راهکارهای کاهش استرس شغلی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvamag
آیا تا به حال در محیط کار خود استرس داشته اید ؟ استرس چه تاثیراتی در عملکرد افراد خواهد داشت ؟ آیا استرس بیش از حد سبب مشکلات جسمی و یا روحی نیز خواهد شد ؟ چطور می توان این استرس را درمان کرد ؟

بی شک تا به حال برخی از افراد را دیده اید که نه تنها در زندگی بلکه در محیط کار نیز دچار استرس می شوند ؛ استرس شغلی و یا استرس در محیط کار سبب کاهش عملکرد فرد ، تخریب سلامت روانی و جسمانی خواهد شد که ممکن است صدمات دیگری نیز در نتیجه این مشکلات بوجود آید .

برخی از افراد بر این باور هستند که استرس همیشه هم بد نیست ؛ در صورتی که استرس نتیجه مثبت داشته و سبب افزایش کیفیت کار شود ، مفید است . از جمله علائم استرس شغلی می توان به حواس پرتی ، بی خوابی ، افسردگی ، خستگی و نا امیدی اشاره کرد .

در برخی از مواقع ممکن است فرد تنها در محل کار دچار استرس شود ؛ در صورتیکه این استرس درمان نشده و به طور مزمن ادامه پیدا کند ، محیط خانه و خانواده را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و ایجاد تنش خواهد کرد .



دلایل به وجود آمدن استرس شغلی
در واقع تمامی افرادی که در محیط کار استرس داشته ، دلایل خاص خود را داشته که در ادامه به برخی از این دلایل اشاره خواهیم کرد .



نیاز به کمال گرایی

شاید تا به حال افراد بسیاری را دیده اید که ویژگی کمال گرایی در آن ها بوده و در تمامی مراحل زندگی نیز استفاده می کنند . باورهایی همچون کمال گرایی اغلب سبب استرس و همچنین فشارهای روانی خواهد شد که این قاعده ممکن است در محیط کار نیز اتفاق بیفتد .

باور یک شخص کمال کرا به این صورت می باشد که من باید بهترین بوده و از دیگر افراد حقوق بیشتری کسب کنم و یا تمامی افراد و یا کارمندان باید از من رضایت کامل را داشته و من را دوست داشته باشند .

در صورتی کمال گرایی فرد ارضا نشده و توانایی رسیدن به نیازهایش را نداشته باشد ؛ نمی تواند باورهای کمال گرانه خود را عمل کرده و بی شک دچار استرس شغلی نیز خواهد شد .



انتظارات بی جا اطرافیان

در برخی از مواقع ممکن است فرد تحمل فشارها و انتظارات بی جا اطرافیان در محیط کار و یا منزل را نداشته ؛ به همین علت در محل کار خود دچار استرس شوند . از جمله انتظارات بی جا و فشارهای دیگران که سبب بروز استرس شغلی خواهد شد ؛ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

فشار رئیسان و یا بالا دستان ، انتظارات بیش از حد دیگران از توانایی های ما ، عدم هماهنگی انتظارات افراد در شرکت و وظایف شغلی شما و غیره .



عدم علاقه به شغل

یکی از عوامل استرس شغلی ، بی علاقگی به آن شغل می باشد ؛ همان طور که می دانید برخی از افراد تنها به دلیل رفع نیازهای مالی مشغول به کارهایی می شوند که هیچ گونه علاقه ای به آن ها نداشته و تنها از رو اجبار کار می کنند .

در این شرایط تنها ممکن است نیازهای مالی آن ها برطرف شده و نیازهای روحی و روانی آن ها تامین نشده ؛  در نتیجه استرس فراوانی را تحمل خواهند کرد . در صورتی که میزان درآمد فرد کمتر از حد نیاز او هم باشد ؛ استرس او چندین برابر خواهد شد .

از دیگر عوامل استرس شغلی می توان به مسئولیت زیاد و همزمان در محیط کاری ، رقابت ناسالم در محیط کاری ، شرایط محیطی ( نور ، صدا ، گرما و سرما ) نامناسب و عدم سیستم پاداش دهی و وضع قوانین ناعادلانه اشاره کرد .


حتما بخوانید: انتخاب شغل دلخواه


روش های مختلف کاهش استرس شغلی
گاهی ممکن است استرس کارساز بوده و سبب بهبود کیفیت در کار شود ؛ اما همیشه اینطور نیست . استرس شغلی می تواند نتایج زیان باری در زندگی فرد و یا حتی سلامت او بگذارد به همین دلیل در ادامه برخی از روش های کاهش استرس شغلی را بیان خواهیم کرد :



برنامه ریزی مناسب

فرض کنید روز اول کاری بوده و شما نه تنها از خانه دیر بیرون آمده بلکه در ترافیک نیز مانده اید ؛ بی شک دچار استرس شغلی بسیاری خواهید شد . به همین دلیل نه تنها در روز اول کاری بلکه هنگام انجام وظایف و رسیدگی به کارها برنامه ای مناسب و اصولی داشته باشید .



آگاهی دادن به ذهن

اگر قصد خروج از شرکت و استعفا دادن را دارید ، اما به دلایل مختلفی از جمله عدم پیدا کردن شغل مناسب و یا نداشتن شرایط مناسب مجبور هستید بمانید ؛ لازم است که از تکنیک آگاهی ذهن استفاده کرده و ذهن خود را درگیر شرایطی که نمی توانید تغییر دهید ، نکنید .

به طور مثال اگر از محیط شرکت و یا رفتار رئیستان راضی نبوده و توانایی تغییر آن را ندارید ؛ لازم است که کار خود را بر اساس هدفی که شرکت داشته ؛ پیش ببرید . نکته مهم این است که رسیدن به چنین مهارتی نیاز به تمرین و آگاهی داشته و در طول زمان بدست خواهد آمد .



تکنیک مثبت اندیشی

تنها خودتان می توانید به خودتان کمک کرده تا دید مثبت به اتفاقات گوناگون در زندگی داشته باشید ؛ ذهن خود را از افکار منفی و همچنین مشکلات گذشته رها کرده و تنها به حال فکر کنید . از خودگویی های منفی دست برداشته و همچنین از فاجعه آمیز کردن امور و وظایف ساده بپرهیزید .

تنها خودتان می توانید به خودتان کمک کرده تا دید مثبت به اتفاقات گوناگون در زندگی داشته باشید ؛ ذهن خود را از افکار منفی و همچنین مشکلات گذشته رها کرده و تنها به حال فکر کنید . از خودگویی های منفی دست برداشته و همچنین از فاجعه آمیز کردن امور و وظایف ساده بپرهیزید .

حتما بخوانید: موفقیت شغلی


دیگر روش های کاهش استرس شغلی
مدیریت کردن استرس

استرس عضو جدانشدنی در زندگی شخصی و یا حتی شغلی افراد بوده و به همین دلیل نمی توان آن را حذف کرد ؛ تنها می توان استرس را مدیریت کرد . در نتیجه می توانید در محیط کار از تکنیک های مختلف استرس مانند ریلکس کردن و یا نفس عمیق کشیدن استفاده کرد .



تقویت هوش هیجانی

گاهی ممکن است افراد به دلیل روابط خود با دیگر اعضای محل کار دچار استرس شوند ؛ که جای نگرانی نیست و با تقویت هوش هیجانی می توان آن را حل کرد . همانطور که می دانید هوش هیجانی همان توانایی برقرار کردن ارتباط صحیح با دیگران می باشد ؛ با تقویت هوش هیجانی خود می توانید ارتباط بهتری با اعضای شرکت برقرار کرده و درنتیجه استرس کمتری خواهید داشت .


نتیجه گیری

همانطور که می دانید داشتن شغل مناسب از جمله ضروریت های مهم زندگی می باشد که باید به آن توجه کرد ؛ استرس شغلی اتفاق ترسناک و ناگواری نبوده و اغلب افراد مشغول به کار ممکن  است به آن دچار شوند که با رعایت موارد گفته شده می توان آن را حل کرد .

در ادامه بخوانید: ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی

منبع : راهکارهای کاهش استرس شغلی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9WP8
نظرتان را بنویسید