواند تاثیر بسیار مثبتی روی شما داشته  و اعتماد به نفس شما نیز افزایش پیدا کند . اما این کار را چگونه انجام دهید : نفس عمیق بکشید ، آرام شوید و از خودتان بپرسید 3 مورد از کارهایی که می توانم به خاطر آن ها از خودم قدردان باشم چیست ؟ برای مثال یک فرد می تواند به این سوال اینگونه جواب بدهد که : هر روز به چند نفر کمک کردم یا می توانم باعث شوم مردم بخندند و مشکلات خود را فراموش کنند . لازم نیست این موارد ، کارهای بسیار بزرگی باشند .



 شب ها سه چیزی که می توانید به خاطر آن ها از خودتان قدردان باشید را بنویسید

این راهکار با عادت قبلی می تواند ترکیب شده و تاثیر فوق العاده تری داشته باشد . از خودتان بپرسید : سه چیزی که می توانم به خاطر آن ها از خودم قدردان باشم چیست ؟ جواب این سوال را هر شب در دفترچه ای بنویسید . وقتی این کار را انجام می دهید می توانید هر چند وقت یک بار دفترچه خود را نگاه کرده و این کارها را بخوانید در نتیجه به شما کمک می کند روحیه مثبتی داشته باشید .





 کار درست را انجام دهید

وقتی کاری را انجام می دهید که فکر می کنید درست است باعث بهبود عزت نفس شما می شود . این مسئله می تواند برای مثال درک یک فرد به جای قضاوت کردن او باشد . از احساس نگرانی یا تاسف در مورد خودتان دست برداشته و به جای آن ، بر فرصت هایی که دارید تمرکز کنید . اگرچه انجام این کار همیشه آسان نبوده اما راه درستی است .



 با دیگران مهربان تر باشید

وقتی بتوانید با دیگران مهربان تر باشید نسبت به خودتان هم همین گونه خواهید شد و دیگران هم یاد می گیرند با شما چگونه رفتار کنند . بنابراین در زندگی روزانه خود بر مهربان بودن تمرکز کنید . برای مثال روش های همدلی با دیگران را یاد گرفته و حس مثبتی نسبت به دیگران منتقل کنید یا اجازه دهید هنگام رانندگی ، فردی دیگر وارد خط شما شود یا وقتی دوستتان از خودش ناامید شده ، او را تشویق کنید .






 اشتباهات و شکست های خود را به صورت مثبت تری مدیریت کنید

شکست خوردن در زندگی اجتناب ناپذیر بوده و آنچه در این مواقع اهمیت دارد این است که بهترین دوست خود باشید . به جای اینکه خودتان را سرزنش کنید از خود بپرسید : چگونه دوست یا والدینم در این شرایط از من حمایت کرده و به من کمک می کنند ؟ سپس مثل آن ها باشید و همان گونه با خودتان صحبت کنید . این کار باعث می شود که در چاه ناامیدی گرفتار نشده و پس از این تجربه شکست ، سازنده تر عمل کنید .

از سوی دیگر ، در این مواقع ، به دنبال خوش بینی و فرصت ها باشید . بنابراین از خودتان بپرسید : این تجربه چه چیزی به من یاد داده است و چه فرصتی به من می دهد ؟ این کار به شما کمک می کند تا دیدگاه خود را تغییر داده و امیدوارانه تر حرکت کنید .



 از کمال گرایی اجتناب کنید

کمال گرایی می تواند شما را فلج کرده و باعث شود به خاطر ترس از ناکامی ، اقدامی انجام نداده ، کارهایتان را به تعویق بیندازید که نتیجه آن عملکرد نامطلوب و کاهش عزت نفس است . چگونه می توانید بر کمال گرایی غلبه کنید ؟ به اندازه کافی خوب بودن را در نظر بگیرید . وقتی هدف شما بی نقص بودن باشد معمولاً یک پروژه یا کار ، هرگز برای شما تمام نمی شود . به سادگی درک کنید که مهم به اندازه کافی خوب بودن است در این صورت می توانید کارهایتان را به اتمام برسانید و این کار یکی از راه های افزایش عزت نفس است . به یاد داشته باشید که چسبیدن به افسانه بی نقصی به شما و اطرافیانتان آسیب می رساند .



 کار جدیدی را امتحان کنید

وقتی خودتان را با چالش و کاری جدید مواجه می کنید و از نقطه آسایش خارج می شوید نظرتان در مورد خودتان مثبت تر شده و نتیجه آن بیشتر شدن عزت نفس است . شاید هر کاری که انجام می دهید فوق العاده نباشد اما بهتر از دست روی دست گذاشتن است . بنابراین مرتباً از نقطه آسایش خارج شوید و فقط به خودتان بگویید که می خواهید چیزی جدید را امتحان کنید . این کار باعث می شود عملکردتان نیز بهبود پیدا کند .



 در دام مقایسه کردن نیفتید

وقتی زندگی و آنچه دارید و ندارید را با زندگی دیگران مقایسه می کنید تنها یک عادت مخرب روی دستتان می ماند زیرا شما هرگز نمی توانید برنده شوید . همیشه کسی وجود دارد که از شما بهتر باشد . بنابراین آن را با یک عادت مثبت جایگزین کنید . به جای اینکه بر مقایسه زندگی خود با دیگران متمرکز شوید بر آنچه به دست آورده اید و بهتر کردن آن تمرکز کنید .



سخن آخر

در نهایت در انجام راه های افزایش عزت نفس که در این مقاله ذکر شد ، به یاد داشته باشید که چرا این ویژگی مهم است . یک راه ساده برای ثبات و دوام در انجام کارها این است که به خودمان یادآور شویم چرا این کار را انجام می دهیم . بنابراین منافع بالا بردن عزت نفس را به خاطر بسپارید و آن را در اولویت اصلی خود قرار دهید .

از سوی دیگر به خاطر داشته باشید که اگر احساس می کنید در انجام کارها ناتوان هستید و به توانایی های خودتان باور ندارید این مسئله نشان دهنده کمبود اعتماد به نفس در شما بوده و با عزت نفس متفاوت است . اما می توانید با انجام یک سری راهکارها این بعد را نیز تقویت کرده و به اهدافتان راحت تر برسید. در ادامه و با کلیک بر روی لینک زیر می توانید با راه های بالا بردن اعتماد به نفس آشنا شوید .








سوالات متداول

1- عزت نفس به چه معناست ؟

این مفهوم به این معناست که چقدر افراد برای خود ارزش قائل بوده و خود را دوست دارند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .


2- چرا افزایش عزت نفس مهم است ؟

افزایش عزت نفس به افراد کمک می کند شادتر بوده، روابط بهتری با دیگران داشته باشند و راحت تر به آنچه می خواهند برسند . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .


3- چگونه می توان عزت نفس را افزایش داد ؟

در این زمینه راهکارهای موثری وجود دارد برای مثال لازم است منتقد درونی خود را متوقف کرده و عادت های انگیزشی سالم تری داشته باشیم . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

منبع : راه های افزایش عزت نفس
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/l4Pg
نظرتان را بنویسید