عوارض سقط جنین عمدی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
بسیاری از افراد از عوارض جسمی و روانی سقط جنین آگاه نیستند و این در حالی است که سال ها طول می کشد تا افراد پس از این رویداد آسیب زا بهبود پیدا کنند . مطالعات نشان داده اند که زنانی که سقط جنین عمدی می کنند بیشتر از چهار برابر زنانی که اقدام به این کار نکرده اند به خاطر عفونت بستری می شوند و احتمال جراحی در آن ها پنج برابر بیشتر است .

حداقل چهار درصد از خانم ها بعد از سقط جنین ، عوارض جسمی کوتاه مدت را تجربه می کنند که در زنان 15 تا 19 ساله میزان عوارض به 5.2 درصد نیز می رسد . علاوه بر این ، سقط جنین ، عوارض طولانی مدتی نیز دارد که می تواند در آینده بر سلامت و باروری زنان تأثیر منفی بگذارد . در ادامه با عوارض سقط جنین عمدی و پیامدهای سقط با قرص و جراحی بیشتر آشنا می شوید .




عوارض کوتاه مدت سقط جنین عمدی
عوارض کوتاه مدت سقط جنین عمدی شامل چهار مورد سقط جنین ناقص ، سوراخ شدن رحم ، شوک عفونی و خون روی است که در ادامه با این عوارض بیشتر آشنا می شوید .



 سقط جنین ناقص

این عارضه زمانی اتفاق می افتد که کودک متولد نشده همچنان بعد از سقط جنین در بارداری به زندگی خود ادامه دهد یا به طور کامل از رحم برداشته نشده باشد و نیاز به یک جراحی ثانویه وجود داشته باشد . مطالعات نشان داده اند که خطر سقط جنین ناقص از طریق مصرف دارو ، 6.7 درصد است و خطر سقط جنین ناقص از طریق جراحی به 1.6 درصد می رسد .



 سوراخ شدن رحم

این عارضه به شکاف یا پارگی در دیواره رحم اشاره دارد و شانس تجربه چنین عارضه ای در زنانی که سقط جنین عمدی می کنند 0.1 تا 0.4 درصد است . این بیماری اغلب کشف نمی شود و در صورت عدم درمان صحیح ، ممکن است منجر به عفونت یا زخم درون رحم شود که می تواند در لانه گزینی جنین در بارداری های آینده تأثیر بگذارد .



 شوک عفونی

این عارضه ، یک عارضه جدی عفونی است و عواملی که می توانند باعث آن شوند عبارت اند از : سقط جنین ناقص و باکتری های وارد شده به رحم هنگام سقط جنین . شوک عفونی زمانی اتفاق می افتد که عفونت وارد جریان خون می شود و می تواند باعث افت چشمگیر فشار خون و نارسایی قلبی و تنفسی در افراد شود . این عارضه خطر مرگ را به دنبال دارد و مسئول 30 درصد از مرگ های ناشی از سقط جنین است .



 خون روی

در ارتباط با پیامدهای سقط با قرص و جراحی ، خون روی ( خونریزی خیلی شدید ) می تواند ناشی از عدم انقباض رحم پس از سقط جنین ، بافت باقی مانده از جنین ، پارگی دهانه رحم یا سوراخ شدن رحم باشد . احتمال رخ دادن این اتفاق در جراحی های سقط جنین ، 2.1 درصد و در سقط جنین با قرص 15.6 درصد است .



حتما بخوانید: روش های سقط جنین


عوارض بلند مدت سقط جنین عمدی
عوارض بلند مدت سقط جنین عمدی عبارت اند از بارداری خارج از رحم ، جفت سر راهی ، سقط جنین در بارداری های بعدی ، زایمان پیش از موعد ، ناباروری و سرطان سینه که در ادامه به این عوارض بیشتر پرداخته شده است .



 بارداری خارج از رحم

زنانی که یک یا چند مورد سقط جنین داشته اند در آینده در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به حاملگی خارج رحمی هستند . حاملگی خارج رحمی هنگامی رخ می دهد که جنین در خارج از رحم ، چه در لوله های رحم ، دهانه رحم ، تخمدان یا شکم قرار بگیرد که این مسئله می تواند به دلیل بافت اسکار ( scar ) ناشی از سقط جنین قبلی اتفاق بیفتد . همچنین ، زنانی که بارداری خارج از رحم را تجربه می کنند احتمال ناباروری آن ها پس از این اتفاق ، 20 تا 40 درصد است .



 سقط جنین در بارداری های بعدی

سقط جنین به طور کلی به عنوان پایان خود به خود یک بارداری ، در سه ماهه اول تعریف می شود . صدمات جزئی ناشی از سقط جنین به رحم ممکن است لانه گزینی جنین را به تاخیر انداخته و باعث سقط جنین شود . اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است ، اما برخی مطالعات ارتباط معنی داری بین سقط جنین عمدی و سقط جنین خود به خودی در آینده را نشان داده اند .



حتما بخوانید: علائم سقط جنین


 جفت سر راهی

جفت سر راهی زمانی ایجاد می شود که جفت در نیمه پایین رحم قرار بگیرد و ممکن است تا حدودی یا به طور کامل دهانه رحم را بپوشاند که این مسئله می تواند نتیجه آسیب قبلی به رحم یا زخم ناشی از سقط جنین باشد . جفت سر راهی می تواند باعث ناهنجاری جنین ، مرگ جنین پیش از زایمان و خونریزی بیش از حد در هنگام زایمان شود .

جفت سر راهی همچنین می تواند خطر زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد . مطالعات نشان داده اند خطر جفت سر راهی ، بعد از سقط جنین عمدی به 50 درصد افزایش پیدا می کند .



 زایمان پیش از موعد

سقط جنین عمدی می تواند دهانه رحم را تضعیف کرده و باعث شود تا در طی بارداری آینده دهانه رحم زودتر از موعد گشاد شده و منجر به زایمان زودرس شود . طبق مطالعات ، سقط جنین عمدی ، خطر زایمان پیش از موعد را به میزان 45 تا 117 درصد افزایش می دهد و این عارضه در زنانی که سقط جنین های متعدد داشته اند بیشتر دیده می شود .







 ناباروری

تحقیقات نشان داده است که 7 درصد از زوجین ، ناباروری را تجربه می کنند . عوارض ناشی از سقط جنین عمدی که منجر به ناباروری می شود شامل بیماری التهابی لگن ، سوراخ شدن رحم در اثر اسکار بافت ، چسبندگی رحم و باقی ماندن تکه های جنین است . سقط جنین تأثیر زیادی در ناباروری دارد ، به طوری که 10 تا 12 درصد از زنانی که تحت درمان ناباروری قرار می گیرند یک یا چند مورد سقط جنین را تجربه کرده اند .



 سرطان سینه

هنگامی که لقاح اتفاق می افتد تغییرات هورمونی در تولید شیر از سینه تاثیر می گذارد که در این دوره رشدی ، سلول های سینه نابالغ یا تمایز نیافته هستند که باعث می شود بیشتر در معرض عوامل ایجاد کننده سرطان قرار بگیرند . وقتی یک زن ، اولین بارداری خود را به صورت کامل تمام می کند تغییرات هورمونی به صورت دائم باعث تغییر سینه های او می شوند که در نتیجه آن خطر سرطان سینه به میزان چشمگیری کاهش می یابد .

در مقابل ، وقتی که یک زن ، بارداری خود را در سه ماهه اول خاتمه دهد ، سلول های پخش شده در سینه زن در وضعیت انتقال باقی می مانند که در این مرحله ، خطر ابتلا به سلول های سرطانی به بالاترین حد خود می رسد ، به طوری که مطالعات بر روی پیامدهای سقط با قرص و جراحی نشان داده اند سقط جنین عمدی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 150 درصد افزایش دهد .



حتما بخوانید: بارداری مجدد پس از سقط جنین


تاثیرات روانشناختی
سقط جنین نه تنها بر سلامتی جسمی زنان بلکه در سلامت روانی آنها نیز تأثیر می گذارد ، به طوری که ، تحقیقات نشان داده است که پس از تجربه سقط جنین ، خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان در زنان افزایش می یابد . مشکلات بهداشت روان متداولی که بسیاری از خانمها پس از سقط جنین عمدی با آن دست و پنجه نرم می کنند عبارتند از: اضطراب ، افسردگی پس از سقط جنین ، سوء مصرف الکل یا مواد مخدر ، اختلال استرس پس از سانحه و خودکشی .

مطالعات در ارتباط با پیامدهای سقط با قرص و جراحی ، نشان داده اند زنانی که سقط جنین داشته اند ، تقریباً پنج برابر بیشتر از زنانی که سقط جنین نکرده اند به دلیل مشکلات روانی در بیمارستان بستری هستند . کریستینا مارتین ( Christina Martin ) می گوید : زنانی که تجارب منفی داشته اند در وضعیتی دشوار قرار می گیرند . آن ها از درد ناشی از سقط جنین رنج می برند در حالی که در جامعه ای زندگی می کنند که به آن ها می گوید این درد واقعی نیست . 



 نتیجه گیری

همان طور که مطالعه کردید سقط جنین می تواند عوارض متعددی داشته باشد که برخی از آن ها می توانند حتی خطر مرگ را به همراه داشته و یا فرد را برای همیشه در بارداری ناتوان کند . در نتیجه مهم است که افراد قبل از هرگونه اقدامی برای سقط جنین ، از عوارض این کار آگاه بوده و بتوانند تصمیم منطقی تری در این زمینه بگیرند .

یکی از داروهایی که در سقط جنین به خصوص در سقط جنین ناقص مورد استفاده قرار می گیرد ، قرص سایتوتک است که اگر می خواهید در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .



در ادامه بخوانید: قرص سایتوتک سقط جنین


سوالات متداول


1-  عوارض کوتاه مدت سقط جنین شامل چه عوارضی است ؟
 این عوارض شامل سقط جنین ناقص ، سوراخ شدن رحم ، شوک عفونی و خون روی است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




2-  عوارض بلند مدت سقط جنین شامل چه مواردی است ؟
 این عوارض شامل بارداری خارج از رحم ، جفت سر راهی ، سقط جنین ، زایمان پیش از موعد ، ناباروری و سرطان سینه است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .




3-  آیا سقط جنین عمدی پیامدهای روحی نیز به دنبال دارد ؟
 بله ، سقط جنین عمدی می تواند منجر به مشکلاتی نظیر اضطراب ، افسردگی یا حتی خودکشی شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : عوارض سقط جنین عمدی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/v0k8
نظرتان را بنویسید