ماده 10 قانون مدنی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی متن ماده 10 قانون مدنی و معنی آن می پردازیم .





در قانون برای برخی از قراردادها عنوان خاصی آورده شده است و با توجه به همان عنوان مقررات ویژه ای برای همان قرارداد هم در نظر گرفته شده است مثلا قرارداد اجاره در قانون مشخصا تعریف شده است و تمام قواعد و مقرراتی که افراد برای بستن قرارداد اجاره به آن نیاز دارند نیز ذکر شده است یا قرارداد رهن ، عقد بیع ، عقد ضمانت ، عقد وقف و انواع مختلف دیگر قرارداد که به آنها عقد معین گفته می شود . اما این قراردادها همه موضوعاتی که ما درباره آنها با دیگران توافق می کنیم و قرارداد می بندیم را شامل نمی شود . قانون گذار برای این موضوع نیز راه حلی اندیشیده است و با در تظر گرفتن ماده 10 قانون مدنی این مشکل را رفع کرده است . از این رو ما در این مقاله ابتدا متن ماده 10 قانون مدنی را می آوریم و سپس به تفسیر معنی ماده 10 قانون مدنی می پردازیم . 




متن ماده 10 قانون مدنی
متن ماده 10 قانون مدنی به این شرح است : " قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده اند ، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشند ، نافذ است . "



معنی و تفسیر ماده 10 قانون مدنی
منظور از قراردادهای خصوصی که در این ماده آمده است ، همه قراردادهایی است که افراد تحت عناوین مختلف با یکدیگر منعقد می کنند و در هیچ دسته ای از قراردادهایی که قانون به آن پرداخته است جا نمی گیرد . در واقع می توان گفت ماده 10 قانون مدنی بر اصل آزادی قراردادی استوار است این اصل به ما می گوید شما می توانید هر قراردادی که مایلید ببندید و درباره هر موضوعی که مایلید با دیگران توافق کنید به این شرط که قرارداد و توافق شد مخالف قانون آمره کشور و نظم عمومی و اخلاق حسنه نباشد . قانون آمره قانونی است که هیچ کس نمی تواند بر خلاف آن با دیگری توافق کند هم چنین موضوع قرارداد نباید مخالف نظم عمومی کشور باشد . بنابراین در یک تعریف کلی می توان گفت تفسیر ماده 10 قانون مدنی این است که قرارداد شما با رعایت شروط گفته شده قانونی است حتی اگر عنوانی در قانون نداشته باشد به همین دلیل است که در برخی از قراردادها بندی وجود دارد که مبنای قرارداد را ماده 10 قانون مدنی دانسته است .



برای مطالعه بیشتر درباره متن ماده 10 قانون مدنی و معنی آن در کانال تلگرام حقوق قراردادها عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون متن ماده 10 قانون مدنی و معنی آن پاسخ دهند .

منبع : ماده 10 قانون مدنی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vPn8
نظرتان را بنویسید