شرایط استفاده از تک ماده در دوره متوسطه دوم

شرایط استفاده از تک ماده در دوره متوسطه دوم
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
دانش آموزان دوره متوسطه دوم که نتوانسته اند نمره قبولی را در امتحانات پایانی کسب نمایند ، دو راهکار برای فارغ التحصیلی پیش روی خود دارند که یا باید در امتحانات شهریور ماه شرکت نمایند و در درسی که نمره پایینی کسب کردن قبول شوند و یا با استفاده از شرایط  تک ماده دوره متوسطه دوم از این دوره فارغ التحصیل شوند .




برای اینکه دانش آموزان بتوانند از دوره دوم متوسطه فارغ التحصیل شوند باید شرایط قبولی در این دوره را طبق آیین نامه ارزشیابی دوره دوم متوسطه کسب نمایند . دانش آموزان زیادی هستند که نمی توانند شرایط فارغ التحصیلی بیان شده در این آیین نامه را کسب نمایند و به دنبال راه حلی برای فارغ التحصیلی از دوره متوسطه دوم هستند .

در همین آیین نامه ارزشیابی دوره دوم متوسطه راهکاری تحت عنوان ماده 82 و 83 بیان شده که به قانون تک ماده مشهور می باشد . دانش آموزان با داشتن شرایط این قانون می توانند حتی در صورت داشتن نمره پایین تر از 10 نیز فارغ التحصیل شوند به همین منظور در ادامه این مقاله برای آشنایی بیشتر با قانون تک ماده و تبصره های آن به شرح جزئیات شرایط قبولی و استفاده از تک ماده در دوره متوسطه دوم 98 – 99 می پردازیم .



شریط قبولی در درس های دوره متوسطه دوم 98 - 99
شرایط قبولی در هر یک از پایه های دهم ، یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه متفاوت می باشد که در ادامه به شرح قبولی در درس های نهایی و غیر نهایی هر پایه می پردازیم :



 شرایط قبولی در درس های پایه دهم و یازدهم


دانش آموزی که در امتحانات نوبت دوم در هر درس نمره قبولی کسب نموده و نمره سالانه فرد کمتر از حد نصاب قبولی نباشد .



دانش آموزی که در امتحانات نوبت دوم نمره قبولی در هر درس را کسب نکند می تواند در امتحانات شهریور ماه شرکت کرده و در صورتی که نمره فرد کمتر از حد نصاب نباشد قبول شناخته می شد .



 تبصره 1 : دانش آموزایی که در امتحانات نوبت دوم نمره قبولی کسب نکرده اند در صورت عدم شرکت در دوره های تابستانه ، نمره امتحان پایانی شهریور ماه آن ها صرفا بر مبنای 20 محاسبه می شود .


 تبصره 2 : دانش آموزان شاخه کاردانش که پس از شرکت در امتحانات خرداد در هر یک از بخش های نظری و عملی استاندارد مهارت ، حدنصاب قبولی را کسب نکرده است باید در امتحانات شهریور ماه شرکت نموده و نمره قبولی را کسب نماید .



 شرایط قبولی در درس های غیر نهایی پایه دوازدهم


در درس های غیر نهایی امتحانات نوبت دوم دانش آموزی که نمره سالانه آن کمتر از حدنصاب نباشد قبول شناخته می شود .



دانش آموزی که در زمان برگزاری امتحانات مدارس در نوبت دوم ، در یک یا چند درس حدنصاب قبولی را دریافت نکرده باشد و یا از سال های قبلی درسی که قبول نشده ، باقی مانده باشد ، می تواند در امتحانات شهریور ماه و یا دی ماه شرکت کند و در صورت کسب حدنصاب قبول شناخته شود .


 تبصره : دانش آموز شاخه کاردانش که پس از امتحانات نوبت دوم در دو بخش نظری و عملی استاندارد مهارت ( درسهای مهارتی ) یا یکی از بخش های آن حدنصاب قبولی را کسب نکرده باشد می بایست در امتحانات شهریور و یا دی ماه شرکت کند و در صورت کسب حدنصاب قبول شناخته می شود و گواهینامه استاندارد مهارت ، برای او صادر می شود .



 شرایط قبولی در درس های امتحانات نهایی پایه دوازدهم


 در امتحانات نهایی دانش آموزانی قبول شناخته می شند که دارای شرایط زیر باشند :


 در زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی پایه دوازدهم ، نمره امتحان نهایی فرد در هر درس بدون ضریب کمتر از 7 نباشد .


 نمره سالانه یا نمره تابستانه دانش آموز در هر درس کمتر از حدنصاب قبولی نباشد .


 تبصره 1 : در درس های غیر حضوری کسب نمره حدنصاب قبولی در امتحانات نهایی ملاک عمل خواهد بود .


 تبصره 2 : آن دسته از درس های فنی و حرفه ای که حدنصاب قبولی آن ها 12 است از مشمولین بند الف مستثنا هستند و دانش آموز باید در امتحانات شهریور ماه برای قبولی شرکت نمایند .


 حدنصاب قبولی در هر درس در رشته های نظری نمره 10 و در دروس شایستگی های شاخه فنی و حرفه ای نمره 12 است . لازم به ذکر است که در شاخه کاردانش تعیین حدنصاب قبولی در بخش نظری و عملی به عهده مسئول سازمان استاندارد مهارت می باشد .



 بعد از اعلام نتایج امتحانات نهایی ، امکان اعتراض به نتایج امتحانات نهایی در بازه زمانی مشخص فراهم می شود که دانش آموزان می توانند در صورتی که فکر می کنند نمره بهتری در آزمون کسب نموده اند ، به منظور بازبینی نمره خود از این گزینه استفاده نمایند .



 نمره سالیانه برای سوالات امتحان نهایی با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود :



نمره سالانه = ((نمره ارزشیابی پایانی نوبت دوم * 4) + (نمره ارزشیابی مستمر نوبت دوم) + ( نمره پایانی نوبت اول *2 ) + (نمره ارزشیابی نوبت اول)) / 8 

امتحانات 

حتما بخوانید: اعلام نتایج امتحانات نهایی









شرایط استفاده از تبصره تک ماده در دوره متوسطه دوم 98 - 99
دانش آموزی فارغ التحصیل شناخته می شود که در همه واحد های درسی دوره متوسطه دوم رشته مربوطه نمره قبولی کسب کرده باشد و معدل فرد کمتر از 10 نباشد .


 تبصره 1 : چنان چه آخرین نمره درس ( سالانه ، تابستانه و یا غیر حضوری ) دانش آموزی از مجموع درس های دوره دوم متوسطه حداکثر در چهار عنوان درسی ( دو امتحان نهایی و دو امتحان غیر نهایی ) نمره 7 و بیشتر با کسب معدل حداقل 10 داشته باشند با توجه به قانون تک ماده فارغ التحصیل شناخته می شوند .

لازم به ذکر است دانش آموزان شاخه فنی و حرفه ای که حدنصاب قبولی آن ها کسب نمره 12 می باشد و همچنین استاندارد مهارت و کارورزی در شاخه کاردانش مشمول استفاده از این تبصره تک ماده نخواهند شد .


 تبصره 2 : استفاده نکردن از شرایط تبصره تک ماده ذکر شده در بالا در نوبت دوم در صورت درخواست کتبی اولیای دانش آموز بلا مانع است ولی اگر دانش آموزی که در نوبت امتحانی شهریور ماه شرکت می کند ، نمره کسب شده آن در درس های مربوط ، کمتر از نمره امتحانات نهایی خرداد باشد ، نمره خرداد ماه فرد در کارنامه درج خواهد شد .


 نحوه محاسبه معدل کل به این صورت است که نمرات هر دانش آموز در پایان دوره دوم متوسطه تعداد واحد های هر درس در نمره پذیرفته شده آن درس ( سالانه ، شهریور ماه و یا دی ماه ) ضرب می شود و مجموع حاصل ضرب های بدست آمده ، بر مجموع واحد های این درس ها تقسیم می گردد .


تبصره : در صورتی که واحد های درسی گذرانده شده دانش آموز بیشتر از حد مجاز واحد های رشته مربوطه باشد ، نمره درس های مازاد در کارنامه و سوابق تحصیلی فرد ثبت می شود و همچنین در محاسبه معدل کل فرد منظور خواهد شد .

همچنین شرایط استفاده از قانون تک ماده برای دانش آموزان دوره متوسطه اول نیز وجود دارد که می توانید برای اطلاع دقیق از این شرایط ، مقاله شرایط استفاده از تک ماده در دوره متوسطه اول 98 - 99 را مطالعه نمایید . 



در ادامه بخوانید: شرایط استفاده از تک ماده در دوره متوسطه اول



اگر دانش آموزی نخواهد از تبصره استفاده کند چه کاری باید انجام دهد ؟
بنابر آیین نامه ارزشیابی دوره دوم متوسطه ، اگر دانش آموزی نخواهد از قانون تک ماده استفاده کند می تواند به همراه والدین دانش آموزان به مدرسه مورد نظر مراجعه نموده و درخواست کتبی بدهند تا دانش آموز در امتحانات شهریور ماه شرکت نماید .

هم چنین اگر نمره دانش آموز در شهریور بالاتر از نمره خرداد ماه شد ، نمره شهریور ماه جایگزین می ‌شود و دانش آموز از این مزیت استفاده می‌ کند ، اما اگر نمره ‌فرد در شهریور ماه کمتر از نمره خرداد ماه شود ، همان نمره قبلی خرداد ماه که در سیستم سناد ثبت شده برای دانش آموز منظور می ‌شود .



در ادامه بخوانید: ثبت نمرات و ارزشیابی در سناد







برای اطلاع از آخرین اخبار شرایط استفاده از تک ماده می توانید عضو کانال تلگرام مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس را دنبال نمایید . هم چنین در صورت وجود هرگونه سوال درمورد نحوه استفاده از تک ماده می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس حاصل نمایید .






سوالات متداول


1- شرایط قبولی در دوره متوسطه دوم شامل چه مواردی است ؟
قبولی در دوره متوسطه دوم ، شرایط متعددی در پایه های دهم و یازدهم و هم چنین در دروس نهایی و غیر نهایی دارد که دراین مقاله به شرح کامل این شرایط برای قبولی در دوره متوسطه دوم پرداخته شده است .




2- شرایط استفاده از تک ماده در دوره متوسطه دوم شامل چه مواردی می باشد ؟
به منظور استفاده از تبصره تک ماده دانش آموز می بایست حداقل آخرین نمره درس از مجموع درس ها حداکثر در چهار عنوان درسی نمره 7 و بیشتر با کسب معدل حداقل 10 باشد که در این مقاله می توانید شرایط استفاده از تبصره تک ماده دوره متوسطه دوم را مطالعه نمایید .




3- آیا دانش آموز می تواند از تبصره تک ماده در دوره متوسطه دوم استفاده نکند ؟
همان طور که در این مقاله بدان اشاره شد ، دانش آموز می تواند همراه با والدین خود به مدرسه محل تحصیل مراجعه و درخواست کتبی خود را ارائه نماید تا در امتحانات شهریور ماه شرکت کند .

منبع : شرایط استفاده از تک ماده در دوره متوسطه دوم
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/v6Br
نظرتان را بنویسید