تاخیر در راه رفتن کودک

تاخیر در راه رفتن کودک
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab

تاخیر در راه رفتن کودکان از دسته مشکلاتی است که بسیاری از مادران را نگران می کند! حال سوال اینجاست که آیا واقعاً تاخیر در راه رفتن مشکل ساز است و سبب سلب سلامت کودک می شود. شاید بهتر باشد در ابتدا معنای درست تاخیر در راه رفتن را بدانیم.

البته که یک سری دلایل مهم در خصوص تاخیر در راه رفتن کودکان وجود دارد و همینطور تکنیک های مطرح است که کمک می کند تا وضعیت راه رفتن در کودکان شامل تغییرات خاصی شود و مشکلات زیادی ایجاد نشود. سعی می کنیم همه موارد را در این مقاله پوشش دهیم.

 

تاخیر در راه افتادن کودک به چه معنا است

برای اینکه بتوانیم علت اصلی تاخیر در راه رفتن کودک را بدانیم در ابتدا می بایست تعریف درستی از تاخیر در راه رفتن داشته باشیم. به طور کلی کودکان بین 9 الی 12 ماهگی گام های اولیه خود را بر می دارند و در ماه های 14 و 15 می توانند تا حدودی راه بروند و یاد می گیرند که تعادل خود را حفظ کنند.

گاهی نیز از این زمان بیشتر طول می کشد یعنی کودک در 16 ماهگی هنوز نمی تواند به درستی راه برود و اینجاست که معنای تاخیر در راه رفتن کودک مشخص می شود. از یاد نبرید که به طور کلی اگر کودکان نتوانند تا 17 ماهگی رشد خوبی در راه رفتن داشته باشند یعنی هماهنگی و قدرت عضلات آنها دچار مشکل است.

هنوز در مورد مهم بودن یا نبودن این مشکل و میزان عمق آن صحبتی نمی کنیم اما شرایط به شکلی است که بتوانید وضعیت به راه افتادن کودک را به خوبی مشخص کنید. مثلاً کودک کنار تخت می ایستد اما لغزش دارد و گام های آن هنوز به تعادل شکل نمی گیرد و یا تعادل خود را به کل از دست داده و می افتد. این موارد اگر در 17 ماهگی کودک دیده شد باید به دنبال علت اصلی و درمان باشید.

حتما بخوانید: روانشناسی رشد کودکان

 

 

 

 

 

علت تاخیر در راه افتادن کودک

برای اینکه بتوان هر مشکلی را به خوبی درمان کرد باید علت و دلیل آن را متوجه شد. در خصوص تاخیر در راه رفتن کودکان نیز در ابتدا نیاز است که علت مشخص شود.

مشکل در مهارت های حرکتی:

یکی از دلایلی که سبب می شود کودک دیگر راه نیفتد، مشکل در عملکردهای اجرایی یا حرکتی است. یعنی کودک نمی تواند چندین حرکت پشت هم را سریعاً پردازش کند و از نظر زمان بندی دچار مشکل می شود. رفتار های حرکتی به همراه شناخت و هوشیاری میسر می شود و نیاز است که کودک بتواند مهارت های حرکتی را یاد بگیرد.

سرعت عمل محرکات حسی:

برای راه رفتن فقط نیاز به پا نیست، نیاز به بینایی، شنوایی و قدرت لمس است که گاه هماهنگی بین این موارد با اختلال روبرو شده و در نهایت سبب می شود که هماهنگی رشدی در کودک کاهش یابد و یا مشکل ساز شود. دقت کنید که کودکان معمولاً در این وضعیت نسبت به محرکات حسی دیرتر پاسخ می دهند و این موضوع برایشان مشکل ساز خواهد شد.

تاخیر در راه رفتن کودک

اختلال در زمان بندی انطباق:

زمان بندی انطباق از دیگر دلایل مهمی است که سبب تاخیر در راه رفتن کودک می شود یعنی کودک محرک را در زمان درستی دریافت نمی کند و به طبع نمی توان پاسخ مناسب حرکتی داشته باشد و این موضوع سبب می شود تا درگیر مشکل در حرکت شود و علاقه ای به راه رفتن نداشته باشد. اگر این اختلال به درستی ارزیابی نشود کودکان در فعالیت های ساده مثلاً ضربه زدن به توپ دچار مشکل می شوند.

پوسچر بدن:

این گروه از افراد در ایجاد وضعیت مناسب بدن یعنی صاف ایستادن دچار مشکل هستند و به طور کلی کشیدگی و نشستن مناسب برایشان مشکل است. مثلاً کودکان در این وضعیت نمی توانند دست به سینه بنشینند و این موضوع خود نقص حرکتی ایجاد می کند.

حتما بخوانید: بیماری فلج اطفال

 

عوارض تاخیر در راه رفتن کودکان

فکر می کنید تاخیر در راه رفتن کودکان چقدر نگران کننده باشد؟ تاخیر در راه رفتن نوزاد در ابتدا باید ریشه یابی شود و سپس بررسی شود که آیا پروسه درمان کودک به خوبی شکل می گیرد یا خیر. در این جا برخی عوارض دیر راه افتادن کودک مطرح شده است.

عوارض تاخیر در راه رفتن کودک پیشرفته:

در صورتی که بررسی های لازم روی علت تاخیر در راه افتادن کودکان صورت بگیرد و مشخص شود که آنها به چه دلیل نمی توانند به خوبی راه بروند و مشکل مهارتی گسترده و یا مشکلات مادرزادی مطرح باشد، ممکن است که کودک تا مدت ها نتواند راه برود و به نوعی فلج حرکتی محسوب شود البته که اگر خیلی زود این مشکل بررسی شود و علت آن ارزیابی شود قطعاٌ سریع می توان جلوی آن را گرفت و هیچ نگرانی نخواهد بود.

عوارض تاخیر در راه رفتن کودک در سطح متوسط:

در این راستا پزشک تلاش خود را می کند تا دارو درمانی را آغاز کند به طوری که شخص کودک بتواند کمبودهای بدن خود را جبران نماید و اگر مشکل در شکل گیری مفاصل دست و پای کودک است به سادگی شرایط سنجیده می شود. دقت کنید که در این راستا کودک دیر به راه می افتد و هنوز مشکل تعادل در او وجود دارد و باید با صبر و تحمل بالا پروسه درمان طی شود.

عوارض تاخیر در راه رفتن کودک در سطح خفیف:

در چنین حالتی یک سری تکنیک های ساده به شما آموزش داده می شود تا بتوانید به سادگی فرزند خود را آموزش دهید و شرایطی فراهم سازید تا فرزند شما بتواند روی پای خود بایستد. اینطور که مشخص است راه رفتن آرام با قدم های کوتاه به واسطه ورزش برای کودک درمان می شود و جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

اگر فکر می کنید که فرزند شما در راه رفتن دچار مشکل بزرگی است قطعاً پیگیری لازم را زودتر آغاز کنید و نگذارید که کار از کار بگذرد چون به مشکلات زیادی بر می خورید و در نهایت نمی توانید شرایط را به خوبی کنترل کنید.

حتما بخوانید: رفلکس نوزاد

راه حل تاخیر در راه رفتن کودک

برای درمان مشکل تاخیر در راه رفتن باید راهکار تاخیر در راه رفتن کودک را بررسی کرد:

به او اعتماد دهید:

با گریه و زاری و ناراحتی هرگز نمی توانید مشکل حرکتی فرزند خود را درمان کنید پس به او اعتماد به نفس دهید تا بتواند روی پای خود بایستد و شرایط خوبی برای خود ایجاد نماید. به طور کلی اعتماد دادن به کودکان کمک زیادی به بهبود وضعیت آنها می کند و سبب می شود تا بتوانند خودشان را پیدا کنند. بنابراین چنین چیزی را از خود دریغ نکنید و بگذارید کم کم برای راه رفتن آماده شود.

استفاده از واکر ممنوع:

پزشکان معتقد هستند که استفاده از واکر برای کودکان به هیچ عنوان انتخاب خوبی نخواهد بود، چون سبب می شود که فرم پای کودکان دچار مشکل شده و در نهایت کودک قادر به نشستن نیز نخواهد بود. تاخیر در راه رفتن باید به صورت طبیعی برطرف شود.

بگذارید کودکتان زمین بخورد:

فضا را طوری طراحی کنید که زمین خوردن کودک به عضلات بدن او آسیب وارد نسازد به این ترتیب شرایطی فراهم می شود تا بتوانید کودک را تشویق به تمرین بیشتر کنید. او بارها برمی خیزد و مجدداً زمین می خورد و این احساس در او ایجاد می شود که رشد کرده است و در نهایت شرایط بی نظیری خواهد داشت. به طور کلی موقعیت راه رفتن کودک کمک می کند تا ساختار مناسبی فراهم شود.

به توصیه پزشک توجه کنید:

پزشک شما باید بتواند شرایطی را مدنظر قرار دهد که کودک شما سریعاً به نتیجه برسد البته که به طور کلی تکنیک هایی که از سوی پزشک ارائه می شود برای افراد متفاوت است و نیاز است که هر کودک بر اساس نمودار رشد خود سنجیده شود.

 دیر راه رفتن کودکان یکی از مواردی است که اگر به درستی و در زمان مناسب پیگیری نشود در بزرگسالی مشکل ساز خواهد شد. رشد مهارت حرکتی کودک خود را بسنجید و در این زمینه بیخیال نباشید.

حتما بخوانید: اعتماد به نفس کودکان

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ تاخیر در راه افتادن کودک به چه معنا است؟

✔️ برای اینکه بتوانیم علت اصلی تاخیر در راه رفتن کودک را بدانیم در ابتدا می بایست تعریف درستی ارائه دهیم که در متن مقاله مطرح شده است.



 

2- ✔️ علت تاخیر در راه افتادن کودک چیست؟

✔️ یکی از دلایلی که سبب می شود کودک دیگر راه نیفتد، مشکل در عملکردهای اجرایی است که در متن مقاله مطرح شده است.



 

3- ✔️ عوارض تاخیر در راه رفتن کودکان چیست؟

✔️ در راه افتادن و تاخیر در راه افتادن کودک عوارضی به همراه داشته بنابراین باید هر چه سریع تر در جهت بهبود آن اقدام کرد که در متنمقاله عوارض شرح داده شده است.

منبع : تاخیر در راه رفتن کودک

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vn78
نظرتان را بنویسید