مبایعه نامه و ویژگی های آن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی مبایعه نامه و ویژگی های آن می پردازیم .





همه ما اصطلاح مبایعه نامه را شنیده ایم و به گوش ما آشناست اما ممکن است با معنا و اعتبار حقوقی آن آشنا نباشیم اکثر افراد مبایعه نامه را با معاملات ملکی می شناسند و گمان می کنند که مبایعه نامه تنها برای خرید و فروش املاک به کار می رود در حالی که این گونه نیست و مبایعه نامه برای تمام قراردادهای خرید و فروش به کار می رود . نکته دیگری که درباره مبایعه نامه وجود دارد این است که اکثرا آن را با قولنامه اشتباه می گیرند که در مقاله تفاوت مبایعه نامه و قولنامه به آن پرداخته شده است . ما در این مقاله به بررسی تعریف مبایعه نامه و ویژگی های مبایعه نامه می پردازیم .




مبایعه نامه چیست
مبایعه نامه نوشته ای است که در آن خریدار و فروشنده توافقات خود را درباره زمان تحویل کالا ، مکان تحویل کالا ، نحوه پرداخت هزینه و ... درج می کنند . بنابراین هم خریدار و هم فروشنده تعهداتی را در برابر هم قبول می کنند نکته مهمی که در شکل گیری مبایعه نامه وجود دارد نیز همین است که تعهدی که بر اساس این قرارداد ایجاد می شود یک تعهد دو جانبه است و اگر فقط یکی از دو طرف ، یعنی فقط خریدار یا فقط فروشنده ، تعهدی را قبول کند ، دیگر مبایعه نامه نخواهد بود .
هم چنین برگه های که هنگام خرید کالاهای مختلف در فروشگاه ها به شما داده می شود و در آن شرایط تحویل کالا و پرداخت مشخص می شود نیز در حکم مبایعه نامه است .



ویژگی های مبایعه نامه
برای آشنایی بیشتر با مبایعه نامه در ادامه ویژگی های مبایعه نامه را بیان می کنیم :

1- مبایعه نامه مختص قرارداد خرید و فروش یا همان عقد بیع است و نه تنها برای املاک بلکه برای تمام کالاها استفاده می شود . 

2- مبایعه نامه یک سند عادی است و اعتبارش نیز به اندازه یک سند عادی است . برای مطالعه درباره تفاوت سند عادی و رسمی کلیک کنید . 

3- در مبایعه نامه دو تعهد متقابل وجود دارد .

برای مطالعه درباره نحوه تنظیم مبایعه نامه و نمونه مبایعه نامه املاک کلیک کنید .


برای مطالعه بیشتر درباره مبایعه نامه و ویژگی های آن در کانال تلگرام حقوق قراردادها عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مبایعه نامه و ویژگی های آن پاسخ دهند .

منبع : مبایعه نامه و ویژگی های آن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qKg7
نظرتان را بنویسید