نمونه مبایعه نامه املاک

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این قرارداد به بررسی یک نمونه مبایعه نامه املاک می پردازیم . 



مبایعه نامه یک سند عادی است که در آن دو طرف قرارداد خرید و فروش درباره موضوعاتی مثل زمان و مکان تحویل کالا و نحوه پرداخت هزینه توافقات خود را درج می کنند . مبایعه نامه مختص قرارداد خرید و فروش است و بر خلاف تصور عامه مردم که آن را تنها برای معاملات ملکی می دانند برای خرید و فروش همه کالاها می توان مبایعه نامه تنظیم کرد اگرچه در معاملات ملکی مرسوم تر است .  از این رو ما در این مقاله یک نمونه مبایعه نامه املاک را بررسی می کنیم . 




نمونه مبایعه نامه ملک
در اینجا یک نمونه مبایعه املاک آورده شده است :

ماده 1 : طرفین قرارداد
1-1- فروشنده/فروشندگان ...... فرزند ...... به شماره شناسنامه  ...... صادره از ......کد ملی ...... متولد ...... ساکن ...... تلفن ......  با وکالت/قیمومت/ولایت/وصایت ...... فرزند ...... به شماره شناسنامه ...... متولد ...... به موجب ......
2-1- خریدار/خریداران  ...... فرزند ...... به شماره شناسنامه ...... صادره از ......کد ملی ...... متولد ...... ساکن...... تلفن ...... با وکالت/قیمومت/ولایت/وصایت ...... فرزند ...... به شماره شناسنامه ...... متولد ...... بموجب ......

ماده 2: موضوع و مشخصات مورد معامله 
عبارت است از انتقال ...... دانگ از ...... دارای پلاک ثبتی شماره ...... فرعی از ...... اصلی . قطعه ...... واقـع در بخش ......حوزه ثبتی ...... به مساحت ...... متر مربع دارای سند مالکیت به شماره سریال ...... صفحه ...... دفتر ...... بانضمام ...... دانگ پارکینگ شماره             فرعی و ...... دانگ انبار شماره  ...... فرعی از ...... اصلی طبق سند رهنی شماره  ...... دفتر اسناد رسمی ...... مورد رهن بانک ...... دارای حق اشتراک آب / برق / گاز / اختصاصی / اشتراکی / شوفاژ / روشن / غیرروشن / کولر/ تلفن دایر/ غیر دایر به شماره                         به نشانی ......

ماده 3 : ثمن معامله
مبلغ ...... ریال معادل ......تومان وجه رایج مملکتی تعیین و مورد توافق و تراضی طرفین قرار گرفت که به شرح ذیل از سوی خریدار / خریداران پرداخت می گردد .
1-3- مبلغ...... ریال معادل ...... تومان نقداً به موجب چک شماره ...... عهده بانک ...... مورخ ...... فی المجلس از ناحیه خریدار / خریداران به فروشنده به عنوان قسمتی از ثمن معامله پرداخت و فروشنده / فروشندگان با امضاء این مبایعه نامه اقرار به اخذ مبلغ فوق نموده اند .
2-3- بقیه ثمن معامله که مبلغ ...... ریال معادل ...... تومان می باشد توافق گردید به شرح ذیل پرداخت گردد : 
مبلغ ...... و الباقی ثمن معامله که مبلغ ...... می باشد به هنگام تنظیم سند رسمی و انتقال قطعی / وکالتی در دفترخانه شماره ...... واقع در ...... پرداخت خواهد شد.
تبصره 1 : عدم وصول چکها یا مطالبه مبلغ مندرج در بند 1-3 ماده 3 این مبایعه نامه از سوی فروشنده / فروشندگان تأثیری در صحت معامله ایجاد نخواهد کرد .
تبصره 2 : فروشنده متعهد گردید مورد معامله را در تاریخ ...... صحیح و سالم تخلیه کامل نموده و در قبال اخذ رسید کتبی به خریدار تحویل نماید .

ماده 4 : شرایط مربوط به تنظیم سند 
1-4- طرفین متعهد شدند جهت تنظیم سند طبق قرارداد در تاریخ  ...... در دفتر اسناد رسمی شماره ...... و یا دفترخانه ای که بانک یا سازمان متبوعه واقع در ...... پیشنهاد نماید حاضر شوند و با انجام کلیه تعهدات و شرایط مندرج در مبایعه نامه نسبت به تنظیم سند رسمی مورد معامله اقدام نماید و فروشنده متعهد گردید سند را به نام خریدار یا هر کس که خریدار معرفی نماید انتقال دهد ، در ضمن اجرای تعهد به تنظیم سند از طرف فروشنده بنام انتقال گیرنده بعدی ، موکول به احراز انتقال از طریق ارائه قرارداد می باشد . در صورت عدم حضور هر یک از طرفین در دفتر خانه اسناد رسمی برای تنظیم سند ، گواهی سر دفتر مثبت تخلف نامبرده می باشد .
2-4- عدم ارائه مستندات و مدارک لازم جهت تنظیم سند از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن توسط خریدار در حکم عدم حضور است و سر دفتر در موارد مذکور مجاز به صدور گواهی عدم حضور می باشد .

ماده 5 : شرایط تسلیم مورد معامله 
1-5- فروشنده موظف است مورد معامله را در تاریخ ...... با تمام توابع و ملحقات و منضمات آن تسلیم خریدار کند و هر گونه موانع در استیفاء و بهره برداری کامل از مورد معامله را برطرف کند .
2-5- در صورتیکه معلوم گردد مورد معامله به جهت قوه قاهره قابلیت انتقال نداشته و این عامل مربوط به زمان انعقاد مبایعه نامه باشد عقد باطل است و فروشنده موظف است ثمن دریافتی را به خریدار عودت نماید .
3-5- در صورتیکه معلوم گردد مورد معامله به هر علتی غیر از عامل قوه قاهره مانند رهن ، مصادره ، عملیات اجرائی دادگستری و یا اجرای اسناد رسمی ، مستحق للغیر و غصبـی بودن قانونـاً قابل انتقــال به خریـدار نبوده فروشنـده موظف است علاوه بر استرداد ثمن معامله معادل ...... ریال بعنوان خسارت به خریدار بپردازد .
4-5- کلیه هزینه های ناشی از تسلیم مورد معامله بر عهده فروشنده است ، مگر اینکه به صورت دیگری توافق شده باشد .

ماده 6 : آثار قرارداد 
1-6- این قرارداد فروشنده را از هرگونه انتقال مورد معامله به هر عنوان و دلیل به غیر از خریدار منع می کند . در صورت تخلف و انتقال به غیر ، خریدار حق خواهد داشت درخواست فسخ قرارداد را نموده و یا با اقامه دعوی ابطال به طرفیت فروشنده و منتقل الیه ، الزام فروشنده را به انتقال مورد معامله بخواهد . در صورتیکه الزام ممکن نباشد خریدار حق فسخ معامله را دارد و فروشنده موظف است کلیه هزینه هایی که خریدار متقبل شده بپردازد و معادل ...... ریال بعنوان خسارت تخلف از عدم انجام تعهد به وی پرداخت نماید .
2-6- فروشنده متعهد است قبلاً و یا حداکثر تا زمان مقرر برای تنظیم سند رسمی کلیه مجوزها و مدارک لازم از مراجع مختلف در خصوص مورد معامله از قبیل مفاصاحساب شهرداری ، مالیاتی و غیره را اخذ نماید . 
3-6- فروشنده مکلف است کلیه بدهیهای احتمالی در خصوص توابع ، اعیان ، مستحدثات و امکانات موجود در مورد معامله را حداکثر تا زمان تنظیم سند رسمی تصفیه نماید .
4-6- هزینه های نقل و انتقال اعم از دارایی ، شهرداری و غیره ، بعهده فروشنده است و هزینه حق الثبت و حق التحریر بر عهده ...... می باشد .
5-6- قیمت توافق شده برای معامله در بند 1 ماده 3 به هیچ عنوان و به جهت نوسان قیمت مورد معامله قابل تغییر نیست و از این حیث حق و ادعایی برای فروشنده یا خریدار متصور نیست .
6-6- کلیه خیارات از جمله خیار غبن به استثنای خیار تدلیس با اقرار طرفین اسقاط گردید . 
7-6- در صورتیکه عدم اجرای تعهد از جانب فروشنده باشد وی مکلف است به ازای هر روز تاخیر مبلغ   ریال بعنوان خسارت تاخیر اجرای تعهد به طرف مقابل پرداخت نماید و در صورتیکه ممتنــع خریدار باشد وی مکلف است به ازای هر روز تاخیر مبلغ ...... ریال به عنوان خسارت تاخیر اجرای تعهد در وجه طرف مقابل پرداخت نماید . خسارت مذکور علاوه بر انجام تعهد اصلی بوده و با آن قابل جمع است .

ماده 7 
حق الزحمه مشاور املاک طبق تعرفه کمیسیون نظارت شهرستان ...... به طور جداگانه به عهده طرفین است که همزمان با امضاء این قرارداد مبلغ ...... ریال پرداخت شده و رسید دریافت نمایند . فسخ یا اقاله قرارداد تأثیری در میزان حق الزحمه نخواهد داشت .

ماده 8 
این قرارداد در تاریخ  ...... در دفتر مشاور املاک  ...... به نشانی ......  در سه نسخه بین طرفین تنظیم و امضاء و مبادله گردید . مشاور املاک موظف است ضمن ممهور نمودن نسخ قرارداد به مهر مخصوص دفتر املاک ، نسخه اول و دوم را به خریدار و فروشنده تسلیم نماید و نسخه سوم را در دفتر مخصوص بایگانی کند و هر سه نسخه دارای اعتبار یکسان است که با تنظیم سند رسمی از درجه اعتبار ساقط است .

ماده 9
موارد حقوقی این قرارداد مطابق با مقررات جاری است و تایید می شود .   

برای مطالعه بیشتر درباره یک نمونه مبایعه نامه املاک در کانال تلگرام حقوق قراردادها عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون یک نمونه مبایعه نامه املاک پاسخ دهند .

منبع : نمونه مبایعه نامه املاک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rLj2
نظرتان را بنویسید