مراحل دریافت معافیت پزشکی سربازی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
مشمولان برای دریافت معافیت پزشکی در ابتدا باید مراحل ثبت درخواست خود در مراکز پلیس + 10 را سپری کرده و سپس برای انجام معاینات پزشکی تا سه مرتبه نزد پزشک معتمد نیروهای مسلح رفته تا از نظر جسمی، روحی و شدت بیماری مورد بررسی قرار گیرند. پس از تایید کمیسیون پزشکی، معافیت پزشکی به مشمولان داده می شود.



معافیت پزشکی یکی از انواع معافیت های سربازی است که به بعضی از مشمولان واجد شرایط داده می شود. مراحل دریافت معافیت پزشکی یکی از مواردی است که شاید بعضی از مشمولان در رابطه با آن ابهام داشته باشند. این معافیت نیز مانند هر معافیت دیگری دارای شرایط خاصی بوده و تنها افرادی می توانند آن را دریافت کنند که دارای بیماری های مشخصی باشند.

بعضی از بیماری های معافیت پزشکی باعث معافیت دائم یا موقت فرد از خدمت سربازی می شود و بعضی دیگر باعث می شوند که فرد از امور رزمی سربازی معاف شود. اگر شما هم قصد دریافت معافیت پزشکی را دارید، ولی از نحوه گرفتن معافیت پزشکی آگاهی لازم ندارید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با مراحل گرفتن معافیت پزشکی آشنا کنیم.



مراحل ثبت درخواست معافیت پزشکی سربازی
یکی از مراحل اخذ معافیت پزشکی که باید در همان ابتدای کار انجام شود، مراجعه به دفاتر پلیس +10 و تکمیل دفترچه نظام وظیفه است. در واقع، مراحل دریافت معافیت پزشکی بسیار مشابه با روند اعزام به خدمت است، اما به هر حال تفاوت هایی نیز وجود دارد. در ادامه به توضیح مراحل ثبت درخواست معافیت پزشکی می پردازیم.



ابتدا به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و دفترچه نظام وظیفه را خریداری نمایید. سپس مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی که در دفترچه نظام وظیفه ذکر شده است را آماده نمایید.



پشت برگه معاینه اولیه پزشک، سوال هایی مربوط به خود اظهاری افراد وجود دارد. این برگه را به طور کامل پر نموده و سوابق بیماری خود را ذکر کنید. این برگه را در زمان مراجعه به پزشک به وی تحویل دهید.



در مرحله بعد شما باید به نزد یکی از پزشکان معتمد نظام وظیفه رفته تا معاینه اولیه شما انجام شود. پس از اینکه دکتر برگه معاینه اولیه شما را تکمیل نمود، مجددا به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید.



تمامی مدارک مورد نیاز برای شورای پزشکی که در دفترچه نظام وظیفه ذکر شده است را به دفاتر پلیس +10 تحویل دهید تا درخواست شما مبنی بر دریافت معافیت پزشکی در سامانه نظام وظیفه ثبت شود.



بعد از مدتی برای شما یک برگه معرفی نامه برای مراجعه به بیمارستان تخصصی ارسال می شود. این برگه از طریق پست به شما تحویل داده می شود.



شما باید در زمان مربوطه به بیمارستان تخصصی رفته تا معاینه تخصصی شما انجام شود.



بعد از اینکه معاینه تخصصی شما انجام شد، جواب بیمارستان به حوزه رسیدگی درخواست شما ارسال خواهد شد.



بعد از مدتی، مجددا یک دعوت نامه برای شما ارسال خواهد شد. در این دعوت نامه از شما درخواست شده است که در شورای پزشکی نظام وظیفه حضور پیدا کنید.



جلسه شورای پزشکی برگزار خواهد شد و نظر مسئولان مربوطه در رابطه با معافیت فرد ذکر خواهد شد.



اگر مشمول طبق نظریه شورای پزشکی واجد شرایط معافیت پزشکی باشد، از خدمت سربازی به صورت دائم معاف می شود و کارت معافیت وی صادر خواهد شد. اگر هم فرد واجد شرایط شناخته نشود، برگه اعزام به خدمت وی صادر خواهد شد.



بیشتر بخوانید: انواع بیماری های معافیت پزشکی



مراحل معاینه معافیت پزشکی سربازی
در مراحل دریافت معافیت پزشکی، افراد باید چندین بار به نزد پزشک های معتمد رفته و از لحاظ روحی و جسمی بررسی شوند. در واقع، در اولین مرحله دریافت معافیت پزشکی، افراد باید به پزشک اولیه مراجعه کرده و معاینه پزشکی اولیه خود را انجام دهند. سپس، مراحل بعدی معاینه نیز باید انجام شود.



  سه مرحله برای معاینه پزشکی افراد و دریافت معافیت پزشکی نظام وظیفه وجود دارد:



معاینه اولیه توسط پزشک اولیه: این مرحله بین تمام مشمولان مشترک است و همه مشمولان باید قبل از اعزام به خدمت سربازی، یک بار از لحاظ وضعیت جسمی و روحی بررسی شوند. اگر فردی مشکل روحی و جسمی داشت و در معاینه اولیه این بیماری تایید شد، فرد می تواند مراحل دریافت معافیت پزشکی را انجام دهد.



معاینه در شورای پزشکی بیمارستان: مرحله دوم از دریافت معافیت پزشکی، معاینه فرد در شورای پزشکی بیمارستان مورد تایید نیروهای مسلح است. اگر در بیمارستان نیز وضعیت بیماری مشمول تایید شود، مشمول باید مرحله آخر دریافت معافیت پزشکی را طی کند.



معاینه در شورای پزشکی نظام وظیفه: معاینه ای که در شورای پزشکی نظام وظیفه انجام می شود، مرحله انتهایی دریافت معافیت پزشکی بوده که بسیار حائز اهمیت می باشد. چرا که نظر نهایی شورای پزشکی نظام وظیفه باعث معاف شدن فرد از خدمت سربازی می شود. اگر نظر نهایی شورا مثبت باشد، کارت معافیت فرد صادر خواهد شد.



 بعضی از مشمولان دارای نقص عضو یا بیماری قابل مشاهده و بارزی در ظاهر خود هستند. برای این دسته از بیماری ها دو مرحله آخر معاینه پزشکی حذف می شود. یعنی دیگر نیازی به مراجعه به شورای پزشکی بیمارستان و نظام وظیفه نیست.

بیشتر بخوانید: انواع معافیت های سربازی


مدارک لازم برای دریافت معافیت پزشکی سربازی
برای دریافت هر نوع از معافیت ها، مشمولان باید مدارک خاصی را در هنگام ثبت درخواست خود تحویل دهند. مدارک لازم برای دریافت معافیت پزشکی که مشمولان باید در حین انجام مراحل اخذ معافیت پزشکی به دفاتر پلیس +10 ارائه دهند به شرح زیر می باشد.



تکمیل کردن فرم وضعیت مشمولان و الصاق یک عکس سه در چهار رنگی در سمت چپ آن



فرم معاینه اولیه: در معاینه اولیه، پزشک باید فرم مربوط به معاینه را تکمیل کرده و مشمول باید فرم را در هنگام ثبت درخواست معافیت پزشکی، به دفاتر پلیس +10 تحویل دهد.



فرم واکسیناسیون نظام وظیفه: فرد باید به مراکز مربوط به واکسیناسیون نظام وظیفه مراجعه کند و دو واکسن سربازی را بزند. فرم مربوط به واکسیناسیون نظام وظیفه توسط مرکز واکسیناسیون تکمیل شده و مشمول باید آن را در زمان ثبت درخواست معافیت پزشکی به دفاتر پلیس +10 تحویل دهد.



ارائه اصل و کپی از کارت ملی مشمول



ارائه اصل و کپی از تمام صفحات شناسنامه عکس دار مشمول



یک قطعه عکس سه در چهار رنگی، تمام رخ و دارای زمینه سفید (به جز عکس الصاقی در فرم وضعیت مشمولان)



ارائه اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل



افتتاح کردن حساب در بانک سپه و نوشتن شماره حساب آن در فرم وضعیت مشمولان



مشمولان در صورت داشتن هر گونه ابهام درباره مراحل گرفتن معافیت پزشکی سربازی می توانند با کارشناسان سامانه مشاوره هیوا تماس گرفته و سوالات خود را با آن ها در میان بگذراند. مشاوران از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا پاسخگوی مشمولان بوده و راهنمایی های لازم در خصوص دریافت انواع معافیت های موقت و دائم را به آن ها ارائه می دهند.

در ادامه بخوانید: شرایط معافیت سربازی



سوالات متداول


1- مراحل دریافت معافیت پزشکی سربازی چیست ؟
مشمولان برای دریافت معافیت پزشکی نظام وظیفه در ابتدا باید درخواست خود را به ثبت رسانده و سپس مطابق مراحل ذکر شده در متن مقاله به دریافت معافیت خود بپردازند.




2- معاینه مشمولان برای دریافت معافیت پزشکی در چمد مرحله انجام می شود ؟
معاینه پزشکی مشمولان در سه مرحله انجام شده که در طی آن می بایست به نزد پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه مراجعه نمود. برای آشنایی با این مراحل به مطالعه متن مقاله بپردازید.




3- مدارک لازم برای گرفتن معافیت پزشکی سربازی چیست ؟
از جمله مدارک لازم برای دریافت معافیت پزشکی، تکمیل فرم های نظالم وظیفه و باز کردن حسابی در بانک سپه می باشد. جزئیات سایر مدارک را از طریق متن مقاله مطالع کنید.

منبع : مراحل دریافت معافیت پزشکی سربازی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vEgL
نظرتان را بنویسید