چگونه مهارت تمرکز ذهن را افزایش دهیم

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvamag
بی شک تا به حال برایتان این اتفاق پیش آمده که لازم است تمام حواس خود را برای یک موضوع خاص بگذارید ؛ در صورت داشتن تمرکز می توانید موفق شده و حواس خود را جمع کنید . در واقع تمرکز یک توانایی ذهنی بوده که فرد با داشتن آن می تواند تمام توجه اش را روی یک موضوع خاص بگذارد .

زمانی که تمرکز فرد تنها بر روی موضوعی خاص بوده ؛ دیگر عوامل حواس پرتی قادر به پرت کردن حواس او نخواهند شد . تمامی افراد علاقه داشته تا کار خود را به بهترین شکل و در بالاترین سطح خود انجام دهند که این مهم نیاز به تمرکز حواس دارد .

همیشه برخی از عوامل حواس پرتی مانند افکار ، احساسات ، مشکلات شخصی ، اجتماعی و همچنین حوادث مختلف سبب عدم تمرکز فرد خواهد شد . تمرکز مهارتی است که نیاز به تمرین و تکرار داشته و نمی توان آن را به راحتی بدست آورد .



مفهوم تمرکز حواس
در واقع تمرکز یک مهارت و یا توانایی ذهنی بوده که فرد به کمک آن می تواند تمام توجه و حواس خود را بر روی یک موضوع خاص بگذارد ؛ به طوریکه حتی عوامل مزاحم نیز حواس او را پرت نکنند . مهارت تمرکز مادرزادی نبوده و تمامی افراد از آن بهره می برند اما نیاز به تمرین و تکرار دارد .

نکته مهم داشتن تمرکز توانایی نگه داشتن آن و همچنین افزایش میزان تمرکز بر روی موضوعی خاص می باشد ؛ که بسیار دشوار نیز می باشد . توانایی در نگه داشتن تمرکز و بی توجهی به عوامل مزاحم و حواس پرتی از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد .

حتما بخوانید: حل مشکل عدم تمرکز


تفاوت تمرکز و توجه
اغلب افراد بر این باور هستند که دو واژه تمرکز و توجه با یکدیگر تفاوتی نداشته ؛ اما این موضوع اشتباه است . بی شک مفهوم توجه کردن و مهارت تمرکز کردن بسیار به یکدیگر نزدیک بوده اما یک تفاوت جزئی با یکدیگر دارند .

تمرکز یعنی دقت به موضوعی مشخص و البته با حذف و بی دقتی به عوامل مزاحم دیگر ؛ در صورتی که توجه کردن به معنای دقت به موضوعی خاص در کنار عوامل دیگر می باشد که حذف و یا عدم آن ها مشکلی به وجود نخواهد آورد .

در واقع مهارت تمرکز یک سطح بالا و عالی تر از توجه بوده که شامل توانایی و اراده در حذف تمامی عوامل حواس پرتی و مزاحم در محیط می باشد . آیا ممکن است برخی از افراد نه تنها توانایی تمرکز بلکه توجه کردن را نیز نداشته باشند ؟

بی شک بله ؛ ناتوانی در تمرکز و توجه با اختلالی به عنوان بیش فعالی _نقص توجه شناخته می شود . در این نوع از اختلال ممکن است کودک و یا بزرگسال در توجه و یا تمرکز روی یک مشکل و یا موضوعی خاص مشکل داشته باشند .

افراد مبتلا به این اختلال به راحتی توسط محرک های مختلف محیطی و یا عوامل حواس پرتی ، توجه و یا تمرکز خود را از دست خواهند داد . لازم است بدانید که اغلب این عدم توجه و تمرکز با افزایش تحرک ، بی قراری و همچنین ناتوانی در نشستن همراه می باشد .





فواید داشتن مهارت تمرکز
لازم است بدانید که داشتن مهارت تمرکز از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و بهتر است افراد این مهارت را در خود تقویت کنند . در ادامه برخی از فواید داشتن تمرکز را بیان خواهیم کرد :



افزایش خلاقیت

اگر تمام حواس و تمرکز شما روی موضوعی خاص متمرکز باشد ؛ در نتیجه می توانید با تمام قدرت مغز ، کارتان را انجام داده و همچنین ایده های مرتبط با آن نیز به ذهنتان خواهد رسید . در صورت داشتن تمرکز هر چه بیشتر روی موضوع حتی عوامل حواس پرتی نیز نمی تواند مزاحم شود .

افزایش خلاقیت که در نتیجه تمرکز می باشد از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و در زندگی بسیار مفید خواهد بود . تصور کنید شما فردی خلاق ، نوآور و کوشا بوده ؛ در اینصورت افزایش خلاقیت باعث ایجاد جریان های خلاق ذهنی شده که مدیریت آن ها می تواند در آینده شما نقش تاثیر گذار و بسزایی داشته باشد .

حتما بخوانید: عادت های نابود کننده خلاقیت
افزایش بهره وری

تمرکز و همچنین دقت بالا روی موضوعی خاص این امکان را به شما می دهد تا وظایف خود را هرچه سریع تر انجام دهید . انجام دقیق و با تمرکز یک کار مشخص سبب خواهد شد به سرعت آن را انجام داده و به کارهای دیگر خود نیز رسیدگی کنید .



کاهش استرس

داشتن تمرکز به شما کمک خواهد کرد تا کارهایتان را به درستی و همچنین با سرعت بیشتری انجام دهید ؛ در اینصورت استرس شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد . برخی از افراد به دلیل نداشتن مهارت تمرکز توانایی انجام به موقع کارها و وظایف خود را نداشته و همچنین لیستی از کارهای عقب مانده در ذهن آن ها ایجاد خواهد شد که سبب استرس می شود .

در واقع تمرکز روی یک کار مشخص در زمان تعیین شده بسیار اهمیت داشته ؛ در نتیجه محیط را برای شما آرام و بدون استرس خواهد کرد و همچنین با کمترین تلاش ممکن به بیشترین کارها و وظایف خود خواهید رسید .



افزایش کیفیت 

بی شک تمرکز و توجه به یک موضوعی خاص و یا حل یک مشکل ، کیفیت کار را نیز افزایش خواهد داد . در صورت داشتن مهارت تمرکز مغز شما توانایی پردازش و همچنین سامان دهی بیشتر افکار شما را داشته و سبب افزایش کیفیت سرانجام کار خواهد شد .

در صورت عدم داشتن مهارت تمرکز ذهن توانایی انجام یک عمل را نداشته ؛ در نتیجه به دلیل پراکندگی امور نمی توانید وظایف و یا کارهای خود را با دقت انجام دهید ؛ پس لازم است این مهارت را در خود تقویت کنید .



کلام آخر


افراد با داشتن مهارت تمرکز به دلیل تاثیرات مثبت این مهارت در زندگی شان ؛ روحیه بهتر و خوشحال تری دارند . در مقابل افرادی که این توانایی را نداشته و از داشتن مهارت تمرکز محروم هستند ؛ از انجام برخی از فعالیت ها در زندگی شان محروم می مانند .

حتما بخوانید: راهکارهای قبولی در تیزهوشان
منبع : چگونه مهارت تمرکز ذهن را افزایش دهیم
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/0KPV
نظرتان را بنویسید