کودک آزاری جنسی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
همانطور که می دانید کودکان تا زمانی که بزرگ شوند و توانایی مراقبت از خود را داشته باشند ، نیاز به مراقبت و حمایت دارند . اما متاسفانه امروزه اخبار بسیاری در مورد انواع خشونت های خانگی بسیار دلخراش به گوش می رسد یا در فضای مجازی شاهد فیلم یا عکس های مختلف کودک آزاری هستیم .

خشونت های خانگی ممکن است توسط پدر ، مادر یا اقوام نزدیک کودک انجام شود به طور کلی می توان گفت خشونت توسط افرادی که با کودک در ارتباط هستند انجام می شود . البته ما جزئی از این اخبار را می شنویم و از آن آگاه هستیم ، کودک آزاری آثار زیان باری در آینده کودک دارد .

کودکان آزار دیده در آینده ممکن است به افراد معتاد ، بیماران روحی و روانی ، شرور ، جنایتکار تبدیل شوند ؛ خشونت خانگی یکی از انواع کودک آزاری است که علاوه بر اینکه آسیب های بسیار زیادی به کودک وارد می کند ، آسیب اجتماعی نیز محسوب می شود که با وجود پیشرفت فرهنگ ، علم و سطح تفکر افراد هم چنان در جامعه وجود دارد .

در تمامی کشور ها با تمامی نژاد ها کودک آزاری و خشونت دیده می شود که یکی از انواع آن کودک آزاری جنسی است که توسط افراد نوجوان یا بزرگسال که ممکن است خانواده کودک باشند و ارتباط نزدیکی با او داشته باشند ، انجام می شود .

اکثر خانواده ها به دلایلی همچون احساس شرمندگی ، ترس از ریختن آبرو ، نادانی ، عدم تمایل برای اینکه پزشکان کودک آزاری را تشخیص دهند ، تهدید از طرف آزار دهندگان جنسی ، آسیب رساندن مجدد به کودک ، حساسیت شدید دادگاه به کودک آزاری و ... از افشا کردن این راز خودداری می کنند .



کودک آزاری جنسی چیست
کودکان از زمانی که به دنیا می آیند تا زمانی خودشان به تنهایی نتوانند از خودشان مراقبت کنند ، افراد بی دفاع و ناتوانی هستند و نیاز به حمایت و مراقبت و همچنین آموزش مسائل جنسی از طرف والدین را دارند ، در نتیجه می توان گفت والدین کودک نقش مهمی در برآورده کردن خواسته های جسمی و نیازهای عاطفی کودک دارد .

هر گونه فعالیت های جنسی ، نشان داده آلت تناسلی بزرگسالان به کودک ، مجبور کردن کودک برای ارضای جنسی ، نشان داده عکس ها و فیلم های پورنوگرافی به کودک ، خودارضایی در مقابل کودکان ، عکس گرفتن یا فیلمبرداری از کودک به عنوان مدل پورنوگرافی ، لمس کردن آلت تناسلی کودک ، مجبور کردن کودک به فاحشه گری و هر گونه نزدیکی جنسی با کودک ؛ که بدون رضایت و در سنی که کودک توانایی و آشنایی با مسائل جنسی را ندارند ، کودک آزاری نام دارد .






حتما بخوانید: صفر تا صد کودک آزاری جنسی












روند افزایش کودک آزاری جنسی
طبق تحقیقات مانوئل کاستلز ( Manuel Castells ) جامعه شناس اسپانیایی و دیگر متخصصان در سال 2012 به این نتیجه رسیدند آزار جنسی از آن دسته از مواردی است که ممکن است برای تمام کودکان در صورت غفلت والدین ، پیش بیاید . گزارشاتی که از این تحقیقات به دست آمده است نشان دهنده این است که کودکان در سنین 12-25 سال و 8-10 درصد کودکان در سنین 18 سال مورد آزار جنسی قرار گرفته اند . در نتیجه می توان گفت از سه میلیون کودک آزاری تقریبا 20 درصد آن آزار جنسی بوده است .

متاسفانه باید گفت کودک آزاری جنسی و نگاه فاحشه گری به کودکان و دیگر آزارهای جنسی که برای کودکان وجود دارد بیشتر از آن چیزی هست که شما تصور می کنید . گزارشات اعلام شده در آمریکا نشان می دهد که هر ساله صد و پنجاه هزار تا دویست هزار کودک آزاری در سال اتفاق می افتد ، همچنین می توان گفت کودک آزاری علاوه بر اینکه در خانواده انجام می شود ، در مراکز نگهداری روزانه از کودکان مانند پرورشگاه و خانه های گروهی برای کودکان و مدارس دیده می شود که اغلب این آزاردهندگان بزرگسال هستند .

حتما بخوانید: چند نوع کودک آزاری داریم


علائم کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند
کودکانی که آزار جنسی دیده اند در مقابل دیگر کودکان علائم هیجانی و رفتاری خاصی را از خود نشان می دهند و یا برخی نیز هنگام بازی کردن نشانه هایی از کودک آزاری را دارند ، که با دیدن این نشانه ها می توان به کودک آزاری پی برد . در ادامه به برخی از مهم ترین این نشانه ها اشاره خواهیم کرد .

کودکان آزار دیده تقریبا هر شب در خواب ، خواب های ترسناک می بییند 

این کودکان بسیار پرخاشگر می شوند

بهانه گیری های مکرر ، بد اخلاقی های بسیار دارند

علاقه به گوشه گیر بودن پیدا می کنند 

همیشه مضطرب و نگران هستند

بیشتر این کودکان از استرس ناخن هایشان را می خورند

از اینکه با بعضی از آدم ها تنها بمونند ، می ترسند






از اینکه دیگران آن ها را بغل یا لمس کنند ، می ترسند

اغلب این کودکان دچار افت تحصیلی می شوند

بروز علائم افسردگی ، مثلا کودک کمتر می خندد یا دیگر به بازی کردن با همسالانش علاقه نشان نمی دهد

رفتاری های جنسی از خود نشان می دهند که مختص سن بزرگسالان است

پرخاشگری بی دلیل نسبت به خانواده یا یک فرد خاص

ترس هایی دارد که تا قبل از کودک آزاری نداشته است

البته گاهی اوقات علاوه بر علائم فوق نشانه های زیر نیز در کودکانی که مورد آسیب های جنسی و کودک آزاری قرار گرفته اند دیده می شود که کمتر دیده می شود .

کبودی و تورم در ناحیه تناسلی کودکی که مورد کودک آزاری قرار گرفته است

ممکن است در ادرار کودک ، خون وجود داشته باشد

برای نشستن روی صندلی ، مشکل پیدا می کند 

بسیاری از کودکانی که مورد سو استفاده جنسی قرار می گیرند علائم احساسی و رفتاری خاصی را از خود نشان می دهند ، اما برخی دیگر از کودکان این گونه نیستند . به همین دلیل تشخیص آزار جنسی در آن ها سخت تر خواهد بود . با توجه به این مسئله بهتر است که به جای تشخیص از کودکان خود غافل نشوید و تمرکز خود را برای مراقبت از کودک قرار دهید . 

در ادامه بخوانید: از اثرات کودک آزاری چه می دانید













سوالات متداول


1- از مفهوم کودک آزاری جنسی چه می دانید ؟
 کودکانی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند بسیار آسیب دیده شده که از رفتار آن ها می توان به این موضوع پی برد که در متن مقاله نمونه هایی از کودک آزاری جنسی توضیح داده شده است .




2- روش های تشخیص کودک آزاری جنسی چیست ؟
از جمله نشانه های کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند می توان به گوشه گیری ، پرخاشگری ، کابوس دیدن و غیره اشاره کرد که در متن مقاله دیگر نشانه های آن بیان شده است .




3- آیا امروزه کودک آزاری افزایش یا کاهش پیدا کرده است ؟
متاسفانه نسبت به گذشته در جوامع مختلف کودک آزاری افزایش یافته و اغلب بزرگسالان به کودکان نگاه جنسی دارند که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح شده است .

منبع : کودک آزاری جنسی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9VJB
نظرتان را بنویسید