سن ورود به اول ابتدایی

سن ورود به اول ابتدایی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
ثبت نام مدارس ابتدایی تابستان هر سال انجام می شود و در ثبت نام برای سال تحصیلی 99 - 1400 ، کودکان متولد نیمه اول سال 93 به قبل که سن آن ها 6 سال تمام بوده ، مشمول ثبت نام در مقطع اول ابتدایی می باشند .




با شروع تابستان ، ثبت نام مدارس نیز در مقاطع مختلف تحصیلی انجام می شود و دانش آموزان و والدین با کسب اطلاعات کافی درباره شرایط ثبت نام در مدارس اقدام به ثبت نام دانش آموز در مدرسه مورد نظر خود برای سال تحصیلی جدید می نمایند .

یکی از نقاط عطف زندگی هر کودک ، ورود او به مدرسه و در واقع آغاز به تحصیل در مقطع اول ابتدایی می باشد که والدین وی می بایست با رسیدن فرزند به سن 6 سال تمام ، او را در مدرسه برای تحصیل در مقطع اول ابتدایی ثبت نام نمایند . مسئله ای که بسیار حائز اهمیت است ، آگاهی از سن ورود به اول ابتدایی می باشد و کودکانی که با رسیدن به سن مورد نظر مشمول ثبت نام برای سال تحصیلی 99 - 1400​ خواهند شد .

هم چنین می توان گفت که سن 6 سالگی ، حداقل سن مورد نیاز برای ورود به مدارس می باشد و در شرایط خاص مانند مناطق روستایی سن حداکثری هم برای ورود به مقطع اول ابتدایی وجود دارد که در ادامه این مقاله به جزئیات بیشتر درباره سن ورود به اول ابتدایی 99 - 1400 پرداخته ایم . 



حداقل و حداکثر سن ورود به اول ابتدایی
 قوانین ثبت نام کلاس اولی ‌ها در سال تحصیلی 99 - 1400 تغییری نکرده است و دانش آموزان متولد نیمه اول سال که تا مهرماه 99 ، 6 سال تمام هستند، می ‌توانند برای کلاس اول ابتدایی ثبت نام کنند .بدین ترتیب کودکان متولد نیمه اول سال 93 به قبل مشمول ثبت نام در مقطع اول ابتدایی خواهند بود .

لازم به ذکر است ثبت ‌نام کودکان 6 سال تمام فقط در مدارس ابتدایی به عنوان دانش‌ آموز پایه اول مجاز است و ثبت‌ نام آنان در سایر مراکز از جمله مراکز پیش ‌دبستانی ممنوع می‌ باشد ، لذا مدیران محترم مدارس و مراکز پیش ‌دبستانی موظفند در ثبت ‌نام ، شرایط سنی را رعایت نمایند..

ثبت نام طرح سنجش سلامت دانش ‌آموزان اول ابتدایی و نوآموزان پیش دبستانی 99 - 1400 از اول تیر ماه انجام می ‌شود . در مواردی که کودک 6 ساله‌ با توجه به استاندارد های تعیین شده ( سنجش بدو ورود به دبستان ) ، آمادگی لازم برای ثبت‌نام در پایه اول را نداشته باشد ، سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی تصمیم ‌گیری می ‌نماید و مرجع تعیین عدم امکان ثبت‌ نام و حضور کودک با 6 سال تمام در پایه اول و صدور مجوز ثبت‌ نام در این پایه با سن بالاتر ( در چهارچوب سن متعارف )، کمیسیون خاص منطقه با ذکر دلایل ( عدم دسترسی به مدرسه ، بیماری و …) می‌ باشد .

آز آنجایی که وزارت آموزش و پرورش وظیفه تحت پوشش قرار دادن کلیه کودکان لازم التعلیم را بر عهده دارد و موظف است شرایط را برای بهره‌ مندی از این فرصت برای تمامی کودکان فراهم نماید ، سن حداکثری هم برای ورود به اول ابتدایی در نظر گرفته شده که این سن در مناطق شهری 9 و در مناطق روستایی 11 سال می باشد که همان طور که پیشتر به آن اشاره شد در شرایط خاص و با رای کمیسیون منطقه و دلیل موجه امکان پذیر می باشد  .



حتما بخوانید: هزینه ثبت نام سنجش سلامت دانش آموزان









چرا نیمه دومی‌ها یک سال دیرتر به مدرسه می‌روند؟
سن ورود به مدرسه یک چالش جهانی است و در اکثر کشور‌ ها 6 سال تمام و در برخی دیگر 5 سالگی زمان ورود به مدرسه در نظر گرفته شده است و در این میان نکته قابل توجه در معرض یادگیری قرار گرفتن کودک چه در خانواده و چه در مراکز پیش دبستانی است .

تفاوتی که میان دانش آموز متولد نیمه اول سال و نیمه دوم سال از لحاظ آمادگی ورود به مدرسه وجود دارد ، آمادگی بدنی از لحاظ رشد ماهیچه‌ ها ، توانایی تمرکز و تحمل مدت زمان حضور در کلاس است که در سن 6 سال تمام و در شرایط عادی آمادگی لازم از سوی کودک برای این موارد وجود دارد .

بسیاری از خانواده‌ها درخواست برداشت تاخیر در زمان مدرسه رفتن کودکان متولد نیمه دوم سال را در سال تحصیلی 99 - 1400 را دارند تا بتوانند در زمان ثبت نام مدارس ، فرزندان خود را در مدارس مورد نظرشان ثبت نام نمایند . خبر ها حاکی از طرحی است که ابعاد مختلف آن در شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی است که در آن ، برای آن که متولدین نیمه دوم سال هم زمان با متولدین نیمه اول به مدرسه بروند باید سنجش آمادگی ورود به مدرسه برای آن ‌ها انجام شود و اگر شرایط لازم را داشتند ، اجازه نام نویسی را داشته باشند .

البته با قوانین فعلی سن ورود به اول ابتدایی 99 - 1400 ، اگر کودک متولد نیمه دوم سال باشد و هم زمان با متولدین نیمه اول سال به اول ابتدایی نرود خانواده ‌ها می‌ توانند با فعالیت ‌های بیشتر از سوی خود یا مراکز پیش دبستانی آمادگی و توانمندی ‌های لازم دوران کودکی را در فرزندشان شکل دهند . 














 توصیه می کنیم برای اطلاع از آخرین اخبار سن ورود به اول ابتدایی ، عضو کانال تلگرامی مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال نمایید . هم چنین در صورت وجود هرگونه سوال درباره سن ورود به ابتدایی می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس حاصل نمایید .




سوالات متداول


1- سن ورود دانش آموزان به اول ابتدایی چه زمانی می باشد ؟
همان طور که در این مقاله بدان اشاره شده ، کودکانی که سن آن ها 6 سال تمام باشد مشمول ثبت نام در مقطع اول ابتدایی هستند .




2- متولیدن چه سالی برای ثبت نام در مقطع اول ابتدایی 99 - 1400 مشمول می باشند ؟
کودکانی که متولد نیمه اول سال 93 و قبل تر از آن می باشند می بایست در مقطع اول ابتدایی ثبت نام نمایند که در این مقاله می توانید جزئیات بیشتر دراین باره را مطالعه نمایید .




3- آیا قانون ثبت نام کودکانی که در نیمه دوم سال متولد شده اند تغییر کرده است ؟
در حال حاضر تغییری در این قانون به وجود نیامده است اما شورای عالی آموزش و پرورش مشغول بررسی طرحی درباره ورود کودکان متولد نیمه دوم سال به اول ابتدایی است که جزئیات تکمیلی آن در این مقاله موجود است .

منبع : سن ورود به اول ابتدایی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/AZR1
نظرتان را بنویسید