ترک تحصیل و عواقب آن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvamag
نوجوانان بسیاری وجود داشته که به دلایل مختلفی درس خواندن را امری بیهوده می دانند ؛ به همین دلیل تصمیم به ترک تحصیل می گیرند . برخی دیگر از دانش آموزان ممکن است به فکر کار ، فعالیت و همچنین کسب درآمد باشند و یکباره مدرسه نرفته و درس را کنار بگذارند .

امروزه خوشبختانه فرار از مدرسه دانش آموزان نسبت به گذشته تا حدودی کاهش پیدا کرده است ؛ با وجود این همچنان در سراسر دنیا شاهد ترک تحصیل اغلب دانش آموزان هستیم . حتی ممکن است یکی از نگرانی های والدین ترک تحصیل نوجوانان بوده که عقیده آن ها درس خواندن ارزشی ندارد .

ترک تحصیل افراد نه تنها بر فرد بلکه بر خانواده و همچنین جامعه زیان بار بوده ؛ در نتیجه پیامدهای بلند مدتی خواهد داشت . به همین دلیل لازم است پیش از تصمیم به ترک تحصیل نوجوانان چاره ای بیاندیشید .



علل مختلف ترک تحصیل
سن فرار از مدرسه و ترک تحصیل بسته به شرایط فرد و همچنین ویژگی های شخصیتی و روحیات او داشته ؛ به همین دلیل نمی توان گفت سن مشخصی وجود دارد . اما طبق تحقیقات انجام شده سن خروج از مدرسه اغلب در سن 18 سالگی بوده و ممکن است به یکی از دلایل زیر ارتباط داشته باشد :



مشکلات مالی

گاهی ممکن است فرد به دلیل فشارهای مالی و یا حتی فقر ؛ مدرسه و دانشگاه را رها کرده و به دنبال کسب درآمد باشد . فشارهای مالی و اقتصادی در زندگی فرد سبب خواهد شد فرد و یا حتی خانواده او توانایی فراهم کردن شرایط تحصیل را نداشته و او نتواند به مدرسه یا دانشگاه برود .

گاهی نیز ممکن است خود فرد تصمیم به اشتغال پیدا کرده و درس و دانشگاه را هرچه زودتر رها کند ؛ دلیل دیگر آن ممکن است افزایش بیکاری در بین تحصیل کرده ها بوده باشد که فرد به این دلیل از درس خواندن وادامه تحصیل کناره گیری کند .




مشکلات فرهنگی

فقر فرهنگی و یا کمبود فرهنگ همچنان در برخی از مناطق بیداد می کند ؛ به طوری که حتی درس خواندن و ادامه تحصیل را امری بیهوده تلقی می کنند . البته لازم است بدانید که چنین تصوراتی اغلب در مناطق روستایی دیده شده و در شهر به ندرت دیده می شود .

در روستاها اغلب فرزندان خود را مجاب به ترک تحصیل کرده ؛ در واقع دلیل آن ها برای ترک تحصیل پسران تنها کار کردن و کمک به پدر بوده و برای دختران نیز ازدواج و تشکیل خانواده می باشد .

حتما بخوانید: جلوگیری از فرسودگی تحصیلی


مشکلات شخصی

در برخی از مواقع ممکن فرد به این نتیجه برسد که ترک تحصیل کند ؛ اما سوال اینجاست که چطور او به این نتیجه رسیده است ؟  اغلب نوجوانان ممکن است رویای پولدار شدن داشته و به همین خاطر درس و مدرسه را رها کرده و به دنبال کار کردن باشند .

برخی دیگر نیز ممکن است به دلیل ضعف تحصیلی و اجبار برای خواندن یک پایه تکراری ، زده شده باشند . در مقابل برخی دیگر نیز وجود دارند که به دلیل مشکلات خانوادگی و تنش در محیط زندگی شان از درس خواندن دلسرد شده باشند .



مشکلات آموزشی

سیستم آموزشی می تواند بسیار تاثیر گذار در موفقیت های تحصیلی ، شکست های تحصیلی و همچنین ترک تحصیل داشته باشد . در برخی از موارد کمبود امکانات آموزشی در کاهش انگیزه دانش آموزان و در نتیجه ترک تحصیل آن ها بسیار موثر می باشد .

یکی از مشکلات شایع در سیستم آموزشی محدود کردن دانش آموزان ، ممنوع کردن خلاقیت آن ها و همچنین شنونده بودن آن ها می باشد ؛ مدرسه رفتن دانش آموزان تنها به معنی شنونده بودن آن ها بوده به طوریکه کلاس درس به عنوانی یک سخنرانی صورت گرفته و دانش آموز تنها باید گوش کند .




روش های مختلف پیشگیری از ترک تحصیل
همانطور که گفتیم ترک تحصیلی افراد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که گاه ممکن است این مشکلات را حل کرد و همچنین از فرار از مدرسه نوجوانان پیشگیری کرد . در ادامه برخی از روش های مختلف ترک تحصیل نوجوانان را بیان خواهیم کرد :



فرهنگ سازی

همانطور که می دانید در روستا و مراکز محروم سن ازدواج دختران و کار کردن پسرها پایین بوده ؛ در نتیجه لازم است این فرهنگ سازی انجام شده تا بتوان از ترک تحصیل آن ها جلوگیری کرد .



برطرف کردن عیوب سیستم آموزشی کشور

زمانی که دانش آموز تنها در مدرسه نقش شنونده را ایفا نکرده و توانایی ارائه عقیده های خود را داشته باشد ؛ نه تنها به خلاقیت او کمک خواهد کرد بلکه به درس خواندن و تحصیلات نیز علاقه پیدا خواهد کرد .

حتما بخوانید: عادت های نابود کننده خلاقیت

مشاوره های فردی و انگیزشی

در برخی از موراد نوجوانان بدون داشتن مشکلات خانوادگی و یا حتی مالی ، تنها به تصمیم خودشان تصمیم به ترک می گیرند ؛ که لازم است برای جلوگیری از ترک تحصیل آن ها مشاوره های فردی و انگیزشی شوند .



کمک های مالی

همان طور که گفتیم یکی از دلایل شایع ترک تحصیل و کار کردن نوجوانان ؛ مشکلات اقتصادی آن ها می باشد . در نتیجه لازم است که مسئولین به خانواده های ضعیف و همچنین مناطق محروم کمک کرده و یا هزینه های تحصیل آن ها مانند خرید لوازم تحریر را کاهش دهند .



نقش خانواده

همانطور که می دانید خانواده نزدیکترین اعضا به فرد بوده ؛ در نتیجه در نوع تربیت ، ویژگی های روحی و روانی و همچنین تصمیم های فرد بسیار تاثیرگذار خواهند بود . لازم است خانواده شرایط روانی و با ثباتی را برای نوجوانان فراهم کرده تا به ترک تحصیل فکر نکنند .


در نهایت

ترک تحصیل نوجوانان به هر دلیلی عواقب مختلفی خواهد داشت که بی شک بسیاری از افراد به آن بی توجه هستند ؛ ازدواج زود هنگام دخترها و فرار از مدرسه آن ها سبب خواهد شد نسلی از مادران بی تجربه در جامعه افزایش پیدا کنند .

همچنین کار کردن زودهنگام پسرها سبب خواهد شد که آن ها بدون شناخت هویت خود و یا حتی لذت بردن از بهترین دوران های خود ؛ درگیر مشکلات اقتصادی و حتی اجتماعی نیز شوند .

در ادامه بخوانید: شرایط انصراف از تحصیل

منبع : ترک تحصیل و عواقب آن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/VRVO
نظرتان را بنویسید